Rozszerzanie diety niemowlaka - co może jeść dziecko?

Rozszerzanie diety niemowlaka to kolejny etap w życiu młodych rodziców. Na co zwrócić uwagę podczas wprowadzania nowych produktów do jadłospisu malucha?

 
Rozszerzanie diety niemowlaka - co może jeść dziecko?

Bycie mamą i tatą to nieopisane szczęście, ale i ogromne wyzwanie. Rozszerzanie diety niemowlaka to kolejny, niezwykle ważny moment w życiu brzdąca i jego rodziców. Właściwie żywienie dziecka to przecież podstawa jego prawidłowego rozwoju i zapewnienia mu zdrowia w przyszłości.

Prawidłowa dieta małego dziecka pomoże mu kształtować dobre nawyki żywieniowe oraz zapobiegać wielu chorobom, nadwadze czy alergiom. Z tego powodu cały okres począwszy od życia płodowego, aż do rozszerzania jadłospisu jest bardzo ważny dla maluszka.

Rozszerzanie diety niemowlaka – najważniejsze zalecenia

Rozszerzanie diety niemowlaka polega na wzbogaceniu jadłospisu (dotychczas opartego głównie o mleko) o pierwsze pokarmy stałe.

Najlepszym momentem na wprowadzanie pierwszych produktów uzupełniających do menu dziecka jest okres pomiędzy 17 a 26 tygodniem życia.

Rozpoczynając wzbogacanie jadłospisu dziecka warto pamiętać o kilku istotnych faktach:

  • To co dziecko zjada i jakie smaki lubi w pierwszych latach życia będzie miało istotny wpływ na jego późniejsze upodobania żywieniowe oraz zdrowie – jest to tzw. programowanie żywieniowe.
  • Właściwe odżywianie malucha już od jego pierwszych dni życia wpływa na jego rozwój fizyczny i intelektualny.
  • Podczas wprowadzania nowych składników do diety dziecka należy robić to stopniowo – nigdy nie należy serwować kilku nowych składników w tym samym czasie. Najlepiej zachować kilkudniowy odstęp i obserwować czy dany produkt nie wywołuje alergii.
  • Nowe produkty najlepiej podawać przed południem, aby mieć czas na kilkugodzinną obserwację reakcji dziecka w ciągu dnia.
  • Maluch potrzebuje czasu na przyzwyczajenie się do nowego składnika. Zaakceptowanie nowego smaku nie zawsze jest możliwe po pierwszej próbie. Czasami rodzic będzie musiał podać kilkanaście razy nowy składnik, zanim dziecko go w pełni zaakceptuje.
  • Rozszerzanie diety niemowlaka najlepiej rozpocząć od produktów gotowanych – mają one mniejsze właściwości alergizujące w porównaniu do produktów surowych.
  • Jeżeli dziecko całkowicie odmawia nowych smaków, gdyż lubuje się w dobrze mu znanym smaku mleka, warto dodać niewielkie jego ilości do nowych potraw, np. puree ziemniaczanego czy zupki jarzynowej.
  • Maluch cały czas intensywnie się rozwija – warto to wykorzystać w każdym aspekcie jego życia. Pierwsze stałe pokarmy warto podawać łyżeczką (a nie z butelki), aby kształtować umiejętność chwytania pokarmu oraz jego przeżuwania.

Rozszerzanie diety niemowlaka - co może jeść dziecko?

Jadłospis 6 miesięcznego dziecka

Pokarmy uzupełniające powinny zostać wprowadzane nie za późno, ani nie za wcześnie (pomiędzy 17 a 26 tygodniem życia, jak już zostało wspomniane powyżej).

Pierwsze pokarmy stałe mają do spełnienia bardzo ważne zadanie: muszą zapewnić dziecku wystarczającą ilość energii i być źródłem wszystkich substancji odżywczych. Szczególnie ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości cynku, żelaza i witaminy A.

Rozszerzanie diety niemowlaka powinno się rozpocząć od prostych, ale różnorodnych smaków. Najlepsze na początek będą warzywa – posiadają one delikatny smak i zachęcą malucha do ich spożywania również w kolejnych etapach jego życia. Gotowana i przetarta marchewka czy puree ziemniaczane to dobry pomysł na wprowadzenie pierwszych nowych smaków.

Warzyw nie należy doprawiać ani dosalać – najlepsze będą te gotowane na parze i następnie przetarte. Na początku kilka łyżeczek na raz tak przygotowanych warzyw będzie zupełnie wystarczające. Dzięki temu dziecko będzie miało czas na oswojenie się z nową konsystencją pokarmu oraz nieznanymi mu dotychczas smakami.

Owoce (np. jabłko, banan) mogą zostać wprowadzone do diety malucha dopiero po około 2 tygodniach od rozpoczęcia podawania warzyw.

Warto pamiętać, że pierwszymi produktami uzupełniającymi dietę dziecka powinny być warzywa, gdyż ich smak jest trudniejszy w akceptacji w porównaniu do smaku owoców.

Innymi produktami uzupełniającymi jadłospis dziecka będą: zmiksowane mięso i ryby, jajka, kaszki i kleiki oraz soczki przecierowe bez dodatku cukru (chociaż lepsze od soczków będą po prostu rozdrobnione owoce).

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Rozszerzanie diety niemowlaka - co może jeść dziecko?

Co może jeść roczne dziecko?

Między 7 a 12 miesiącem życia należy zwiększać dziecku różnorodność posiłków (rozdrobnionych lub posiekanych).

Oprócz gotowanych warzyw i owoców, można również wprowadzać surowe warzywa i owoce, np. jabłko czy pomidorek. Cząstki warzyw, owoców lub mięsa można podawać dziecku do ręki. W tym czasie jadłospis malucha można stopniowo rozszerzać również o pieczywo, kasze, jogurty naturalne i sery.

Od 13 miesiąca życia malucha należy pamiętać odpowiednim zbilansowaniu jego posiłków. W ciągu dnia dziecko powinno zjadać 3 posiłki główne (śniadanie, obiad, kolację) oraz 2 posiłki uzupełniające w postaci przekąsek.

Podawana żywność powinna mieć wysoką jakość i być jak najmniej przetworzona, dopasowana przy tym do indywidualnych potrzeb malucha.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również