Wyjątkowo kreatywne CV na 5 różnych sposobów

Rekruter obejrzy Twoje dokumenty tylko przez 5 sekund! Podpowiadamy, jak stworzyć kreatywne CV, które będzie Twoją reklamą!

 
Wyjątkowo kreatywne CV na 5 różnych sposobów
Czym się inspirować, tworząc kreatywne CV?/ źródło zdjęcia: Getty Images / Dreamstime/Fizkes

Wpisywanie nieprawdziwych umiejętności, banalnych stwierdzeń i brak oryginalności, czy wysyłanie dokładnie takich samych dokumentów aplikacyjnych do wszystkich potencjalnych pracodawców. Właśnie takie błędy kandydatów wywołują irytację i zniechęcenie u rekruterów. Z tego względu warto skupić się na stworzeniu profesjonalnego, oryginalnego i wysoce kreatywnego CV, które będzie stanowić przepustkę do kariery. W naszym tekście podpowiadamy jak napisać  CV kreatywne, opisujemy przykładowe CV i wskazujemy, w jaki sposób zawrzeć tam swoje umiejętności. Zapraszamy do lektury!

1. Stwórz materiał video

Kreatywne CV w formie materiału video to chyba jedyna sytuacja, gdzie kandydat może się pokazać jako człowiek z krwi i kości, a także zaprezentować swój temperament, sposób bycia i charakter. Właśnie dlatego profesjonalne CV w formie materiału video będzie pewnego rodzaju zamiennikiem rozmowy kwalifikacyjnej.

Krótka i treściwa autoreklama

Co powinno się znaleźć w takim filmie? Eksperci tłumaczą, że nagranie powinno się rozpoczynać o wyraźnego przedstawienia imienia i nazwiska kandydata (to przecież jego marka i informacja, którą powinien zapamiętać rekruter lub osoba decyzyjna) i przedstawiać krótkie i konkretne podsumowanie najważniejszych osiągnięć zawodowych. Materiał video nie należy mylić z filmem długometrażowym,  CV kreatywne w formie video powinno być nie dłuższe niż 5 minut.

Oprócz krótkiego  przedstawienia zalet kandydata w materiale musi się znaleźć jego uśmiech i sformułowania skierowane bezpośrednio do odbiorcy. Oczywiście, kandydat powinien prezentować się w eleganckim ubraniu i mówić swoim językiem, w sposób naturalny. Specjaliści tłumaczą, że dobry film ma podkreślać zalety kandydata, nie ma jednak większego sensu kreować tam zupełnie innej osoby, ponieważ fałsz szybko wychwyci kamera.

Filmowe CV nie dla każdego

Jakie mogą być wady kreatywnego CV w wydaniu filmowym? Przede wszystkim nie jest to rozwiązanie dla wszystkich kandydatów, bo część osób nie czuje się dobrze przed kamerą i nie będzie mogła w taki sposób pokazać swoje zalety. Stworzenie filmu jest też czasochłonne (niezbędny będzie przemyślany scenariusz) i może być kosztowne.

Dowiedz się więcej: Które umiejętności do CV warto wpisać, a które pominąć

Kreatywne CV - zaskocz rekrutera ciekawą formą CV!

źródło zdjęcia: Getty Images / tommaso79

2. Załóż stronę internetową

Własna strona internetowa to własne zasady i możliwość zaprezentowania obszernych informacji na swój temat w nieszablonowy sposób. Jak więc stworzyć taką stronę, by zastępowała CV?

Opowiedz o swojej historii zawodowej

Jeden z ciekawszych pomysłów polega na użyciu storytellingu i pokazania przebiegu swojej kariery zawodowej jako fascynującej drogi, w której trakcie konsekwentnie i w kreatywny sposób szukałeś sposobu, żeby wykorzystać zawodowo swoje umiejętności.

Na stronie internetowej warto także unikać szablonowych określeń i wprowadzić tam osobiste akcenty, takie jak przykładowe rubryki „Jakimi zasadami kieruję się w pracy?”, „Z czego jestem dumny?” (tutaj się znaleźć Twoje osiągnięcia albo przykładowe prace). Właśnie na autorskiej stronie internetowej warto wytłumaczyć przerwy w karierze zawodowej albo opisać jak własna pasja pomaga Ci w osiąganiu celów zawodowych.

CV na stronie www czasami nie wystarczy

Dla osób, które nie mają umiejętności tworzenia stron internetowych przygotowanie takiego profesjonalnego CV może być kosztownym wyzwaniem, z kolei osoby, które potrafią samodzielnie przygotować witrynę w formie CV, powinny się koniecznie tym pochwalić.

Eksperci ds. HR podpowiadają także, że kreatywne CV w formie strony internetowej musi być nieustannie aktualizowane, należy też mieć świadomość, że część rekruterów może traktować stronę internetową jedynie jako dodatek i oczekiwać przesłania bardziej tradycyjnych dokumentów. Strona internetowa będzie też świetnym miejscem do zaprezentowania CV po angielsku.

3. Nawiąż do działalności firmy

Jak stworzyć takie CV? Możliwości jest wiele: możesz stworzyć kreatywne CV w formie prostego programu komputerowego (jeśli odbiorcą jest firma z branży IT), przedstawić siebie w graficznej reklamie (tutaj odbiorcą jest agencja reklamowa), albo poprawić bankowe druki, żeby sugerowały kontakt właśnie z Tobą (gdy szukasz kreatywnej pracy w branży finansowej).

W przypadku poszukiwań rysownika, podpowiedź jest oczywista – kreatywne CV warto namalować albo przedstawić w formie komiksu. Taki sposób zaprezentowania swoich umiejętności w CV z pewnością zostanie docenione!

 

4. Uprzyjemnij czas rekruterom

Selekcja kandydatów może być wyczerpującym zajęciem. Część kandydatów chce uprzyjemnić ten czas rekruterom i wysyła dokumenty z  dodatkami. Popularny stał się m.in. pomysł wysłania dokumentów w formie czekolady, gdzie opis kandydata imitował prawdziwe opakowanie, a w środku znajdowała się całkiem realna czekolada. Jeszcze inny kandydat wysłał czteropak bezalkoholowego piwa i opis swojej osoby zamieścił na kartonowym opakowaniu do butelek.

5. Zrezygnuj z kartki papieru

Nieszablonowe CV, które na pewno przyciągnie uwagę, może mieć formę figurki sylwetki kandydata, która zostanie uzupełniona o tradycyjne dokumenty. Tego rodzaju niezwykle oryginalne pomysły na kreatywne CV można znaleźć w Internecie.

Świetnie oceniony został na przykład pomysł jednej z kandydatek, której dokumenty wyjątkowo skutecznie imitowały jej… paszport.

Inny pomysłowy sposób polegał na próbie sprzedaży kandydata do pracy na… serwisie aukcyjnym. Choć trudno w to uwierzyć, ten ryzykowny pomysł zakończył się znalezieniem zatrudnienia, kilka osób uczestniczyło także w licytacji. Tego rodzaju pomysły na CV są bardzo odważne i nie zawsze mogą się sprawdzić. Z drugiej strony odwaga często popłaca, dlatego czasami warto zaryzykować.

Kreatywne CV – kiedy się nie sprawdzi?

Stworzenie i wysłanie kreatywnego dokumentu aplikacyjnego na pewno się sprawdzi w przypadku szukania zatrudnienia w branży, gdzie właśnie kreatywność jest bardzo ważna (marketing internetowy, copywriting, grafika, reklama).

Takie oryginalne dokumenty warto stworzyć także w przypadku ogłoszenia w innej branży, gdzie pracodawca wyraźnie zaznaczy, że szuka osób o nieszablonowym myśleniu. W tym przypadku kreatywne CV będzie namacalnym potwierdzeniem posiadania przez kandydata oczekiwanych przez pracodawcę kwalifikacji.

W niektórych branżach sprawdza się tradycyjne CV

Są jednak branże, gdzie liczy się bardziej przystosowanie do ogólnie przyjętych norm i reguł danego zawodu, a każde odstępstwo uważane jest za błąd albo brak profesjonalizmu. Jeśli więc chcesz zostać analitykiem danych, prawnikiem albo urzędnikiem wyższego szczebla, to zrezygnuj z tworzenia oryginalnego dokumentu aplikacyjnego, bo może on przynieść więcej szkód niż pożytku.

Dowiedz się więcej: Profesjonalne CV – jak je napisać na kilka różnych sposobów?

Kiedy lepsze jest CV tradycyjne?

źródło zdjęcia: Getty Images /AndreyPopov

Skuteczne CV nawet bez rekrutacji

Profesjonalne CV może ułatwić zdobycie zatrudnienia także w sytuacji, gdy docelowa firma nie prowadzi aktualnie rekrutacji. Aby spróbować zdobyć pracę w taki sposób, trzeba przygotować ciekawe CV i dodatkowo pobawić się w detektywa, czyli zdobyć nazwiska i kontakty do osób decyzyjnych w docelowej firmie.

O tym, że właśnie w ten sposób można skutecznie poszukiwać pracy, świadczy pomysłowa akcja amerykańskiego copywritera Aleca Brownsteina, który chciał zdobyć pracę w najbardziej cenionych agencjach reklamowych w Nowym Jorku. W tym celu wybrał kilku najważniejszych dyrektorów kreatywnych i wykupił na ich nazwiska reklamy w Google Adwords (ten serwis służy do zakupu reklam w wynikach wyszukiwania Google).

W efekcie akcji dyrektorzy kreatywni, którzy wpisywali swoje własne nazwiska do wyszukiwarki, otrzymywali na pierwszym miejscu w wynikach reklamę z hasłem „Witaj, googlowanie samego siebie jest fajne. Zatrudnienie mnie też jest fajne” i linkiem do strony internetowej z portfolio copywritera.

Pomysłowa akcja poskutkowała zaproszeniem na rozmowy kwalifikacyjne, była też wyjątkowo tania, kosztowała zaledwie 6 dolarów. Alec Brownstein otrzymał również nagrody branżowe ze swój nieszablonowy pomysł.

Kreatywne CV powinno być konkretne i przejrzyste

Specjaliści branży HR podkreślają jednak, że nawet najbardziej oryginalne CV powinno być konkretne i przejrzyste, a także zawierać takie informacje, które będą wartościowe dla rekrutera w procesie rekrutacji. W każdym CV muszą znaleźć się najważniejsze informacje o karierze, doświadczeniu i zaletach kandydata, powinny być one także od razu widoczne. Podobnie jak w przypadku tradycyjnego dokumentu warto unikać słów bez pokrycia i każdą zaletę udowadniać za pomocą konkretnych liczb i przykładów.

Jak napisać dobre CV, które zachwyci rekruterów i zaowocuje zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną? Jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie ma. Z pewnością warto mieć przygotowane profesjonalne i tradycyjne dokumenty, jednak czasami można zaryzykować i stworzyć kreatywne CV, które wyróżni się na tle podobnych aplikacji i choćby tylko z tego względu zwiększy nasze szanse w procesie rekrutacyjnym.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
Zobacz również