ARTYKUŁ PARTNERA
ARTYKUŁ PARTNERA
11 Mar, 2020 - 16:55
Opony z rantem ochronnym

Opony z rantem ochronnym

ARTYKUŁ PARTNERA

Jazda po mieście to spore ryzyko uszkodzenia opony i felgi po wpadnięciu w dziurę lub wjechaniu na krawężnik. Z pozoru niegroźne zdarzenie może doprowadzić do zniszczenia opony i wykrzywienia felgi. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do pęknięcia obręczy. Takie uszkodzenia mogą wpływać na obniżenie estetyki pojazdu, a czasem nawet wymuszają zakup nowej felgi. Dlatego producenci opon wdrożyli rozwiązanie, które ma skutecznie chronić felgę przed uszkodzeniami.

Czym jest rant ochronny felgi?

Rant ochronny felgi to charakterystyczne zgrubienie zlokalizowane przy stopce lub specjalnie zaprojektowane żebro. Jego grubość jest większa w najszerszym punkcie bocznej ścianki opony. W niektórych modelach opon rant ma formę wzmocnienia dolnej części, która obejmuje krawędź felgi. Głównym zadaniem rantu jest zabezpieczenie obręczy przed uszkodzeniem spowodowanym przez:

  • najechanie na krawężnik,
  • otarcie kołem o słupek parkingowy,
  • wpadnięcie w dziurę w asfalcie.

Rant ochronny stosowany jest przede wszystkim w oponach niskoprofilowych. Są to opony, w których stosunek wysokości do szerokości jest mniejszy niż 55%. W przypadku opon o wyższym profilu ścianka boczna sięga poza krawędź felgi. W związku z tym zabezpieczenie w formie rantu ochronnego nie jest konieczne. Wyjątkiem mogą tu być jedynie opony terenowe, w przypadku których występuje ryzyko uszkodzenia przez kamienie, drzewa lub inne przeszkody terenowe.

Jak rozpoznać oponę z rantem ochronnym?

Obecność rantu ochronnego można sprawdzić na podstawie oględzin lub zweryfikować oznaczenie na oponie. W przypadku opony bez zamontowanej felgi wystarczy przesunąć palcami po wewnętrznej stronie opony. Charakterystyczne wgłębienie sugeruje obecność rantu. Na oponie z felgą można przesunąć dłonią po zewnętrznym boku opony. Jeśli zewnętrzna krawędź felgi nie wystaje poza profil opony, to znaczy, że jest ona wyposażona w rant ochronny.

Obecność rantu ochronnego w oponie oznaczana jest, w zależności od producenta, symbolami MFS, FP lub FR.

Jakie są wady i zalety opon z rantem ochronnym?

Podstawową zaletą opon z rantem ochronnym jest ochrona felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi. Rant ochronny sprawia, że sama opona także jest bardziej odporna na uszkodzenie. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że rant nigdy nie zapewni pełnej ochrony. Najwyższą skuteczność tego rozwiązania zauważymy w przypadku niższych prędkości oraz mniejszych przeszkód.

Jedną z głównych wad rantu jest utrudniony montaż kołpaków. Z drugiej strony opony z rantem ochronnym zakładane są najczęściej na felgi aluminiowe, które nie wymagają montażu kołpaków. Mankamentem jest także wyższa cena. Koszt zakupu opony z rantem może być wyższy o 5-15% od standardowej opony.

Opony z rantem to bardzo dobry wybór na zimę, kiedy trudniej jest dojrzeć różnego rodzaju przeszkody schowane pod pokrywą śniegu. Takie rozwiązanie jest zalecane także w przypadku posiadania drogich felg aluminiowych. Rant ochronny pozwoli uniknąć rys i przetarć, które wpływają negatywnie na estetykę kół. Odwiedzając stronę: plusgum.pl możemy przejrzeć pełną ofertę opon wyposażonych w rant ochronny i wybrać model idealnie dopasowany do naszego auta.

ZOBACZ RÓWNIEŻ