Profil zaufany ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to usługa pozwalająca na załatwienie wielu urzędowych spraw bez wychodzenia z domu.
Po lekturze tego artykułu będziesz wiedzieć, jakie sprawy można załatwić dzięki posiadaniu profilu zaufanego oraz w jaki sposób takowy profil założyć. Zapraszamy do lektury!
Czym jest profil zaufany ePUAP?
Profil zaufany to usługa oferowana w ramach platformy ePUAP, która pozwala potwierdzić swoją tożsamość bez posiadania podpisu kwalifikowanego.
Dzięki profilowi zaufanemu sporo spraw można załatwić drogą online, bez konieczności osobistego stawiania się w urzędach, gdzie niejednokrotnie traci się sporo czasu na oczekiwanie w kolejkach. Poza tym, to dobre rozwiązanie dla osób, które wykonują pracę zawodową w godzinach pracy urzędów.
Coraz większa liczba instytucji państwowych pozwala na potwierdzenie tożsamości poprzez profil zaufany ePUAP, dzięki czemu coraz więcej spraw można załatwić przez Internet. Zaliczyć do nich możemy m.in.:
- wydanie karty EKUZ (Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego),
- sprawdzenie w ZUS informacji o stanie ubezpieczenia, wysokości emerytury czy opłaconych składkach,
- wnioski o wydanie/zgłaszanie zagubienia dowodu osobistego lub prawa jazdy,
- uzyskanie odpisów wielu aktów z Urzędu Stanu Cywilnego,
- sprawdzenie liczby punktów karnych,
- rejestracja w Urzędzie Pracy,
- pobranie zaświadczenia o niekaralności,
- rejestrację działalności gospodarczej,
- dostęp do niektórych usług CEPIK.
Dostępnych usług jest jeszcze więcej, a można się spodziewać, że w przyszłości ich liczba będzie regularnie rosła.
Jak założyć profil zaufany ePUAP?
Pierwszym krokiem jest założenie konta na platformie ePUAP (https://epuap.gov.pl/) – wypełnienie wniosku zajmie parę chwil.
Następnie trzeba zweryfikować swoją tożsamość i tutaj drogi są dwie:
- weryfikacja przez bankowość elektroniczną/certyfikat kwalifikowany;
- weryfikacja przez wizytę w urzędzie.
Pierwsza opcja dopiero “kiełkuje”, gdyż oferowana jest tylko przez nieliczne banki, ale w przyszłości więcej banków ma dawać swoim klientom taką możliwość.
Jeśli można w Twoim banku założyć profil zaufany, to należy zalogować się do bankowości elektronicznej i znaleźć tam odpowiedni formularz. Natomiast jeśli chodzi o certyfikat kwalifikowany, to trzeba taką opcję zaznaczyć przy składaniu wniosku.
Z kolei weryfikacja przez wizytę w urzędzie wiąże się z nieco większym wysiłkiem, ale również jest bardzo prosta. Podczas rejestracji należy zaznaczyć, że właśnie w taki sposób będzie się chciało potwierdzić tożsamość, a następnie udać się do punktu potwierdzającego (wykaz punktów potwierdzających znajduje się tutaj: LINK).
Na miejscu urzędnik aktywuje profil zaufany petenta (nie powinno to trwać dłużej niż 5-10 minut) i będzie można korzystać z udogodnień i usług, jakie oferuje profil zaufany ePUAP.
ZOBACZ RÓWNIEŻ
- Podatek od psa, czyli jakie obowiązki mają właściciele zwierząt
- Program 500 plus – wszystko, co musisz wiedzieć
- Jak poprawnie napisać upoważnienie?
- Krok po kroku: Jak wyrobić nowy paszport?
- Jak zapłacić mandat?
- Wymiana dowodu osobistego przez internet
- Bezpłatne porady prawne: gdzie szukać pomocy w trudnej sytuacji?