Opony kierunkowe czy asymetryczne - które wybrać?

Co wybrać – opony kierunkowe czy asymetryczne? Każda z nich posiada zarówno swoje wady, jak i zalety. Wybór powinien być oparty o własne preferencje, a także moc pojazdu, jakim się na co dzień poruszamy. Na temat tego rodzaju ogumienia narosło wiele mitów.

 
Opony kierunkowe czy asymetryczne - które wybrać?
Różnice między oponami asymetrycznymi a kierunkowymi / źródło zdjęcia: Depositphotos / RamiF

Opony kierunkowe doceniają w szczególności ci kierowcy, którzy mają „ciężką nogę”, w wyniku czego ich styl jazdy jest dynamiczny oraz agresywny. Rozwój technologiczny w tej branży spowodował jednak, że opony asymetryczne również są zdolne zapewnić dynamikę jazdy, oferując jednocześnie wysoki komfort oraz krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Które rozwiązanie wybrać?

Opony kierunkowe – czym są i co oferują?

W teorii opony kierunkowe przeznaczone są do aut o dużej mocy i wysokim momencie obrotowym. Ich cechą charakterystyczną jest wzór bieżnika, który układa się w literę V, inaczej nazywany „jodełką”.

Ze względu na fakt, że doskonale radzą sobie z odprowadzeniem błota i wody spod kół, również opony zimowe wyposażone są w ten typ bieżnika. Opony kierunkowe zapewniają również doskonałe parametry hamowania na mokrej nawierzchni, a także oferują bardzo dobrą trakcję – szczególnie przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów.

Ze względu na swoją konstrukcję doskonale radzą sobie z przyspieszaniem oraz hamowaniem. Pozwalają także na osiąganie dużych prędkości w trakcie jazdy.

Opony kierunkowe a właściwy montaż

Aby jednak uzyskać te wszystkie korzyści, opony kierunkowe muszą zostać poprawnie zamontowane. Jak sama nazwa wskazuje, mają one ustalony kierunek toczenia. Informuje nas o tym zarówno wzór bieżnika (jodełki muszą być skierowane w stronę jazdy), a także oznaczenie na boku opony w postaci strzałki przy napisie Rotation.

Nieprawidłowy montaż poskutkuje bardzo złymi parametrami trakcyjnymi, a także spowoduje szybsze zużycie opony.

Budowa, zastosowanie i parametry opon asymetrycznych

Opony asymetryczne obecnie są jednymi z najbardziej zaawansowanymi technologicznie konstrukcjami. Wyróżniają się specyficznym wyglądem bieżnika – jego zewnętrzna strona ma inny kształt niż wewnętrzna. Te cechy wpływają na parametry użytkowe tego typu ogumienia.

Zewnętrzna część bieżnika odpowiedzialna jest za właściwości trakcyjne, ponieważ jego konstrukcja jest masywniejsza i twardsza. Wewnętrzna strona zaś ma za zadanie odprowadzanie wody – z tego powodu kształt bieżnika wyróżnia się wieloma nacięciami oraz lamelami.

Ten typ opon coraz częściej stosowany jest jako ogumienie fabrycznie nowych samochodów. Decyduje o tym fakt, że posiadają dobre właściwości zarówno pod względem trakcji, jak i drogi hamowania na mokrej nawierzchni.

Dynamiczna i agresywna jazda jest na nich możliwa, ponieważ opony asymetryczne dobrze radzą sobie z gwałtownymi przyspieszeniami oraz hamowaniem. Jednocześnie dzięki małemu oporowi toczenia, to ogumienie nie powoduje wyższego zużycia paliwa, a także nie emituje dużego hałasu w trakcie jazdy.

Dowiedz się więcej: Ciche opony letnie – jak i które wybrać? >>

Prawidłowy montaż opon asymetrycznych jest istotny

Podobnie jak w przypadku opon kierunkowych, osiągnięcie pożądanych parametrów wymaga prawidłowego montażu. Opony asymetryczne posiadają oznaczenia Inside (do wewnątrz) oraz Outside (na zewnątrz).

Odwrotne założenie spowoduje, że samochód straci swoje właściwości trakcyjne. Gorzej będzie sobie radzić również z odprowadzaniem wody, w związku z czym powstanie wysokie ryzyko wpadnięcia w poślizg (tzw. aquaplanning).

Opony kierunkowe i asymetryczne – porównanie

Warto pamiętać o tym, że powyższe rozważania to jedynie teoretyczne założenia. Praktyka wskazuje jednak, że realia nieco odbiegają od teorii. Dotyczy to szczególnie parametrów funkcjonalnych – naciski konstruktorów aut spowodowały np. zaprojektowanie opony asymetrycznej, która pozwala rozwijać prędkości rzędu 360 km/h.

Taki limit prędkości zastosowano w przypadku Vmax Continental, obecnie niedostępnej na rynku. Ciekawostką jest fakt, że ten model był uznawany za najszybszą oponę produkowaną seryjnie, pomimo faktu, że bieżnik miał charakterystykę asymetryczną.

W celu zobrazowania różnic, poniżej znajduje się porównanie opon kierunkowych oraz asymetrycznych w następujących kategoriach cenowych: ekonomiczna, średnia oraz wyższa. Zestawienie parametrów oparto o informacje wynikające z etykiety UE.

Opony kierunkowe vs. opony asymetryczne – klasa ekonomiczna

Do porównania parametrów w klasie ekonomicznej wytypowano dwa modele dwóch różnych producentów: asymetryczna Imperial Ecodriver Sport oraz kierunkowa Sava Intensa – obie w rozmiarze 205/55 R16.

Opona asymetryczna Imperial Ecodriver posiada opór toczenia sklasyfikowany jako F, czyli jedna z najniższych możliwych do uzyskania (niżej jest tylko klasyfikacja G). Hamowanie na mokrej powierzchni zadeklarowano jako C, zaś hałas zewnętrzny określono na poziomie 71 dB. Cena zakupu nowej opony to wydatek rzędu 340 zł.

Z kolei opony kierunkowe Sava Intensa mogą poszczycić się nieco atrakcyjniejszymi parametrami. Opór toczenia sklasyfikowano jako E, hamowanie na mokrej powierzchni określono na poziomie B, zaś hałas zewnętrzny, jaki emitują, wynosi 68 dB. Ten model jest również tańszy od asymetrycznego odpowiednika. Nową sztukę nabędziemy za 310 zł.

Klasa ekonomiczna – podsumowanie

Na przykładzie producentów opon klasy ekonomicznej widać, że teoretycznie założenia nie zawsze są prawdziwe. Ciekawostką jest fakt, że to opony asymetryczne uznawane są za oszczędne oraz emitujące niższy hałas w trakcie jazdy. Jednak w tym zestawieniu lepszymi parametrami może poszczycić się Sava i jej produkt Intensa z kierunkową charakterystyką bieżnika.

Opony kierunkowe vs. opony asymetryczne – klasa średnia

W klasie średniej zestawienie zostało dokonane w oparciu o podobne cenowo opony asymetryczne Uniroyal Rainsport 3 oraz kierunkowe BFGoodrich G-Grip. Obie w rozmiarze 205/55 R16.

Asymetryczna opona Uniroyal Rainsport 3 jest wysoko ceniona we wszelkiej maści rankingach. Posiada bardzo charakterystyczny bieżnik – wewnętrzna jej część tak naprawdę kończy się na środku osi, zaś układ klocków przybliżony jest do kierunkowych opon.

Opór toczenia sklasyfikowano na C, z kolei hamowanie na mokrej nawierzchni zdobyło najwyższą możliwą notę A. Emitowany hałas zaś uznawany jest za umiarkowany i osiąga poziom 72 dB. Aby nabyć takie ogumienie, należy liczyć się z wydatkiem rzędu 359 zł za sztukę.

Opony kierunkowe BFGoodrich G-Grip są dostępne z kolei w cenie 344 zł za sztukę. Opór toczenia sklasyfikowano podobnie jak w powyższym przypadku i przypisano literę C. Natomiast hamowanie na mokrej nawierzchni oznaczono literą B, zaś hałas jaki emitują w trakcie jazdy wynosi 69 dB.

Klasa średnia – podsumowanie

W zestawieniu opon klasy średniej w podobnej półce cenowej ponownie okazało się, że teoretyczne założenia niekoniecznie znajdują pokrycie w praktyce. Oszczędność obu opon jest zbliżona, chociaż czysto teoretycznie to opony asymetryczne uznawane są za te mające mniejszy opór toczenia.

Założenia natomiast pokryły się w zakresie hamowania na mokrej nawierzchni. Okazało się natomiast, że opony z kierunkowym bieżnikiem są cichsze niż ich asymetryczne odpowiedniki.

Opony kierunkowe vs. opony asymetryczne – klasa wyższa

Klasa wyższa to opony, przy produkcji których zastosowano najnowsze osiągnięcia technologiczne. Do zestawienia wybrano opony w wymiarze 205/55 R16 i są to następujące modele: Bridgestone S-02 oraz Pirelli P7 Cinturato.

Opony letnie Bridgestone S-02 dostępne są w cenie 599 zł za sztukę. W tej cenie otrzymujemy kierunkową charakterystykę bieżnika, opór toczenia na poziomie G, hamowanie na mokrej nawierzchni określony jako C oraz 72 dB hałasu zewnętrznego.

Z kolei asymetryczne Pirelli P7 Cinturato kosztują 526 zł za sztukę. Opór toczenia sklasyfikowano jako E, hamowanie na śliskiej nawierzchni określono literą B, zaś emitowany hałas w trakcie jazdy wynosi 70 dB.

Klasa wyższa – podsumowanie

W przypadku klasy wyższej opony asymetryczne mają lepsze parametry niż ich kierunkowe odpowiedniki. Do tego są tańsze, zapewniają większe bezpieczeństwo, wyższy komfort jazdy, a także umożliwiają większe oszczędności na paliwie.

Dowiedz się więcej: Jak czytać oznaczenia na oponach – poradnik >>

Opony kierunkowe oraz asymetryczne mają swoje wady i zalety. Rozwój technologii w branży oponiarskiej umożliwił produkcję wydajniejszych i efektywniejszych opon asymetrycznych, co znajduje odzwierciedlenie w tym, że to właśnie one są montowane w fabrycznie nowych pojazdach.

Przedstawione zestawienie oparto wyłącznie o trzy najważniejsze parametry, które są ogólnodostępne i nie wymagają testowania danych modeli opon. Warto wiedzieć, że nie tylko właściwości na etykiecie UE są istotne. Na jakość i cenę wpływają również takie kwestie, jak: ile kilogramów można przewieźć na oponie, jaki jest limit prędkości, czy można jeździć na zerowym ciśnieniu itp.

Dlatego jeżeli wymiana opon jest niezbędna i zastanawiamy się nad nowymi modelami – warto swoją decyzję podeprzeć wszelkimi rankingami. Tylko w taki sposób zyskamy pewność, że wybierzemy ogumienie spełniające nasze oczekiwania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również