Rozmowy na temat tego czy umiejętności miękkie są ważne (i w jakim stopniu) coraz częściej absorbują pracodawców. Według niektórych nie są one potrzebne, zaś znaczna część osób uważa, że są one kluczowe zarówno w pracy, jak i w codziennym życiu.
Niemniej jednak faktem jest, że efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi nie byłoby możliwe, gdyby nie prawidłowa komunikacja interpersonalna – jedna z umiejętności miękkich.
Czym są umiejętności miękkie?
Umiejętności dzielimy na twarde i miękkie. Te pierwsze łatwo sprawdzić – są potwierdzane różnego rodzaju dokumentami, takimi jak dyplom ukończenia studiów czy świadectwo ukończenia kursów. Z kolei umiejętności miękkie są szerokim pojęciem i często nie są mierzalne, przez co przez długi czas nie były brane pod uwagę przez wielu pracodawców.
Umiejętności miękkie są zbiorem cech psychofizycznych i umiejętności społecznych. Warto wiedzieć, że umiejętności tych można się nauczyć. Jednakże dobrze wypracowane umiejętności miękkie wymagają ogromnego nakładu pracy jakim jest nieustanny rozwój osobisty.
Dowiedz się więcej: Dobre relacje międzyludzkie – jak je pielęgnować >>
Uważa się, że tzw. soft skills są o wiele bardziej absorbujące, bowiem nauka tychże umiejętności wymaga ogromnej świadomości swoich emocji, myśli i działań. Należy nieustannie kontrolować swoje reakcje i poczynania tak, aby móc wyciągnąć z nich wnioski w celu ich dalszego ulepszenia. Wiele osób ma predyspozycje do niektórych umiejętności, zaś aby nauczyć się pozostałych należy się nieco bardziej postarać.
- Ekstrawertyk będzie miał większe predyspozycje do zdolności komunikacyjnych, przez co komunikacja interpersonalna nie będzie stanowiła dla niego większego problemu.
- Zaś introwertyk może mieć większe predyspozycje do analitycznego oraz logicznego myślenia, co znacznie może wesprzeć efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi, zadaniami i czasem.
Faktem jest, że umiejętności miękkie, a także rozwój osobisty to ciągłe rozwijanie własnej osoby i nieustanna praca nad swoimi kompetencjami.
Dowiedz się więcej: Jak powinno wyglądać dobre CV nauczyciela >>

Dlaczego umiejętności miękkie są ważne
Umiejętności miękkie mają to do siebie, że są uniwersalne. Jeśli ktoś je posiada, to bez problemu może je wykorzystać zarówno w pracy jak i w codziennym życiu.
- Komunikacja interpersonalna przyda się nie tylko przy utrzymaniu zdrowych relacji międzyludzkich, ale także jest niezbędna, kiedy w grę wchodzi efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi.
- Umiejętne zarządzanie czasem będzie przydatne nie tylko podczas wykonywania domowych obowiązków – jest niezastąpione także w pracy, zwłaszcza jeśli chcemy, aby nasze działania były efektywne i zadowalające.
- Automotywacja – jakże niezbędna w codziennym życiu – okazuje się również zbawienna, jeśli czynniki zewnętrzne nie sprzyjają efektywnym działaniom.
Dowiedz się więcej: Autoprezentacja – jak zrobić dobre pierwsze wrażenie >>
Na podstawie powyższych przykładów widać, że soft skills są niezbędne każdemu z nas. Na szczęście, również pracodawcy coraz częściej doceniają te umiejętności – wszak niewiele da nam dyplom ukończenia studiów, jeśli nie potrafimy wykorzystać zdobytej wiedzy w praktyce.
Okazują się być filarem efektywnych działań, są niezbędne w prawidłowym zarządzaniu zasobami ludzkimi. Owszem, dyplomy i certyfikaty mają ogromne znaczenie, jednak muszą iść w parze wraz z umiejętnościami miękkimi.
Soft skills – na jakich stanowiskach są pożądane?
Umiejętności miękkie są mile widziane głównie na stanowiskach kierowniczych i menadżerskich oraz wszystkich, które są powiązane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Warto jednak zaznaczyć, że w ostatnim czasie pracodawcy zwracają istotną uwagę na posiadanie umiejętności miękkich również na niższych stanowiskach i w wielu różnych branżach. Okazuje się, że wiele firm nie zdołałoby funkcjonować, gdyby nie prawidłowa komunikacja interpersonalna i chęć rozwoju pracowników na niższych szczeblach.
Dowiedz się więcej: Jak prowadzić skuteczne negocjacje w biznesie? >>

Najważniejsze umiejętności miękkie
Oto 5 najbardziej pożądanych przed pracodawców umiejętności miękkich:
1. Umiejętne zarządzanie czasem
Chodzi tutaj o efektywne zarządzanie czasem, które pozwoli na terminowe i przede wszystkim prawidłowe wykonanie powierzonych zadań. To także umiejętność, dzięki której wszystkie obowiązki zostaną wykonane możliwie najbardziej wydajnie i efektywnie.
2. Doskonała komunikacja interpersonalna
Jest ona niezbędna do porozumiewania się zarówno w pracy w zespole, jak i podczas rozmów z klientami. Prawidłowa komunikacja opiera się na przekazywaniu jasnych i czytelnych informacji, ale jest to także umiejętność prawidłowego odbierania i analizowania komunikatu zwrotnego.
Dowiedz się więcej: Komunikacja niewerbalna – jak odczytać mowę ciała? >>
3. Kompetentne zarządzanie zasobami ludzkimi
Najważniejsze umiejętności miękkie nie mogą obyć się bez umiejętnego zarządzania zasobami ludzkimi. Polega ono na strategicznym i przede wszystkim efektywnym kierowaniu kapitałem ludzkim.
4. Wysoka inteligencja emocjonalna
Inteligencją emocjonalną nazywamy swego rodzaju zdolności, dzięki którym możemy rozpoznawać stany emocjonalne – własne oraz innych ludzi. Jest ona także niezbędna, aby móc odpowiednio poradzić sobie w stresujących sytuacjach dnia codziennego.
5. Samodzielność
Ta cecha leży bardzo wysoko na liście umiejętności miękkich – jest ona niezwykle ceniona wśród wielu pracodawców. Mimo iż samodzielność składa się z kilku stopni (które wynikają z różnych czynników), ogólnie można przyjąć, że w jej skład wchodzą między innymi z :
- samodzielne i efektywne zarządzanie swoim czasem,
- umiejętność samodzielnego wykonywania powierzonych zadań,
- samodzielne zdobycie narzędzi niezbędnych do wykonania danego zadania.
Pamiętajmy, że umiejętności miękkie nie są nam dane raz na zawsze – można je nabyć i wręcz trzeba je rozwijać. Pracodawcy coraz częściej kładą nacisk na różnego rodzaju umiejętności miękkie na każdym szczeblu zawodowym. Okazują się być czynnikiem ludzkim, którego nie zastąpią żadne dyplomy i certyfikaty.

ZOBACZ RÓWNIEŻ