Michał Nielub
Michał Nielub
01 Kwi, 2020 - 00:00
Najlepsze pomysły na biznes dla każdego

Najlepsze pomysły na biznes dla każdego

Michał Nielub

Dzisiejszy rynek charakteryzuje się coraz większym nasyceniem. Jakie są więc najlepsze pomysły na biznes dla każdego? Jak osiągnąć sukces na rynku?

Corocznie otwieranych jest około 800 firm w Polsce. O ile część z nich to jednoosobowe firmy rejestrowane w wyniku wymogu pracodawców, o tyle zdecydowana większość to nowe przedsiębiorstwa, które faktycznie będą prowadziły działalność. Siłą rzeczy więc rynek staje się coraz bardziej nasycony wszelkiego rodzaju produktami oraz usługami. Jakie są zatem najlepsze pomysły na biznes dla każdego? Czy istnieje branża, która nie będzie wymagała dużego wkładu finansowego na start?

Pomysły na własną firmę

Na początku warto obalić jeden powszechnie panujący mit. Nawet najlepszy pomysł na własną firmę nie musi okazać się hitem na rynku. Sposobem na zarządzanie istniejącym ryzykiem jest przystąpienie do sporządzenia rzeczowego biznesplanu. Jest to dokument, w którym powinniśmy uwzględnić nie tylko nazwę, przyszłą lokalizację oraz potencjalne grupy odbiorców firmy.

Znacznie ważniejszym elementem opracowania jest analiza SWOT, w której określamy zarówno mocne strony i szanse dla biznesu, jak i jego słabe strony oraz zagrożenia mogące mieć wpływ na niepowodzenie.

Jednak nawet najlepszy biznesplan nie będzie gwarancją sukcesu, gdy nasz pomysł na biznes okaże się po prostu nieatrakcyjny dla potencjalnych konsumentów. Chcąc prowadzić własną działalność, warto zmienić perspektywę postrzegania rynku.

Podstawową kwestią jest to, że to rynek zweryfikuje naszą ideę oraz kulturę organizacji. Dlatego, nawet jeżeli nasz pomysł wydaje się być „strzałem w dziesiątkę”, rzeczywistość może okazać się brutalna.

Nie warto się jednak obrażać na konsumentów – nawet jeżeli pierwszy pomysł na biznes okaże się kompletnym niewypałem, to być może uda się za trzecim lub dziesiątym podejściem.

Działalność gospodarcza - to musisz wiedzieć
Zobacz również Działalność gospodarcza – to musisz wiedzieć

Pomysły na biznes w domu

Zarabianie w domu staje się coraz popularniejsze. Zacznijmy jednak może od tego, co nie będzie dobrym pomysłem na biznes w domu. Można spotkać w Internecie wiele ofert pracy, według których można zarobić np. „4 tysiące miesięcznie pracując 2 godziny w tygodniu”. Zaskakujące są przy tym bardzo niskie progi wejścia w ten biznes – ukończone 18 lat i brak wymogów co do wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego.

Zazwyczaj tego typu ogłoszenia dotyczą np. wypełniania ankiet (bardzo czasochłonne i słabo płatne), wejścia w MLM (czyli tzw. piramidy, skądinąd nie do końca legalne) czy zakładania kont w bankach. Powiedzmy sobie wprost – w ten sposób nie staniemy się milionerami.

Jak zatem zarabiać w domu?

Powszechny dostęp do Internetu sprawił, że pomysł na biznes polegający na pracy w domu może się opierać na sprawdzonych modelach, na których naprawdę można zarobić. Najlepszym tego przykładem jest chociażby coraz popularniejszy copywriting – wystarczy znajomość ortografii, wyczucie językowe i tzw. „lekkie pióro”. Stawki na rynku są coraz wyższe, wzrasta również świadomość wśród potencjalnych zleceniodawców w zakresie tego, dlaczego warto zainwestować w dobre teksty.

Dobry pomysł na biznes w domu powinien opierać się przede wszystkim na możliwości wykonywania pracy zdalnej. Można do tego zaliczyć np. projektowanie stron internetowych. Chociaż na rynku pojawia się coraz więcej firm świadczących tego typu usługi oraz narzędzia pozwalające samemu tworzyć serwisy, to na taką formę działalności wciąż istnieje zapotrzebowanie. Z uwagi jednak na liczną konkurencję warto rozważyć nieco inne podejście do własnej oferty.

Pomysł na biznes może obejmować specjalizację w określonej niszy branżowej – np. tworzenia stron dla weterynarzy czy salonów kosmetycznych. Z jednej strony łatwiej zbudować pozycję konkurencyjną na rynku, z drugiej zaś realizacja kolejnych zleceń będzie przebiegała szybciej.

Domowe biuro, czyli jak urządzić pokój do pracy w domu
Zobacz również Domowe biuro, czyli jak urządzić pokój do pracy w domu

Pomysły na biznes na wsi

Współczynnik urbanizacji w Polsce wynosi ok. 61% – oznacza to, że aż 39% obywateli mieszka na wsi. Z pozoru mogłoby się wydawać, że z uwagi na niewielką liczbę potencjalnych klientów, trudno znaleźć dobry pomysł na biznes w takich miejscowościach. Okazuje się, że i takie okoliczności można przekształcić w produkt biznesowy. Warto wykorzystać chociażby fakt postępującej urbanizacji Polski, tworząc ciekawy produkt turystyki wiejskiej. Nie bez powodu mieszkańcy dużych miast szukają wytchnienia w otoczeniu kojącej ciszy na łonie natury.

Natura lekiem na wszystko

Agroturystyka to nie wszystko. Dobrym pomysłem na biznes na wsi będzie wykorzystanie zasobów naturalnych.

Coraz popularniejsze staje się ziołolecznictwo. Wprawdzie tworzenie własnych receptur wymaga zgłębienia zagadnień działania samych roślin oraz metod ich przyrządzania, jednak ogromna popularność chociażby śp. ojca Gabriela ze skitu w Odrynkach wskazuje, że zapotrzebowanie na naturalne metody leczenia jest coraz wyższe.

Równie dobrym pomysłem na biznes może okazać się mała produkcja w domu – np. wytwarzanie własnych konfitur czy sprzedaż warzyw uprawianych bez użycia sztucznych nawozów.

Pomysły na biznes w małym mieście

O ile w przypadku wsi największym atutem jest dostęp do zasobów naturalnych, o tyle w przypadku małych miast nie ma uniwersalnej recepty na biznes. Najlepszym pomysłem w takim wypadku jest stworzenie usługi lub produktu, którego jeszcze nie ma lub zaoferowanie czegoś w zupełnie nowej i odświeżonej formie.

Można wykorzystać m.in. fakt, że mieszkańców takich miejscowości coraz częściej trapi to samo, co osoby mieszkające w dużych aglomeracjach – brak czasu. Warto w tym celu wykorzystać koncepcję biznesu społecznościowego i otworzyć np. kawiarnię dla zapracowanych mam, w której będą oferowane dodatkowo zajęcia dla dzieci. Wymaga to jednak sporego nakładu finansowego, który nie zawsze będzie można pokryć z dostępnych dotacji na otwarcie działalności gospodarczej.

Fundusze europejskie - wszystko o dofinansowaniu dla firm
Zobacz również Fundusze europejskie – wszystko o dofinansowaniu dla firm

Naprawa prostych rzeczy

Nie posiadając wkładu finansowego, należy poszukać innych rozwiązań. Istnieje wiele prac, których przeciętna osoba, z braku czasu lub umiejętności, nie może wykonać sama – jak chociażby odetkanie odpływu w kuchni, naprawa cieknącego kranu, położenie płytek w łazience czy nawet mycie okien. Może nie jest to długofalowy pomysł na biznes, niemniej może okazać się niezłym startem do budowania swojej marki. Jest to również sposób na pozyskiwanie kontaktów oraz nowych klientów z tzw. polecenia.

Przygotowanie do sprzedaży

Ciekawym pomysłem na biznes w małym mieście może okazać się przygotowanie np. mieszkania do sprzedaży – tzw. home staging. W dużych miastach tego typu usługi stają się coraz popularniejsze, co podyktowane jest coraz większą trudnością ze sprzedażą mieszkań – przede wszystkim z uwagi na rosnące ceny.

W tym modelu biznesowym można pójść o krok dalej – przygotowywać samochody do sprzedaży, lokale na wynajem, a nawet… ludzi do rozmowy kwalifikacyjnej.

Jest to jednocześnie pomysł na firmę jednoosobową, który nie wymaga od nas dużego wkładu własnego. Wystarczy mieć dobry gust i wiedzieć, jak wzbudzić zaciekawienie ofertą.

Usługi złotej rączki lub home staging to pomysły na biznes w małym mieście
źródło zdjęcia: Getty Images / AndreyPopov

Pomysły na biznes – franczyza

W Internecie możemy spotkać się z wieloma ofertami gotowych pomysłów na biznes. Jest to wygodne rozwiązanie dla tych, którzy mają kapitał, ale niekoniecznie pomysł na jego ulokowanie.

Franczyza to nic innego jak skorzystanie z gotowego modelu biznesowego poprzez wykorzystanie czyjejś marki, kultury organizacyjnej oraz wiedzy tak praktycznej, jak i teoretycznej.

Wymogiem jest jednak wniesienie własnego wkładu w celu m.in. wyposażenia lokalu w ujednolicone meble, pokrycia opłaty licencyjnej (zazwyczaj comiesięcznej) czy zakupu gotowego zestawu identyfikacji wizualnej. W zamian franczyzodawcy oferują co do zasady tzw. know-how – czyli swoją wiedzę w zakresie tego, jak prowadzić daną działalność, by osiągnąć sukces.

Pomysł na sklep

Skorzystanie z franczyzy może okazać się również gotowym pomysłem na sklep. Zwłaszcza jeżeli rozważamy podjęcie działalności polegającej na obrocie towarami codziennego użytku, takimi jak np. artykuły spożywcze.

Należy jednak wziąć pod uwagę, że na rynku funkcjonują różne rodzaje takiej franczyzy. W niektórych przypadkach będziemy skazani na zakup towarów wyłącznie w autoryzowanych hurtowniach i sprzedaż ze ściśle określoną marżą (np. Żabka lub Carrefour Express), w innych natomiast zakupy u zrzeszonych hurtowników będą po prostu wiązały się z uzyskaniem lepszej ceny (np. ABC i Groszek).

Lepszym jednak pomysłem na biznes jest otwarcie sklepu według własnej koncepcji. Jak zatem wyróżnić ofertę wśród ogromnej konkurencji, jaka funkcjonuje obecnie na rynku? Warto wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim – rośnie tendencja do robienia zakupów online. Po drugie – społeczeństwo zaczyna zarabiać coraz więcej. Po trzecie – chociaż społeczeństwo się bogaci, to ma coraz mniej czasu, którym musi skutecznie zarządzać. Z takiego obrazu wyłaniają się w zasadzie dwie możliwości:

  • Sklep codziennego użytku online – może być zarówno dodatkiem do działającego sklepu stacjonarnego, jak i funkcjonować na zasadzie pośrednictwa. Główna idea sprowadza się do umożliwienia konsumentom dokonania zakupów produktów, jakich potrzebują przez w Internet z opcją dostawy do domu.
  • Sklep z produktami „Premium” – dotyczy to zwłaszcza produktów spożywczych. Konsumenci wybierają coraz świadomiej, dlatego warto zaoferować im np. wędliny z własnej masarni lub produkty tworzone wyłącznie w oparciu o tradycyjne i ekologiczne metody.

Ciekawe pomysły na biznes z zagranicy

Polska nie jest odosobnionym bytem na mapie świata. Z tego powodu niekiedy warto zwrócić uwagę na to, jakie ciekawe pomysły na biznes z zagranicy mogłyby się sprawdzić również u nas.

Analizując trendy i koncepcje biznesowe, jakie sprawdziły się w nieco bardziej rozwiniętych gospodarkach, można dojść do wniosku, że coraz większą rolę odgrywają influencerzy. Są to osoby, które zbudowały wokół siebie lojalną grupę odbiorców. W rzeczywistości rekomendacja influencera jest często o wiele więcej warta, niż wysokobudżetowe kampanie reklamowe.

Influencer w praktyce

Osoby takie swoją grupę odbiorców budują z wykorzystaniem kanałów społecznościowych lub blogów. Prym wiodą takie platformy jak Instagram czy YouTube.

W tym pierwszym przypadku influencerami zostają osoby, które mają umiejętność wykonywania ciekawych zdjęć. Prezentując konkretny produkt w określonych okolicznościach, wpływają na wyobraźnię odbiorców, u których wzrasta skłonność do konsumpcji. Podobnie wygląda to na YouTubie, z tą różnicą, że obsługa tej platformy wymaga od nas umiejętności realizowania ciekawych nagrań. Chociaż ten pomysł na biznes wymaga od nas pewnych umiejętności, to w rzeczywistości łatwo je przyswoić.

Pomysły na biznes - influencer
źródło zdjęcia: Getty Images / diego_cervo

Pomysły na biznes – co jeszcze?

Powyższe pomysły na biznes nie wyczerpują tematu. Inspiracją do podjęcia działalności na własny rachunek może być tak naprawdę cokolwiek – nawet znane i powszechne produkty można zaprezentować w taki sposób, że będą postrzegane jako „coś nowego i świeżego”.

Coraz częściej można zaobserwować trendy zakładania własnych firm, które chociaż prosperują w nasyconych branżach, to swoimi produktami zdecydowanie wyróżniają się na tle konkurencji, a przy okazji… pomagają innym.

Tak było na przykład w przypadku firmy Many Mornings – która jako pierwsza w Polsce zaczęła produkować skarpetki nie do pary. Ich produkty są naprawdę wyjątkowe i urocze. Projekty z pozoru niedopasowanych do siebie skarpetek zachwycą każdego miłośnika mody – warto dokładniej zapoznać się z asortymentem firmy. Ponadto Many Mornings wykorzystuje koncepcję biznesu wsparcia, która polega na dzieleniu się częścią zysku w celach charytatywnych (firma przeznacza na nie 5% środków uzyskanych ze sprzedaży detalicznej).

Zobacz również