Rodzaje kasz i ich zastosowanie w kuchni

Gryczana, jaglana, kuskus, pęczak… Najlepiej sięgać po różne rodzaje kasz, aby w pełni docenić ich smak oraz walory zdrowotne.

Rodzaje kasz i ich zastosowanie w kuchni

Jakie mamy rodzaje kasz? Polska kuchnia zna ich naprawdę wiele, wśród których najpopularniejsze to między innymi kasza gryczana, jaglana czy jęczmienna. Kasze były podstawą staropolskiej kuchni, jednak niestety na długo wyparły je ziemniaki.

Na szczęście kuchnia polska wraca obecnie do swoich korzeni, a kasze coraz częściej pojawiają się na kuchennym stole. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje kasz i dlaczego w ogóle warto włączyć je do swojej diety?

Kasze – dlaczego warto je jeść?

Kasza to bardzo wartościowy składnik diety. Jest nie tylko pyszna, uniwersalna (można ją przygotować zarówno na słono, jak i na słodko), ale przede wszystkim zdrowa.

Dowiedz się więcej: Co na obiad – 11 smacznych i szybkich propozycji >>

Co dobrego kryje się w kaszach?

  • Posiadają bogate właściwości odżywcze – są źródłem m.in. witamin z grupy B, cynku, magnezu, żelaza, potasu,
  • Są dobrym źródłem błonnika pokarmowego,
  • Są produktem o niskim indeksie glikemicznym,
  • Bardzo łatwo je przygotować (wystarczy ugotować),
  • tanie – kasze to produkty na każdą kieszeń.

Rodzaje kasz – od gryczanej po orkiszową

Kasza jaglana

Jedną z najbardziej znanych kasz jest jaglana, czyli ta wytwarzana z prosa. Ziarna kaszy jaglanej charakteryzuje okrągły kształt i żółty kolor.

Niewątpliwe jedną z jej największych zalet jest uniwersalność. Świetnie nadaje się do potraw wytrawnych, jak i słodkich.

Dobrze komponuje się więc z mięsem czy warzywami, a jednocześnie może być smacznym składnikiem owocowych deserów. Nieśmiertelna jaglanka to idealny pomysł na zdrowe i smaczne śniadanie.

Kasza jaglana jest doskonałym źródłem żelaza (najwięcej spośród wszystkich kasz), miedzi i witamin B1, B2 oraz B6. Nie zawiera glutenu, więc może być śmiało używana przez osoby chore na celiakię.

Dowiedz się więcej: Kasza jaglana – właściwości i smaczne przepisy >>

Kasza jaglana

Kasza gryczana

Kasza gryczana jest bardzo popularna na polskich stołach, a wytwarzana jest z nasion gryki. W sklepach dostępna jest jej wersja palona (prażona) o intensywnym smaku i ciemnym zabarwieniu oraz niepalona (nieprażona) charakteryzująca się jasnym kolorem i delikatnym smakiem.

Jest doskonałym źródłem żelaza, cynku, potasu i magnezu. Podobnie jak kasza jaglana jest produktem bezglutenowym.

Kasza gryczana

Kasza manna

Ta drobna, jasna kasza znana jest przede wszystkim z jadłospisu najmłodszych członków rodziny. Powstaje w procesie przemiału ziaren pszenicy na mąkę. Charakteryzuje się krótkim czasem gotowania i dobrze smakuje zarówno jako składnik dań słodkich, jak i słonych.

Kasza manna jest lekkostrawna (minimalna zawartość błonnika pokarmowego) – spokojnie mogą ją więc spożywać osoby borykające się z chorobami przewodu pokarmowego.

Kasza manna

Kasza kuskus

Kasza kuskus charakteryzuje się jasnożółtą barwą i delikatnym smakiem. Powstaje z pszenicy durum i jest najłatwiejszą w przygotowaniu kaszą. Wystarczy zalać ją wrzątkiem, pozostawić na chwilę pod przykryciem i… gotowe! Nadaje się zarówno do dań słodkich, jak i wytrawanych.

Spośród wszystkich kasz zawiera najwięcej białka i węglowodanów. Jej niska zawartość błonnika decyduje o tym, że jest produktem lekkostrawnym.

Dowiedz się więcej: Sałatka z kuskusem – przepisy >>

Kasza kuskus

Kasza bulgur

Bulgur to kolejna kasza wytwarzana z pszenicy durum. Szczególnie doceniania jest przez mieszkańców Bliskiego Wschodu, gdzie jest składnikiem wielu orientalnych dań.

Warto wiedzieć, że kasza bulgur zawiera aż dwa razy więcej błonnika pokarmowego niż wcześniej wspomniane inne rodzaje kasz pszenicznych (kuskus i kasza manna).

Kasza bulgur

Kasza orkiszowa

Kolejną wartościową kaszą jest kasza orkiszowa uzyskiwana z nieco zapomnianej pszenicy orkisz.

Ten rodzaj kaszy zawiera dużą ilość białka, błonnika pokarmowego, witamin z grupy B oraz żelaza, potasu i cynku. Świetnie komponuje się z warzywami i mięsem.

Kasza orkiszowa

Kasza jęczmienna

Kaszę jęczmienną charakteryzuje jasnoszary kolor i jak łatwo się domyślić – wytwarzana jest z ziarna jęczmienia. W zależności od sposobu obróbki wyróżniamy następujące rodzaje kasz jęczmiennych: kaszę pęczak, kaszę perłową (mazurską) oraz kaszę łamaną (wiejską).

Ten rodzaj kaszy jest dobrym akompaniamentem do zup, sosów, gulaszy i mięs. Jeżeli chodzi natomiast o walory zdrowotne kaszy jęczmiennej to na szczególną uwagę zasługują fitozwiązki, w tym przeciwutleniacze (np. katechiny).

Kasza jęczmienna

Kasza kukurydziana

Jest to kolejna kasza bezglutenowa, która powstaje z połamanego ziarna kukurydzy. Bardzo dobrze komponuje się zarówno w daniach wytrawnych, jak i słodkich deserach, np. z dodatkiem bananów.

Kasza kukurydziana

Kasza owsiana

Ten rodzaj kaszy wytwarzany jest z ziaren owsa. Kasza owsiana występuje w wersji rozdrobnionej i całej. Jest dość mało popularnym produktem, więc nie zawsze można ją znaleźć w tradycyjnym sklepie.

Ten rodzaj kaszy jest bardzo dobrym dodatkiem do słodkich dań, takich jak: zupy mleczne, puddingi owocowe czy słodkie desery. Dobrze komponuje się również w towarzystwie różnego rodzaju farszów mięsnych i warzywnych.

Kasza owsiana

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również