Mity o diecie wegetariańskiej - TOP 3

Obalamy największe mity o diecie wegetariańskiej. Dowiedz się, co jest prawdą, a co fałszem.

 
Mity o diecie wegetariańskiej - TOP 3
Fakty i mity dotyczące diety wegetariańskiej

Dieta bezmięsna wciąż wzbudza wiele emocji. Dla jednych to styl życia, inni z kolei szerzą liczne mity o diecie wegetariańskiej. Jak jest w rzeczywistości? Poniżej przedstawiamy prywatne przemyślenia i doświadczenia autorki artykułu związane z dietą wegetariańską. Zapraszamy do lektury.

Dieta wegetariańska – początki bywają trudne

Od kiedy pamiętam, od zawsze wolałam roślinki od mięsa. Na moim talerzu zawsze większą połowę zajmowały surówki, sałatki, ogólnie warzywa i owoce. Pamiętam, jak podczas studiów postanowiłam przejść na dietę bezmięsną. Mieszkałam już sama, dlatego pomysł ten był łatwiejszy do zrealizowania. Do czasu, gdy zaczęły się problemy z moim żołądkiem i anemią.

Mama natychmiast zabrała mnie do gastrologa, który zrobił mi wykład o tym, że jestem kobietą i muszę jeść mięso, jeśli kiedyś chcę urodzić zdrowe dziecko. Wynik tego był taki, że po 3 miesiącach przyjmowania żelaza w tabletkach jego poziom tak szybko wzrósł, że musiałam natychmiast odstawić lek. To był moment, w którym zaczęłam interesować się dietą wegetariańską pod względem tego, jak uzupełnić niedobory, które mogą być wynikiem jej złego przeprowadzenia.

W obecnych czasach świadomość ludzi o tym, jak wygląda przemysł spożywczy jest coraz większa. Pomaga w tym Internet, YouTube, filmy, które trafiają na duży ekran czy gwiazdy, aktorzy, celebryci, którzy promują zdrowy tryb życia.

Nie jem mięsa od kliku lat z przerwami, nie mam też w zwyczaju nikogo namawiać do przejścia na dietę wegetariańską. Jedyne co proponuję to sprawdzenie na własnej skórze, że 7 dni bez mięsa to nic strasznego.

Każdy ma inną wymówkę: a to że trudno się najeść, gdy na obiad nie ma mięsa albo, że kanapka bez szynki mu nie smakuje, albo że za bardzo lubi ten smak itp. itd.

Jednak gdy słyszę zarzut, że jest niezdrowa, bo nie dostarcza składników, które są w mięsie czy rybach, to wtedy przedstawiam kilka argumentów o tym, czym jest tak naprawdę pokarm, który nazywamy mięsem. O tym jak jest hodowany, czym karmiony i jak jest „leczony”. A dla tych, którzy uważają, że dieta wegetariańska jest niedoborowa, postanowiłam wybrać 3 GŁÓWNE MITY i je obalić.

Dlatego zanim wejdziesz w dyskusję z wegetarianinem na temat diety, warto byś to przeczytał.

Mity o diecie wegetariańskiej - TOP 3 - pokrojone warzywa

MIT numer 1: Brak mięsa, a co za tym idzie – problem z żelazem

Największe zarzuty stawiane są w stosunku do żelaza. Nie jesz mięsa? Pewnie stąd masz anemię. Fakt –  30% ludzi cierpi na niedokrwistość z jego powodu. Teraz trochę szczegółów.

Fityniany, które występują w nieoczyszczonych zbożach, ziarnach, kaszach, hamują przyswajanie żelaza nawet do 90%.

Są to nierozpuszczalne sole, które przechodzą przez układ pokarmowy i wychwytują żelazo oraz inne pierwiastki manganu, cynku itd., utrudniając ich wchłanianie. Jednak ma to też swoją dobrą stronę, ponieważ wychwytują wolne rodniki. Istnieje na to sposób – wystarczy namaczanie, fermentacja oraz długie gotowanie.

Gdzie znajdziemy żelazo w diecie roślinnej?

  • strączki takie jak fasola, czerwona soczewica, soja, ciecierzyca,
  • pestki dyni,
  • tofu,
  • natka pietruszki,
  • brokuły,
  • kakao,
  • orzechy,
  • kasza gryczana, jaglana.

Co ważne! Niektóre napoje mają wpływ na wchłanianie żelaza niehemowego, czyli żelaza pochodzenia roślinnego. Przykład?

Herbata utrudniania wchłanianie żelaza nawet o 60%! Kawa o 40%.

Tak naprawdę nie jest zalecane, by podczas posiłku popijać go nawet wodą. Ma to wpływ na rozrzedzanie soków trawiennych, które nawet po wypiciu wody mają utrudniony proces trawienia. Wskazówka – pij wodę około 60-30 minut przez posiłkiem lub godzinę po.

A co  zwiększa wchłanialność żelaza? Witamina C. Dlatego warto dodawać do powyższej listy: paprykę, kiszonki, brukselkę, pomidor czy jarmuż.

Tak kończąc temat żelaza, istnieje pewien paradoks. Badania pokazują, że im więcej strączków spożywamy, czyli produktów bogatych w kwas fitynowy,  tym organizm lepiej sobie radzi z ich negatywnym działaniem względem niehemowego żelaza.

Mity o diecie wegetariańskiej - TOP 3 - pestki i nasiona

MIT numer 2: Trudna do zbilansowania

Sporo osób uważa, że nie jest w stanie najeść się samymi roślinami. Uważam, że to bardziej utarty schemat w umyśle niż prawda, ale jeśli potrzebujesz dowodu to dam Ci przykład.

O tym, jaką wartość energetyczną może dostarczyć nam dany posiłek, stanowi prosta jednostka, a nazywa się ją kalorią.

Zgodnie z tym co pisze Wikipedia, cytuję:

„Określenie ilości kalorii w produktach żywnościowych wyraża ilość energii, którą przeciętnie przyswaja ludzki organizm przy spożyciu takiego produktu. Taka żywnościowa energia jest później wykorzystywana do podtrzymania funkcji życiowych i aktywności.”

Przykład:

Średnio na śniadanie zjesz dwie kanapki z szynką, serem, a do tego jakiś pomidor. To około 300 kcal, w tym 6 g tłuszczu i 50 g węglowodanów. Kalkulator dietetyczny obliczył, że błonnika jest ZERO. No bo to jasne: pieczywo, przetworzone, bez ziaren.

Jeśli wybierzesz na śniadanie owsiankę na wodzie z owocami, to zjesz posiłek kalorycznie podobny, który do tego będzie mieć połowę mniej tłuszczu, podobną ilość węglowodanów i na dodatek błonnik, który jest naturalnym „odkurzaczem” dla Twoich jelit.

Do tego dochodzi kwestia powolnego uwalniania się cukru z węglowodanów, który sprawi, że na dłużej jesteśmy syci, a błonnik to uczucie sytości dodatkowo wzmocni.

Większość osób kojarzy obiad w wersji wege z sałatką. Nie wiem dlaczego, ale ja po zjedzeniu kaszy jaglanej z warzywami jestem bardziej najedzona, niż gdybym zjadła kotleta. Zauważcie, że wiele osób po zjedzeniu obiadu mówi, że musi odpocząć, położyć się, bo wszystko musi się ułożyć w brzuszku. Gdy zjesz posiłek składający się z kaszy, warzyw, świeżych ziół, pestek, to jesteś nie tylko najedzony, ale czujesz się lekko.

Moda na wegetarianizm i weganizm jest tak duża, że możesz przebierać w przepisach na wegetariańskie burgery, wegańskie pizze i nawet sushi, makarony czy kotlety. Istnieją nawet są wegańskie sery i bezmięsne mięsa. Ten boom spowodował, że prawie każda knajpka ma w swoim menu danie wege. Dlatego nie ma już co szukać wymówki, że dieta wegetariańska jest mniej smaczna, różnorodna czy niedoborowa.

Mity o diecie wegetariańskiej - TOP 3 - warzywa

MIT numer 3: Dieta wegetariańska jest czasochłonna

No a gotowanie mięsa, rosołu z kury to ile trwa? Gdy słyszę, że dania wege są czasochłonne, to wtedy odsyłam na mojego bloga. Pokażę Ci, że moje potrawy robię w 10 – 15 minut. Nie wierzysz? Sprawdź.

Przeczytaj, jak zrobić pyszny obiad: Makaron z wege kuleczkami z kalafiora w sosie pomidorowym >>

Oczywiście, gdy robię pasztet z soczewicy to namaczam ją całą noc, ale gdy robisz pasztet mięsny, to też trochę to trwa. Za to taki pasztet starcza na kilka dni.

Gdy robisz posiłek do pracy, to gotujesz ziemniaki, robisz surówkę, smażysz kotleta… Kaszę jaglaną, gryczaną, ryż gotujesz około 15 minut, w tym czasie możesz usmażyć warzywa, dodać sos pomidorowy, albo gdy chcesz coś przygotować w orientalnym stylu – mleczko kokosowe, pikantne przyprawy i gotowe.

Kanapkę z awokado robisz tyle samo, co kanapkę z serem. Zupę krem z pora robisz nawet krócej, bo po co Ci wywar mięsny, skoro ugotowane ziemniaki, por i cebulę wrzucasz na patelnię, później zalewasz wodą, dodajesz przyprawy, gotujesz i blendujesz.

Ciekawych przepisów i inspiracji na wege posiłki jest masa w internecie.

Mity o diecie wegetariańskiej - TOP 3 - tortille wegetariańskie

Mitów, opinii i zdań na temat diety, nie tylko wegetariańskiej, jest mnóstwo. Każdy organizm jest inny i ma inne potrzeby. Dlatego wsłuchaj się w siebie i w swoje potrzeby. Nie szukaj wymówek, że dieta roślinna jest skomplikowana, jałowa i się nią nie można najeść.

Dzisiaj wielu sportowców (i to nawet kulturystów czy biegaczy długodystansowych), stosuje dietę wegetariańską, a niektórzy z nich poszli dalej i są na diecie wegańskiej. Wyniki badań mówią o tym, że liczba wegetarian i wegan rośnie. Ludzie zaczynają rozumieć, że mitem jest konieczność jedzenia mięsa w naszej diecie. Wegetarianie mają lepsze wyniki badań, mniejszą zachorowalność na raka, a ich wybór drogi życiowej ma dobry wpływ na nasze środowisko.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Sara Kanonowicz Sara Kanonowicz [+ info]

Powadzi bloga o zdrowym jedzeniu i zdrowym trybie życia. Praktykuje jogę i kocha bieganie. Wierzy, że jedzenie jest w stanie pomóc nam w wielu problemach zdrowotnych. Na jej blogu znajdziesz przepisy na pyszne potrawy i poczytasz o tym jak zdrowo żyć. Obserwuj na Instagram

Zobacz również