Łosoś - co warto o nim wiedzieć?

Łosoś to jedna z najbardziej popularnych i najczęściej zjadanych przez nas ryb. Dowiedz się, czy faktycznie jest zdrowy? Czy warto go jeść?

 
Łosoś - co warto o nim wiedzieć?
Cała prawda o łososiu

Łosoś należy do grona najzdrowszych ryb, mimo że jest to ryba tłusta. Bogaty jest w kwasy tłuszczowe omega-3, pełnowartościowe białko oraz liczne witaminy i składniki mineralne. Łosoś jest bardzo smaczną i uniwersalną rybą – można go przyrządzać na różne sposoby. Warto jednak wiedzieć, jakiego łososia wybrać, bo niekoniecznie każdy wyjdzie nam na zdrowie…

Łosoś – składniki odżywcze

Łosoś to cenne źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 oraz omega-6. Ważne, aby te kwasy spożywać w odpowiednich proporcjach 1:5  lub 1:6.

Kwasy omega-3

Ich obecność jest niezbędna do życia. Nie są syntetyzowane przez organizm, dlatego ważne jest, aby dostarczać je poprzez dietę.

  • Regulują ciśnienie krwi,
  • Obniżają poziom cholesterolu i zmniejszają ryzyko powstawania miażdżycy,
  • Korzystnie wpływają na wzrok i zapobiegają powstawaniu zwyrodnienia plamki żółtej,
  • Zapobiegają powstawaniu zakrzepów, hamując krzepnięcie krwi,
  • Zmniejszają ryzyko zawału i chorób serca,
  • Wpływają na nastrój – działają przeciwdepresyjnie,
  • Wpływają na lepszą pamięć i sprawność umysłową (wpływają na   kształtowanie się i  pracę mózgu już od początku życia płodowego),
  • Zmniejszają ryzyko zachorowań na Alzheimera,
  • Zapobiagają alergiom i zwiększają naturalną odporność organizmu,
  • Wykazują działanie przeciwzapalne,
  • Działają przeciwnowotworowo.

Kwasy omega-3 posiadają tak liczne właściwości zdrowotne, że nie sposób ich wszystkich wyliczyć.

Kwasy omega-6

Te kwasy chronią organizm przed rozwojem stanów zapalnych oraz pełnią rolę odpornościową.

Należy jednak pamiętać, że spożywanie kwasów omega-6 w nadmiarze może być niebezpieczne dla zdrowia.

Łosoś - co warto o nim wiedzieć? - surowy łosoś

Minerały obecne w łososiu

  • Potas – zmniejsza ciśnienie krwi i reguluje pracę serca,
  • Cynk – zwiększa odporność organizmu, chroniąc go przed wirusami i bakteriami oraz dba o kondycję skóry, włosów i paznokci,
  • Selen – wpływa na zwiększenie odporności oraz odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie tarczycy; zapobiega powstawaniu nowotworów,
  • Jod – wpływa na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy,
  • Żelazo – składnik hemoglobiny, ważną rolę odgrywa w anemii.

Witaminy w łososiu

  • Wit. A – odpowiada za wzrok, metabolizm białek i hormonów, a także wzmacnia odporność,
  • Wit. D – odpowiada za budowę kości, regulując gospodarkę wapnia oraz korzystnie wpływa na układ nerwowy,
  • Wit. E – jest silnym przeciwutleniaczem i chroni komórki przed wolnymi rodnikami. Wpływa na zdrowie i urodę stąd nazywana jest „witaminą młodości”,
  • Witaminy z grupy B:
    Wit. B1
     – wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, mięśni oraz serca,
    Wit. B2 – niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz układu odpornościowego, a także w procesie tworzenia czerwonych płytek krwi; znaczącą rolę odgrywa w procesach przemiany materii,
    Wit. B6 – wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a także ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni i pracę serca; podnosi odporność organizmu,
    Wit. B12 – wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne: podnosi odporność na stres, koi nerwy; niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego i krwionośnego (zapobiega anemii).

Czy wszystkie łososie to samo zdrowie?

Niestety nie. W sklepach mamy do wyboru łososia hodowlanego i dziko żyjącego.

Łososie hodowlane są uboższe w składniki odżywcze, zawierają większą ilość Omega-6 i mniejszą ilość Omega-3, a ponadto ich mięso zawiera szkodliwe toksyny. Ryby hodowlane są karmione paszami zawierającymi antybiotyki oraz mączką bogatą w barwnik – astaksantynę, który nadaje charakterystyczny kolor mięsu ryb. Ryby hodowlane stłoczone są w ogrodzonych, małych akwenach, co powoduje przenoszenie chorób i pasożytów. Dlatego należy unikać kupowania łososia hodowlanego.

Najzdrowsze są łososie dziko żyjące z Alaski, łowione w wodach Pacyfiku. Zawierają więcej prozdrowotnych kwasów Omega-3 niż Omega-6.

Kupując ryby zawsze należy więc sprawdzać miejsce ich połowu.

Łosoś - co warto o nim wiedzieć? - świeży łosoś

Łosoś w kuchni

Najzdrowszy jest łosoś w filetach, ponieważ zawiera najmniej tłuszczu. Filety takie można usmażyć, ugotować na parze lub upiec w piekarniku, np. w folii.

Bardzo popularny jest łosoś wędzony, często dodawany do sałatek. Należy go jednak unikać, gdyż może być niebezpieczny dla zdrowia, ze względu na zawartość rakotwórczej nitrozoaminy.

Należy także wystrzegać się produktów wytwarzanych na bazie łososia, np. past łososiowych. Najlepiej jest kupować całą rybę, można wtedy sprawdzić czy jest świeża.

Zapraszamy po przepis na: Pyszne i zdrowe burgery z łososia i szpinaku >>

Jak rozpoznać świeżego łososia?

  • Oczy błyszczące,
  • Mięso sprężyste, po lekkim naciśnięciu natychmiast powraca do stanu wcześniejszego,
  • Skóra jasna i twarda, pozbawiona przebarwień; śliska, ale nie lepka,
  • Skrzela czerwone,
  • Test wody: gdy chcesz sprawdzić, czy kupiłeś świeżą rybę, należy włożyć ją do miski z wodą – nieświeża ryba będzie pływać po powierzchni, a świeża – zatonie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Magdalena Janeczko Magdalena Janeczko [+ info]

Miłośniczka dobrego i zdrowego jedzenia. Uwielbia poznawać nowe smaki, szukać nowych połączeń smakowych i eksperymentować w kuchni. Z wykształcenia chemik, dlatego swoją kuchnię zamienia w małe laboratorium. Prowadzi bloga kulinarnego, dzięki któremu się spełnia. Uważa, że w kuchni nie ma miejsca na ograniczenia - jedynie co nas ogranicza to wyobraźnia :) Stara się gotować nie tylko smacznie, ale przede wszystkim zdrowo. Interesuje się tematyką zdrowego odżywiania i na swoim blogu oprócz przepisów dzieli się również wiedzą na ten temat.

Zobacz również