Nieruchomości to jedne z najczęściej wybieranych zabezpieczeń terminowego regulowania kolejnych rat kredytu, najczęściej hipotecznego. Informacja o ich roli w procesie spłaty długu wpisywana jest do księgi wieczystej nieruchomości. Co jednak zrobić, gdy dług zostanie całkowicie spłacony i zabezpieczenie nie jest bankowi dłużej potrzebne? Jak wygląda wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej po zakończeniu spłaty zaciągniętego kredytu?
Zakończona spłata kredytu: wykreślenie hipoteki
Postaraj się o zaświadczenie o spłacie
Pierwszym krokiem na drodze do wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości jest udanie się do banku (lub innej instytucji, z którą związani byliśmy kredytem) w celu uzyskania odpowiedniego zaświadczenia o całkowitej spłacie kredytu.
Bank powinien zaznaczyć, że wyraża zgodę na wykreślenie hipoteki, nie stanowi ona bowiem dłużej zabezpieczenia finansowego. W zaświadczeniu należy zamieścić informacje o numerze księgi wieczystej, tytułu wierzytelności oraz hipoteki.
Dowiedz się więcej: Czy nieruchomość obciążoną hipoteką można sprzedać? >>
Wypełnij odpowiedni wniosek
Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej umożliwi wypełnienie KW-WPIS – wniosku o wpis w księdze wieczystej. Niech nie zmyli nas nazwa – ten sam formularz wykorzystywany jest bowiem przez starających się o wpisanie hipoteki nałożonej na nieruchomość do jej księgi wieczystej. Dokument bez problemu znajdziemy w Internecie.
Wypełniając go musimy zadbać o wskazanie danych sądu i wydziału odpowiedzialnych za prowadzenie księgi wieczystej obciążonej hipoteką nieruchomości oraz numer księgi wieczystej. W formularzu wnioskujemy o wykreślenie hipoteki przymusowej lub umownej (dawniej kaucyjnej bądź zwykłej), podając jej wartość i wszystkie niezbędne dane wnioskodawcy oraz banku.
Dowiedz się więcej: W jaki sposób sfinansować kupno mieszkania lub domu >>
Dokonaj wpłaty
Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty w wysokości 100 złotych od jednej wykreślanej hipotek (200 złotych, jeśli dokonujemy jednoczesnego wykreślenia hipoteki przymusowej i umownej). Opłatę przelać można na rachunek sądu, do którego kierujemy wniosek o wypis lub wpłacić osobiście w kasie sądu.
Dowiedz się więcej: Jak bezpiecznie sprzedać zadłużone mieszkanie >>
Zanieś wniosek do sądu
Wniosek o wypis hipoteki z księgi wieczystej złożyć należy w sądzie, do którego dokument kierujemy. Do formularza dołączyć trzeba zaświadczenie z banku o spłacie kredytu i zgodzie na wykreślenie hipoteki, potwierdzenie dokonania wpłaty na konto sądu i, w przypadku wniosków składanych przez spółki, odpis z KRS dowodzący, że podpis na formularzu złożyła osoba do tego upoważniona.
ZOBACZ RÓWNIEŻ
- Co to jest księga wieczysta i do czego jest potrzebna?
- Księga wieczysta – jak ją założyć
- Wykreślenie hipoteki po licytacji komorniczej krok po kroku
- Jak kupić mieszkanie na rynku pierwotnym
- Jak kupić mieszkanie na rynku wtórnym
- Krok po kroku jak kupić mieszkanie
- Czy nieruchomość obciążoną hipoteką można sprzedać?