Opony wielosezonowe cieszą coraz większym uznaniem. W głównej mierze decydują o tym łagodne zimy w ostatnich latach. W tych okolicznościach, kierowcy rzadziej decydują się na posiadanie dwóch kompletów opon, na rzecz jednej pary opon całorocznych.
Czym się charakteryzują opony wielosezonowe
Opony wielosezonowe korzystają z rozwiązań kompletów dedykowanych dla okresów letnich i zimowych.
Mają mniej lamel (drobnych nacięć na bieżniku), niż ogumienie zimowe, co powoduje gorsze radzenie sobie ze śniegiem. Od produktów letnich z kolei różnią się mieszanką – opony wielosezonowe wykonane są z bardziej miękkiej gumy, niż ich letnie odpowiedniki. W praktyce oznacza to szybsze zużycie w warunkach wyższych temperatur. Ich bieżniki nie posiadają również profili, które zapewniają optymalne odprowadzanie wody.
Dowiedz się więcej: Wymiana opon – praktyczny przewodnik >>
Tanie opony, czyli ile konkretnie można zaoszczędzić
Rozwiązania całoroczne to sposób na tanie opony. Już sam fakt posiadania jednej pary takich opon eliminuje konieczność płacenia za ich wymianę dwa razy w roku. Przyjmując, że nowe opony całoroczne posłużą 5 lat, a jednorazowa wymiana kosztuje 100 zł, to w efekcie oszczędzamy na tej jednej usłudze już 1 000 złotych. Do tego należy uwzględnić korzyści wynikające ze zwolnionej przestrzeni w garażu lub piwnicy, gdzie zazwyczaj przechowuje się komplet opon.
Dochodzą jeszcze oszczędności wynikające z zakupu nowego ogumienia. Opony wielosezonowe kosztują praktycznie tyle samo, co ich letnie i zimowe odpowiedniki. Przyjmijmy, że nowe i dobrej jakości produkty to koszt 500 zł za sztukę, zaś ich zakup następuje raz na 5 lat. Zestaw opon całorocznych będzie nas więc kosztować 2 000 złotych, jeżeli natomiast zdecydujemy się na rozwiązania sezonowe to będziemy musieli nabyć dwa takie zestawy. Zatem oszczędności, z uwzględnieniem kosztu wymiany, będą łącznie sięgać 3 000 złotych w ciągu 5 lat.
Dowiedz się więcej: Najlepsze marki opon samochodowych – TOP 5 >>
Opony całoroczne – bezpieczeństwo
Opony wielosezonowe są kompromisem pomiędzy ich sezonowymi odpowiednikami. W praktyce oznacza to nieco gorsze parametry w określonych sytuacjach, a w szczególności w kontekście drogi hamowania.
W warunkach zimowych odległość, jaką pokona auto (przy prędkości 30 km/h) w sytuacji potrzeby nagłego zatrzymania wyniesie:
- w przypadku opon całorocznych – niecałe 12 metrów,
- w przypadku opon zimowych – 9 metrów,
- ogumienie letnie zatrzyma się dopiero po ok. 21 metrach.
Jeżeli powyższy test przeprowadzony zostałby w warunkach upalnego lata, najlepiej poradziłyby sobie opony letnie, opony całoroczne uplasowałyby się pośrodku stawki, najgorzej wypadłoby zimowe ogumienie.
Dowiedz się więcej: Ciśnienie w oponach – to musisz wiedzieć >>
Czy warto inwestować w takie ogumienie?
Opony całoroczne są rozwiązaniem kompromisowym, a zatem ich inne parametry w warunkach zimowych i letnich również będą słabsze, niż ich sezonowe odpowiedniki.
Z pewnością nie zastąpią opon zimowych w okoliczności intensywnych opadów śniegu, ani też podczas upalnego lata nie zapewnią takiej drogi hamowania, jak opony letnie.
Podobnie sytuacja wygląda z kwestią odprowadzania wody – bieżnik letniego ogumienia jest wyprofilowany w sposób, który zapewnia jak najmniejszą styczność gumy z podłożem. Dzięki temu w sytuacji nagłego hamowania, odległość do całkowitego zatrzymania jest niższa, niż w przypadku opon całorocznych.
Dowiedz się więcej: Pompowanie kół azotem – czy warto? >>
Decyzja należy do kierowcy
Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie: czy warto zakupić opony wielosezonowe? Na pewno jest to rozwiązanie tańsze. Musimy jednak liczyć się z gorszymi parametrami, niż w przypadku produktów dedykowanych do użytkowania w określonych warunkach pogodowych.
W niektórych okolicznościach może się okazać, że zabraknie tych kilku ważnych metrów w sytuacji gdy np. dziecko wybiegnie nam na drogę. Z drugiej strony, zimy mamy coraz lżejsze, zaś opady śniegu są mnie intensywne.
Dowiedz się więcej: Jazda autem zimą – podstawowe zasady >>
Opony wielosezonowe mogą być dobrym pomysłem. Pod warunkiem jednak, że nie korzystamy dużo z samochodu i służy nam głównie do jazdy po większym i dobrze odśnieżanym mieście. Jeżeli jednak nie chcemy oszczędzać na bezpieczeństwie i komforcie jazdy, warto wyposażyć się w opony dedykowane. Jeżeli z kolei szukamy sposobu na tanie opony, zakup całorocznych jest zdecydowanie bardziej opłacalny.
Wybór musi być więc poprzedzony naszą indywidualną oceną dopasowaną do sposobu użytkowania pojazdu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ
- Czy opony bieżnikowane są warte zakupu
- Ubezpieczenie opon – kiedy warto je wykupić i po co?
- Wymiana opon – praktyczny przewodnik
- Opony z kolcami – gdzie i kiedy można ich używać?
- Koło dojazdowe czy zapasowe – co jest lepsze?
- Które dywaniki samochodowe wybrać – gumowe czy welurowe?
- Zapalona kontrolka silnika – co to oznacza?
- Opony deszczowe – dla kogo i kiedy je stosować?