Rodzaje kasz i ich zastosowanie w kuchni

Gryczana, jaglana, kuskus, pęczak… Najlepiej sięgać po różne rodzaje kasz, aby w pełni docenić ich smak oraz walory zdrowotne.

 
Rodzaje kasz i ich zastosowanie w kuchni
Poznaj wszystkie rodzaje kasz!

Jakie mamy rodzaje kasz? Polska kuchnia zna ich naprawdę wiele, wśród których najpopularniejsze to między innymi kasza gryczana, jaglana czy jęczmienna. Kasze były podstawą staropolskiej kuchni, jednak niestety na długo wyparły je ziemniaki.

Na szczęście kuchnia polska wraca obecnie do swoich korzeni, a kasze coraz częściej pojawiają się na kuchennym stole. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje kasz i dlaczego w ogóle warto włączyć je do swojej diety?

Kasze – dlaczego warto je jeść?

Kasza to bardzo wartościowy składnik diety. Jest nie tylko pyszna, uniwersalna (można ją przygotować zarówno na słono, jak i na słodko), ale przede wszystkim zdrowa.

Dowiedz się więcej: Co na obiad – 11 smacznych i szybkich propozycji >>

Co dobrego kryje się w kaszach?

  • Posiadają bogate właściwości odżywcze – są źródłem m.in. witamin z grupy B, cynku, magnezu, żelaza, potasu,
  • Są dobrym źródłem błonnika pokarmowego,
  • Są produktem o niskim indeksie glikemicznym,
  • Bardzo łatwo je przygotować (wystarczy ugotować),
  • tanie – kasze to produkty na każdą kieszeń.

Rodzaje kasz – od gryczanej po orkiszową

Kasza jaglana

Jedną z najbardziej znanych kasz jest jaglana, czyli ta wytwarzana z prosa. Ziarna kaszy jaglanej charakteryzuje okrągły kształt i żółty kolor.

Niewątpliwe jedną z jej największych zalet jest uniwersalność. Świetnie nadaje się do potraw wytrawnych, jak i słodkich.

Dobrze komponuje się więc z mięsem czy warzywami, a jednocześnie może być smacznym składnikiem owocowych deserów. Nieśmiertelna jaglanka to idealny pomysł na zdrowe i smaczne śniadanie.

Kasza jaglana jest doskonałym źródłem żelaza (najwięcej spośród wszystkich kasz), miedzi i witamin B1, B2 oraz B6. Nie zawiera glutenu, więc może być śmiało używana przez osoby chore na celiakię.

Dowiedz się więcej: Kasza jaglana – właściwości i smaczne przepisy >>

Rodzaje kasz - Kasza jaglana

Kasza gryczana

Kasza gryczana jest bardzo popularna na polskich stołach, a wytwarzana jest z nasion gryki. W sklepach dostępna jest jej wersja palona (prażona) o intensywnym smaku i ciemnym zabarwieniu oraz niepalona (nieprażona) charakteryzująca się jasnym kolorem i delikatnym smakiem.

Jest doskonałym źródłem żelaza, cynku, potasu i magnezu. Podobnie jak kasza jaglana jest produktem bezglutenowym.

Jak wykorzystać ją w kuchni? Kasza gryczana bardzo dobrze komponuje się m.in. z pieczarkami. Polecamy przepis ze strony salaterka.pl, gdzie dodatek papryki i curry urozmaicił podstawowy smak, a co więcej – tak przygotowana kasza może być przepisem wyjściowym do dalszych kulinarnych eksperymentów.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Rodzaje kasz - Kasza gryczana

Kasza manna

Ta drobna, jasna kasza znana jest przede wszystkim z jadłospisu najmłodszych członków rodziny. Powstaje w procesie przemiału ziaren pszenicy na mąkę. Charakteryzuje się krótkim czasem gotowania i dobrze smakuje zarówno jako składnik dań słodkich, jak i słonych.

Kasza manna jest lekkostrawna (minimalna zawartość błonnika pokarmowego) – spokojnie mogą ją więc spożywać osoby borykające się z chorobami przewodu pokarmowego.

Interesujący przepis na kaszę mannę na słodko – nie tylko dla dzieci, ale i dla dorosłych – znajdziemy na blogu ninawkuchni.pl. Oryginalna receptura pochodzi z krajów skandynawskich, którą autorka poddała drobnym modyfikacjom. Taka kasza manna z truskawkami i mlekiem (najlepiej kokosowym) to deser, który pozwoli nam na nowo odkryć lubianą w dzieciństwie kaszę.

Rodzaje kasz - Kasza manna

Kasza kuskus

Kasza kuskus charakteryzuje się jasnożółtą barwą i delikatnym smakiem. Powstaje z pszenicy durum i jest najłatwiejszą w przygotowaniu kaszą. Wystarczy zalać ją wrzątkiem, pozostawić na chwilę pod przykryciem i… gotowe! Nadaje się zarówno do dań słodkich, jak i wytrawanych.

Spośród wszystkich kasz zawiera najwięcej białka i węglowodanów. Jej niska zawartość błonnika decyduje o tym, że jest produktem lekkostrawnym.

Ponadto kasza ta ma naprawdę szerokie zastosowanie – możemy ją wykorzystać do przygotowania sałatek, zup, farszów, akompaniamentów drugiego dania. Przeczytaj inny nasz artykuł, w którym znajdziesz pomysły na pyszne sałatki z wykorzystaniem tej kaszy: Sałatka z kuskusem – przepisy >>

Innym pomysłem na wykorzystanie kuskusu będzie przygotowanie na jej bazie placuszków z bananem. By móc cieszyć się takim daniem na słodko wystarczą tylko trzy składniki: kuskus, banan i mąka ziemniaczana! Ekspresowy przepis zostanie doceniony szczególnie z samego rana, kiedy zazwyczaj nie mamy wiele czasu na przygotowanie posiłku. Taką pomysłową recepturę znajdziemy na blogu smuklewidelce.pl.

Autorka przepisu słusznie doradza, by właśnie takie naturalnie słodkie placuszki (na bazie banana) serwować dzieciom, zamiast ich odpowiedników z dodatkiem cukru.

Rodzaje kasz - Kasza kuskus

Kasza bulgur

Bulgur to kolejna kasza wytwarzana z pszenicy durum. Szczególnie doceniania jest przez mieszkańców Bliskiego Wschodu, gdzie jest składnikiem wielu orientalnych dań.

Warto wiedzieć, że kasza bulgur zawiera aż dwa razy więcej błonnika pokarmowego niż wcześniej wspomniane inne rodzaje kasz pszenicznych (kuskus i kasza manna).

Jak jeść kaszę bulgur? Z racji jej pochodzenia warto poznać przepis znajdujący się na stronie Turcja od kuchni, gdzie poznamy przepis na pyszny pilaw z suszonymi pomidorami. Warto wiedzieć, że autorka bloga – Emilia – mieszka w Turcji od 2001 roku, więc dzieli się swoimi przepisami zaczerpniętymi „prosto u źródła” tej orientalnej kuchni.

Rodzaje kasz - Kasza bulgur

Kasza orkiszowa

Kolejną wartościową kaszą jest kasza orkiszowa uzyskiwana z nieco zapomnianej pszenicy orkisz.

Ten rodzaj kaszy zawiera dużą ilość białka, błonnika pokarmowego, witamin z grupy B oraz żelaza, potasu i cynku. Świetnie komponuje się z warzywami i mięsem.

Ciekawą propozycję podania tej kaszy proponuje Beata na swoim blogu kruchebabeczki.blogspot.com. Znajdziemy tu przepis na kaszę orkiszową z warzywami z dodatkiem natki pietruszki i kurkumy. To idealna propozycja na lekki i zdrowy obiad.

Rodzaje kasz - Kasza orkiszowa

Kasza jęczmienna

Kaszę jęczmienną charakteryzuje jasnoszary kolor i jak łatwo się domyślić – wytwarzana jest z ziarna jęczmienia. W zależności od sposobu obróbki wyróżniamy następujące rodzaje kasz jęczmiennych: kaszę pęczak, kaszę perłową (mazurską) oraz kaszę łamaną (wiejską).

Ten rodzaj kaszy jest dobrym akompaniamentem do zup, sosów, gulaszy i mięs. Jeżeli chodzi natomiast o walory zdrowotne kaszy jęczmiennej to na szczególną uwagę zasługują fitozwiązki, w tym przeciwutleniacze (np. katechiny).

Interesujący przepis na podanie kaszy jęczmiennej znajdziemy na blogu oszczedzaniegotowanie.blogspot.com. Podana tam receptura pozwoli na przygotowanie kaszy z pieczonym burakiem, serem feta i miętą. Taka kompozycja jest naprawdę apetyczna i warta wypróbowania!

Rodzaje kasz - Kasza jęczmienna

Kasza kukurydziana

Które rodzaje kasz będą odpowiednie dla osób na diecie bez glutenu? Kasza kukurydziana to kolejna kasza bezglutenowa, która powstaje z połamanego ziarna kukurydzy. Bardzo dobrze komponuje się zarówno w daniach wytrawnych, jak i słodkich deserach, np. z dodatkiem bananów.

To właśnie na bazie mąki kukurydzianej przygotujemy latynoskie danie, rodem prosto z Wenezueli. Chodzi o arepas, czyli placki wypełnione farszem (najczęściej mięsnym, choć tak naprawdę istnieją różne nadzienia w zależności od upodobań). Jeśli więc chcemy przenieść się w odległe, południowoamerykańskie klimaty, warto wypróbować przepis znajdujący się na blogu miaventura.pl.

Dowiedz się więcej: Dieta bezglutenowa – zasady, dozwolone i zakazane produkty >>

Rodzaje kasz - Kasza kukurydziana

Kasza owsiana

Ten rodzaj kaszy wytwarzany jest z ziaren owsa. Kasza owsiana występuje w wersji rozdrobnionej i całej. Jest dość mało popularnym produktem, więc nie zawsze można ją znaleźć w tradycyjnym sklepie.

Ten rodzaj kaszy jest bardzo dobrym dodatkiem do słodkich dań, takich jak: zupy mleczne, puddingi owocowe czy słodkie desery. Dobrze komponuje się również w towarzystwie różnego rodzaju farszów mięsnych i warzywnych.

Rodzaje kasz - Kasza owsiana

Komosa ryżowa (quinoa)

Na samym końcu warto wymienić także komosę ryżową, znaną także pod nazwą quinoa, która nie jest zbożem pod względem botanicznym. Jednak jej przygotowanie wymaga ugotowania, stąd często bywa włączona do kategorii kasz. To pseudozboże jest bardzo smaczne, pożywne, a ponadto występuje w kilku wersjach kolorystycznych. Wyróżniamy więc quinoę białą, czerwoną i czarną.

Komosa ryżowa ma szerokie zastosowanie kulinarne. Może być po prostu zamiennikiem ziemniaków, ryżu bądź kasz na talerzu. Ponadto świetnie komponuje się w różnych sałatkach, na jej bazie można przygotować farsze (np. do pierogów bądź faszerowanych warzyw), a także włączyć ją do zupy bądź deserów.

Nam do gustu przypadł w szczególności przepis na sałatkę z komosą, batatami i pomarańczą znajdujący się na stronie odzywiajsiezdrowo.pl. Jedna porcja takiej sałatki na niewiele ponad 100 kcal, jest więc dietetyczna, zdrowa i kolorowa.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
Zobacz również