Czy reklamacja bez paragonu jest możliwa?

Czy możliwa jest reklamacja bez paragonu, a jeśli tak to jaki dokument może być dowodem zawarcia transakcji?

Czy reklamacja bez paragonu jest możliwa?

W każdym przypadku, kiedy zakupiony towar ma wadę, mamy prawo złożyć reklamację i zażądać doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową – poprzez naprawę lub wymianę – albo zwrotu całości lub części pieniędzy. Co jednak powinniśmy zrobić w przypadku, kiedy zgubiliśmy lub zniszczyliśmy paragon. Czy możliwa jest reklamacja bez paragonu?

Aby zgłosić reklamację, należy posiadać dowód zakupu towaru. Sprzedawcy bardzo często utożsamiają go z paragonem i dlatego sklepy uzależniają przyjęcie reklamacji od przedstawienia wydruku z kasy fiskalnej.

Paragon to jeden z wielu dowodów nabycia rzeczy

Takie podejście sprzedawców nie jest jednak właściwe. Wynika ono głównie z tego powodu, że kiedyś nie było możliwości zapłaty za towar na przykład za pomocą terminala płatniczego – stąd jedynym dowodem na potwierdzenie umowy sprzedaży był wydruk z kasy fiskalnej.

Obecnie istnieją transakcje elektroniczne, których zawarcie może zostać udowodnione za pomocą różnych dokumentów. Dla przykładu można tu wymienić:

  • wydruk z terminala (przy płatności kartą),
  • wyciąg z rachunku bankowego,
  • potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży przesłane na adres e-mail,
  • elektroniczne potwierdzenie zakończenia aukcji.

Sprzedawca nie może zatem uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego. Paragon jest bowiem jednym z wielu możliwych dowodów nabycia rzeczy, ale nie jedynym – reklamacja bez paragonu jest więc jak najbardziej możliwa.

Dowiedz się więcej: Prawa konsumenta: reklamacja i zwrot towaru zakupionego przez internet >>

UOKiK wyjaśnia: brak paragonu nie pozbawia prawa do reklamacji

Podobne zdanie wyraża Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którego ustawowym zadaniem jest dbanie o prawa konsumenta. Przypomniał on w swojej decyzji, że: „prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane”. Decyzja UOKiK-u została wydana w sprawie jednego z hipermarketów, który na paragonach drukował następującą informację: „Paragon jest niezbędny do reklamacji”.

Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sprzedawca nie ma prawa sugerować, że nie ma możliwości złożenia reklamacji w przypadku utraty paragonu.

Zgodnie z prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację. Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków”- czytamy w decyzji UOKiK-u.

Dowiedz się więcej: Prawa konsumenta – reklamacja usługi krok po kroku >>

Zawsze mamy prawo do reklamacji

Jeżeli zatem kupiony przez nas towar ma wadę, zawsze mamy prawo złożyć reklamację. Sprzedawca nie może uzależniać jej przyjęcia lub rozpatrzenia od przedstawienia wydruku z kasy fiskalnej. Jako dowód zakupu możemy przedstawić na przykład wydruk z terminala płatniczego, wyciąg z rachunku bankowego, a nawet powołać się na świadków, którzy byli obecni przy dokonywaniu transakcji.

Mamy prawo żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości lub części pieniędzy (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy).

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Mateusz Baj Mateusz Baj [+ info]

Prawnik z wykształcenia, dziennikarz z zawodu, pasji i zamiłowania. Przez szereg lat związany z lokalnymi mediami i lokalną rzeczywistością. Pisze o sprawach bliskich ludziom, doradza, jak w prosty sposób rozwiązać skomplikowane, urzędowe problemy. Prywatnie jest zapalonym kolarzem, który ściga się w amatorskich wyścigach na rowerach górskich. Jego pasją jest także tenis, wedrówki górskie oraz lokalna polityka i samorząd.

Zobacz również