Dieta paleo dla początkujących – porady

Chcesz przejść na dietę paleolityczną, lecz nie wiesz od czego zacząć? Przeczytaj nasze porady, dzięki którym rozpoczęcie nowego stylu życia będzie łatwiejsze. Dieta paleo dla początkujących niesie za sobą wiele pytań i wątpliwości. Podpowiadamy, co jeść, czego unikać i jak odnosić się do głównych zasad diety paleo.

 
Dieta paleo dla początkujących – porady
Dieta paleo – jak zacząć? / źródło zdjęcia: Depositphotos / Syda_Productions

Dieta jaskiniowców, czyli dieta paleo, jest dość popularna i lubiana przez wiele osób na całym świecie. Dotyczy nie tylko składu codziennego jadłospisu, jest także swoistym stylem życia. Symbolizuje powrót do natury, do czasów kiedy żywność wysoko przetworzona, cukier czy wzmacniacze smaku po prostu nie istniały. Człowiek prehistoryczny przede wszystkim polował na zwierzynę i zbierał dostępne mu owoce, warzywa, orzechy i nasiona.

Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób decyduje się na zmianę swoich nawyków żywieniowych i wykazuje chęci do powrotu do korzeni, do czasów kiedy żywność była naturalna i niczym nieprzetworzona. Oczywiście menu nowoczesnego jaskiniowca rządzi się nieco innymi prawami. Co jeść na diecie paleolitycznej? Dieta paleo dla początkujących może się wydawać skomplikowana.

Nie jest przecież łatwo porzucić z dnia na dzień swoje ulubione pieczywo, makarony i łakocie. Do tego rodzi się wiele pytań typu: Jak przygotować śniadanie bez chleba? Co zamiast ziemniaków do obiadu? Poniżej podpowiadamy, jak wprowadzić paleolityczny styl życia.

Dieta paleo – zasady

Chcąc przejść na dietę paleolityczną prawdopodobnie wiemy już, przynamniej mniej więcej, na czym ona polega. Zasady diety paleo są dość proste, a dodatkowo nie ma żadnych ograniczeń co do ilości spożywanej żywności.

Zalecane produkty w diecie zbieracko-łowieckiej to:

  • mięso i tłuszcze zwierzęce,
  • ryby i owoce morza,
  • jaja,
  • orzechy, ziarna i pestki,
  • warzywa,
  • owoce.

Produkty niedozwolone na diecie paleo to z kolei:

  • nabiał (mleko i produkty mleczne),
  • strączki,
  • produkty zbożowe (pieczywo, kasze, ryż, makarony itp.),
  • produkty przetworzone (gotowe dania, fast foody, słodycze itp.).

Dowiedz się więcej: Dieta paleo – opinie (zalety i wady diety) >>

W teorii wszystko wydaje się dość proste. Dieta paleo dla początkujących jaskiniowców może jednak być nieco kłopotliwa. Dotyczy to zwłaszcza osób, które kochają pieczywo i wszelkie produkty mączne. Od czego więc zacząć? Jak przestawić się na nowy styl odżywiania?

Dieta paleo dla początkujących – porady - paleo kanapki

Dieta paleo dla początkujących – porady

  1. Na początku nie trzymajmy się kurczowo listy dozwolonych i zakazanych produktów – swój jadłospis zmieniajmy stopniowo (np. najpierw wyeliminujmy z diety cukier, słodycze, fast foody, następnie produkty mączne i pieczywo, a na końcu nabiał i strączki).
  2. Pamiętajmy, że dieta paleo jadłospis tygodniowy powinna mieć bardzo urozmaicony. Stale zmieniajmy swoje posiłki, poszukujmy nowych smaków. Nie ograniczajmy się jedynie do mięsa z kurczaka, indyka czy wieprzowiny. Sięgajmy także po dziczyznę, przepiórki, gęsinę, owoce morza itp.
  3. Nie bójmy się eksperymentów w kuchni – modyfikujmy dowolnie znane nam już przepisy (np. spróbujmy przygotować omlety na kilka różnych sposobów), tak by odpowiadały zasadom diety paleo.

Dowiedz się więcej: Dieta paleo: Przykładowy jadłospis dzienny (przepisy) >>

Dieta paleo dla początkujących – porady - owoce morza

Dieta paleo dla początkujących – wyzwania do pokonania

Wyzwanie nr 1: Samodzielne przygotowywanie posiłków

Dieta paleo z założenia oznacza powrót do bardziej naturalnego stylu życia, a co za tym idzie odstawienie wszystkich gotowych produktów, w tym wysoko przetworzonych. Planując dietę, należy więc liczyć się z tym, że więcej czasu będziemy poświęcać na przygotowanie codziennych posiłków. Oczywiście wyjdzie nam to na dobre, a przygotowywane np. paleo śniadania z czasem będą rutynową czynnością.

Pamiętajmy przy tym o bardzo ważnej zasadzie (obowiązującej przy zmianie jakichkolwiek nawyków, nie tylko podczas przechodzenia na dietę paleo): zmiany wprowadzajmy stopniowo.

Jeśli do tej pory raczej nie gotowaliśmy samodzielnie, a w ciągu dnia stołowaliśmy się na mieście bądź kupowaliśmy dania gotowe w sklepie, nie zmieniajmy o 360 stopni dotychczasowego stylu życia w ciągu jednego dnia.

Najpierw skupmy się na tym, by odpowiednio przygotowywać kolacje paleo (wieczorami zazwyczaj mamy więcej czasu na gotowanie), a gdy już nieco oswoimy się z takimi daniami, przejdźmy do planowania paleo śniadań, obiadów i przekąsek.

Miejmy na uwadze, że niektórym osobom całkowite przejście na dietę paleo zajmuje kilka miesięcy, a nawet kilka lat. W tym czasie eksperymentujmy, poznawajmy jadłospis paleo, wprowadzajmy go stopniowo do naszego menu. Nie róbmy niczego na siłę i co najważniejsze: nie karzmy się za chwilowe niepowodzenia.

Dowiedz się więcej: Dieta paleo dla sportowców – zasady >>

Dieta paleo dla początkujących – porady - warzywa

Wyzwanie nr 2: Czym zastąpić chleb na diecie paleo?

Zapewne jednym z najtrudniejszych momentów podczas stosowania diety jaskiniowców jest odstawienie chleba. Pieczywo w naszym dziennym jadłospisie jest szeroko rozpowszechnione, spożywamy je jako bazę do kanapek, dodatek do zup, gulaszów czy mięs.

Dieta paleo dla początkujących rodzi więc pytanie: Co jeść zamiast pieczywa? Z pomocą przychodzą nam przede wszystkim warzywa i jajka. Zarówno z jednych, jak i z drugich możemy przygotować pyszne zamienniki chleba.

Paleo przepisy zestępujące pieczywo obejmują przede wszystkim:

  • omlety,
  • chlebki warzywne,
  • bułeczki paleo (na bazie jaj, z dodatkiem mąki konopnej bądź kokosowej),
  • pieczywo z mąk bezglutenowych,
  • bezglutenowe placki (np. z ciecierzycy, na którą początkujący jaskiniowcy wciąż mogą sobie pozwolić),
  • łódeczki z papryki,
  • wrapy z liści sałaty,
  • plastry cukinii, bakłażana bądź ogórka (stosowane jako baza kanapki).

Wydaje się, że bezglutenowy chleb przygotowany na mące gryczanej bądź ryżowej nie do końca pasuje do zasad paleo, ale przecież może stanowić miły wstęp do diety jaskiniowca.

Na początku może być nam ciężko całkowicie zrezygnować z pieczywa, które spożywaliśmy nawet kilka razy dziennie. Dlatego też, jeśli od czasu do czasu sięgniemy po takie rozwiązanie (które stanowi świetną alternatywę dla gotowego pieczywa ze sklepu), nie przekreśli to dotychczasowych starań, a jedynie pomoże przetrwać trudny okres przejściowy z dotychczasowej diety na dietę paleo.

Dowiedz się więcej: Dieta bezglutenowa – zasady, dozwolone i zakazane produkty >>

Przepis na pyszny chlebek paleo znajdziemy na blogu dontbesosugar.pl. Jego bazę stanowią jajka, orzechy, nasiona i pestki. Jest bardzo sycący, więc świetnie nada się do spożycia podczas śniadania bądź będzie równie odpowiedni jako samodzielna przekąska paleo.

Z kolei różnego rodzaju omlety, chlebki i placki warzywne bądź po prostu same warzywa będą stanowić doskonały zamiennik pieczywa – szczególnie pomocne okażą się rano, podczas przygotowania śniadania paleo.

Propozycję na proste placki z warzyw znajdziemy na stronie sladamiprzodkow.pl. Potrzebować będziemy jedynie jaja, pietruszkę, marchewkę, cebulę i szpinak oraz solidną porcję ulubionych ziół. właśnie takimi placuszkami możemy zastąpić chleb, ale nic nie szkodzi na przeszkodzie, by potraktować je jako samodzielne danie, np. w postaci paleo placków po zbójnicku lub po węgiersku.

Dieta paleo dla początkujących – porady - omlet

Wyzwanie nr 3: Czy na diecie paleo można jeść ziemniaki?

Jest to temat dość kontrowersyjny. Jedni uważają, że ziemniaki w diecie jaskiniowca nie mają racji bytu, istnieją też zwolennicy, którzy chętnie po nie sięgają (istnieją bowiem przesłanki, że nasi przodkowie spożywali bulwy przypominające dzisiejsze ziemniaki).

Dieta paleo dla początkujących nie wyklucza więc ich spożycia, zwłaszcza, że w naszym kraju jest to jedno z podstawowych źródeł witaminy C. Paleo po polsku dopuszcza spożywanie ziemniaków, zwłaszcza na początku przygody z tą dietą.

Oczywiście, im wyższy stopień zaawansowania, tym nieco łatwiej będzie nam całkowicie wykluczyć ziemniaki z diety. Jednak o ich całkowitej eliminacji powinniśmy zdecydować za jakiś czas, kiedy przyzwyczaimy się do nowego stylu życia.

W międzyczasie pamiętajmy, aby ziemniaki przygotowywać samodzielnie (najlepiej w formie gotowanej bądź pieczonej) i unikać gotowych dań na ich bazie (typu frytki czy placki ziemniaczane na mieście).

Dowiedz się więcej: Dieta paleo a odchudzanie >>

Dieta paleo dla początkujących – porady - kurczak z ziemniakami

Dieta  paleo dla początkujących zazwyczaj wiąże się z diametralną zmianą stylu życia. Pamiętajmy więc, aby bacznie obserwować w tym czasie swoje ciało. Podczas wprowadzania zmian żywieniowych zwróćmy szczególną uwagę na nasze samopoczucie, jakość snu, wagę ciała, stan włosów i paznokci.

Nie zapomnijmy również o konsultacji lekarskiej – przed przejściem na dietę paleo wykonajmy badania krwi i stale monitorujmy stan naszego zdrowia. Dzięki temu zobaczymy, jakie efekty dieta paleo wywiera na nasz organizm. Słuchajmy swojego ciała i przede wszystkim dajmy sobie odpowiednią ilość czasu na zapoznanie się z zasadami paleo i wdrożenie ich do swojego życia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również