Czym można posłodzić herbatę - najlepsze zamienniki cukru

Osładza nasze życie i równocześnie psuje zdrowie. Czym zastąpić cukier, aby filiżanka gorącej herbaty nadal nam smakowała? Czym można posłodzić herbatę - smacznie i zdrowo?

 
Czym można posłodzić herbatę - najlepsze zamienniki cukru
Czym można posłodzić herbatę aby było i smacznie, i zdrowo. Czym zastąpić cukier?

Wiele osób nie wyobraża sobie wypicia herbaty bez słodkiego dodatku, jakim jest cukier. Gorzka wersja tego napoju nie wszystkim jednak przypadnie do gustu. Żeby nie rezygnować ze słodzenia naparu herbacianego możemy sięgnąć po kilka zamienników cukru. Czym można posłodzić herbatę, żeby była i smaczna, i zdrowa? Czym zastąpić cukier?

Czym zastąpić cukier w herbacie

Najlepszym rozwiązaniem byłoby całkowite wyeliminowanie substancji słodzących podczas przygotowania naparu herbacianego. W ten sposób w pełni poczujemy jego prawdziwy smak.

Zdrowe smakołyki do herbaty

Aby nieco osłodzić sobie życie, początkowo możemy spróbować zastąpić cukier w herbacie słodkim dodatkiem podanym do naparu, np. własnoręcznie przygotowanymi owsianymi ciasteczkami lub innymi korzennymi smakołykami.

Dzięki temu, porzucimy słodzenie herbaty i wydobędziemy z niej najlepszy smak, a z drugiej strony zadowolimy się słodką przekąską, którą możemy przecież przygotować w zdrowy sposób. Same plusy, prawda?

Herbaty o słodkim smaku

Innym sposobem na wyeliminowanie cukru jest sięganie po takie herbaty i ich mieszanki, które same w sobie mają odrobinę słodyczy. W tym celu możemy zaparzyć np. afrykańską herbatę Rooibos lub herbatkę z lukrecji – wyróżnia je delikatnie słodki posmak.

Możemy też zakupić wybraną mieszankę herbat owocowych (np. z mango i/lub hibiskusem), które będą świetną alternatywą dla czarnej, „gorzkiej” herbaty bez cukru.

Słodziki naturalne

Jeżeli jednak nie wyobrażamy sobie herbaty bez odrobiny słodyczy, postawmy na substancje słodzące pochodzenia naturalnego. Dlaczego? Są one zdrowszą alternatywą cukru, gdyż dodatkowo zawierają składniki odżywcze, takie jak witaminy i składniki mineralne.

Miejmy jednak na uwadze, by i te spożywać z umiarem. Spożywanie zbyt dużych ilości danego składnika może doprowadzić do powstania objawów niepożądanych (np. bólu brzucha) – zwłaszcza u osób o wrażliwym przewodzie pokarmowym. I to niezależnie od tego, czy są to substancje słodzące czy innego rodzaju produkty. Pamiętajmy – umiar ponad wszystko.

Dowiedz się więcej: Dobre nawyki żywieniowe – jak je skutecznie wprowadzić >>

Dlaczego warto odstawić cukier?

Zanim omówimy po jakie zamienniki cukru sięgać, warto wiedzieć dlaczego w ogóle należy go odstawić na bok. Powodów, aby nie używać cukru jest naprawdę mnóstwo. Ta słodka trucizna jest przyczyną powstawania wielu chorób i dolegliwości.

Spożywanie cukru prowadzi przede wszystkim do nadwagi i otyłości, rozwoju cukrzycy insulinoniezależnej (cukrzycy typu 2) czy próchnicy zębów. Cukier powoduje obniżenie koncentracji, może wywoływać migreny oraz przyczyniać się do uczucia senności.

Skutecznie obniża odporność organizmu, sprzyja powstawaniu drożdżycy (Candida) oraz zaburza równowagę minerałów w organizmie prowadząc tym samym np. do osteoporozy. Są to tylko nieliczne przykłady negatywnego wpływu cukru na nasze zdrowie.

Dowiedz się więcej: 5 (grup) produktów, które niesłusznie uważasz za zdrowe >>

Czym można posłodzić herbatę – najlepsze zamienniki cukru

Miód

Czym można posłodzić herbatę - najlepsze zamienniki cukru - miód

Naturalny miód pszczeli może stanowić fantastyczną alternatywę dla cukru. Słynie ze swoich właściwości odżywczych oraz leczniczych. Trzeba jedynie pamiętać, że miodu nie wolno mocno podgrzewać (maksymalnie do ok. 40 o C), gdyż wraz ze wzrostem temperatury traci swoje cenne właściwości.

Żeby więc całkowicie nie utracić tego co w miodzie najlepsze, najlepiej dodawać go dopiero po kilku minutach od momentu zaparzenia herbaty. Taki napar świetnie komponuje się z dodatkiem cytryny, goździków czy laski cynamonu.

Miejmy na uwadze, że różne rodzaje miodów, posiadają odmienne właściwości. To z jakiego nektaru dany miód jest produkowany wpływa więc nie tylko na walory smakowe, ale także na nasz organizm. Do wyboru mamy naprawdę różne rodzaje miodu, wśród których najpopularniejsze to:

  • wielokwiatowy,
  • lipowy,
  • gryczany,
  • spadziowy,
  • akacjowy,
  • rzepakowy,
  • z mniszka lekarskiego,
  • wrzosowy,
  • lawendowy.

Dowiedz się więcej: Miód – rodzaje i właściwości >>

Ksylitol

Czym można posłodzić herbatę - najlepsze zamienniki cukru - ksylitol

Zarówno wyglądem, jak i smakiem bardzo przypomina cukier. Ksylitol pozyskiwany jest najczęściej z kory brzozy, choć coraz częściej produkowany jest również z kukurydzy. Niewątpliwie największym atutem tej substancji jest możliwość jej stosowania przez osoby o zaburzonej tolerancji glukozy (cukrzyca).

Cukier brzozowy jest niskokaloryczny i nie powoduje próchnicy zębów. Wysoka temperatura nie powoduje zmian w strukturze ksylitolu, a on sam nie zmienia smaku napojów i potraw. Można więc śmiało posłodzić nim herbatę – bez obaw, że zmieni swoją strukturę.

Dowiedz się więcej: Sok z brzozy – właściwości i zastosowanie >>

Ksylitol wydaje się być słodzikiem idealnym, ale należy mieć na uwadze jego nieliczne wady. Przy dużym spożyciu może powodować biegunki i niestrawność oraz jest śmiertelnie niebezpieczny dla zwierząt domowych.

Po zjedzeniu przez naszego czworonożnego przyjaciela smakołyka z dodatkiem ksylitolu powinniśmy jak najszybciej udać się do weterynarza (każda minuta się liczy). Przykładowo, u psa już niewielkie ilości ksylitolu wyzwalają ogromne pokłady insuliny w bardzo krótkim czasie. Prowadzi to do gwałtownego spadku poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie: hipoglikemii i śmierci zwierzaka.

Choć dla człowieka ksylitol nie stanowi żadnego zagrożenia (przy spożyciu normalnych ilości), to dla zwierząt domowych już tak – miejmy to na uwadze, przygotowując herbatę lub smakołyki z tym zamiennikiem cukru.

Stewia

Czym można posłodzić herbatę - najlepsze zamienniki cukru - stewia

Kolejnym naturalnym słodzikiem, którym można posłodzić herbatę jest pochodząca z Ameryki Południowej stewia. Charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym glikemicznym (może być stosowana przed diabetyków) i nie jest kaloryczna. Nie każdemu jednak przypadnie do gustu, gdyż posiada swoisty posmak, który zmienia nieco smak naparu herbacianego.

Jest bardzo wydajna – kilkadziesiąt razy słodsza od cukru, stosunkowo tania, a ponadto można ją hodować samemu w doniczce. Do celów kulinarnych jest używana w postaci proszku bądź liści (świeżych lub sproszkowanych).

Warto wiedzieć: zwracajmy uwagę na skład stewii, którą można kupić w sklepie pod postacią proszku. Najlepiej, by nośnikiem glikozydów stewiolowych (substancji odpowiedzialnych za słodki smak stewii) była celuloza, ewentualnie erytrytol.

Unikajmy zakupu stewii, której etykieta informuje nas o przewadze cukrów – dekstrozy, maltozy, maltodekstryny, fruktozy – jako nośnika substancji słodzącej. Bądźmy czujni, gdyż jak widać – stewia w proszku nie zawsze ma dobry skład.

Aby być całkowicie pewnym co do jej jakości – możemy także hodować roślinkę samodzielnie w domu i używać świeżych liści, przygotować z nich ekstrakt lub je ususzyć, a następnie sproszkować. Wysoka jakość stewii gwarantowana!

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Lukrecja

Czym można posłodzić herbatę - najlepsze zamienniki cukru - lukrecja

Czym można posłodzić herbatę? Kolejną alternatywą dla cukru może być lukrecja – jest od niego 50 razy słodsza. Niestety, nie każdemu przypadnie do gustu jej słodki, aczkolwiek ziołowy smak z lekko gorzkim akcentem. Wielu osobom smak lukrecji kojarzyć się może z apteką, syropem na kaszel bądź czarnymi żelkami spożywanymi w dzieciństwie.

Choć jej smak nie jest dla każdego (przypomina anyż), warto wiedzieć, że korzeń lukrecji posiada wiele prozdrowotnych właściwości, np. wspomaga leczenie chorób przewodu pokarmowego, spowalnia rozwój próchnicy zębów. Z pewnością warto spróbować!

Pamiętajmy jednak, że istnieją pewne przeciwwskazania do zastosowania lukrecji. Dotyczy to zwłaszcza osób chorych na nadciśnienie (lukrecja podnosi ciśnienie krwi).

Czym można posłodzić herbatę – okazjonalne zamienniki

Czym można posłodzić herbatę oprócz wyżej wymienionych propozycji? Bardzo okazjonalnie możemy pokusić się o posłodzenie herbaty melasą bądź syropem np. z agawy bądź daktylowym. Te słodziki oprócz składników mineralnych i witamin zawierają jednak spore ilości cukru, dlatego lepiej stosować je jako okazjonalną alternatywę dla miodu, ksylitolu i stewii.

Dowiedz się więcej: Koktajl truskawkowy – 7 prostych przepisów >>

Słodziki, których warto unikać

Warto również zwrócić uwagę na takie słodziki, od których warto trzymać się z daleka, a przynajmniej starać się używać ich możliwe jak najrzadziej. Do takich substancji należą sztuczne słodziki, którymi są m.in. aspartam (E 951), acesulfam K (E 950) czy cyklaminiany (E 952) – to te, najczęściej sprzedawane w małych pojemniczkach z dozownikiem, mające wygląd małych tabletek w białym kolorze.

Od cukru odróżnia je przede wszystkim znikoma (prawie zerowa) kaloryczność, co skutecznie zachęca do ich spożycia osoby będące na dietach odchudzających. Rzeczywistość nie jest jednak tak różowa – tego typu słodziki owiane są złą sławą.

Co prawda, szkodliwy wpływ słodzików syntetycznych na zdrowie ludzkie nie został potwierdzony w 100% przez żadne badania naukowe, jednak lepiej mieć się na baczności.

Sztuczne substancje słodzące mogą bowiem negatywnie wpływać na nasze zdrowie – nasilać depresję i migreny, niwelować działanie przyjmowanych leków, a nawet wywoływać działanie rakotwórcze. Wciąż istnieje wiele niewiadomych w zakresie negatywnych skutków wynikających z długotrwałego spożywania słodzików syntetycznych – lepiej więc ich unikać i postawić na słodziki naturalne.

Czym można posłodzić herbatę? Miód, stewia, ksylitol i lukrecja wydają się być najlepszymi zamiennikami cukru. warto spróbować tych produktów i przekonać się samemu, który składnik odpowiada nam najbardziej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również