W ostatnich latach w Polsce skutery zyskały ogromną popularność, ponieważ okazały się świetnym sposobem na poruszanie się po zakorkowanych miastach. Coraz częściej te zgrabne dwuślady wykorzystywane są przez cały rok – jako środki transportu dla kurierów, dostawców pizzy, czy osób chcących szybko dojeżdżać do pracy.
Dla użytkowników skuterów kluczową kwestią okazują się opony, które decydują o komforcie i bezpieczeństwie jazdy podczas różnych warunków. Podpowiadamy zatem, jak wybrać opony do skutera, aby były dopasowane do potrzeb, pojazdu i stylu jazdy.
Opony do skutera czy do motocykla?
W wielu sklepach oferowane są zarówno specjalne opony do skutera, jak również opony nadające się i do skuterów, i do motocykli. Wszystko dlatego, że nazwa skuter odnosi się wyłącznie do specyficznej konstrukcji nadwozia, która może być zamontowana zarówno w motorowerze o małej mocy silnika, jak i potężnym motocyklu rozwijającym prędkość do 200 km/h.
Skuterem nazywa się więc pojazd jednośladowy o charakterystycznym typie nadwozia, w którym prowadzący nie ma żadnych elementów między nogami. Skuter z reguły pozwala siedzieć prosto i jest wyposażony w osłony chroniące nogi przed wiatrem i deszczem. Większość skuterów to modele typowo miejskie, które mają niewielkie koła o średnicy około 12 cali. Koła do skutera o mocnym silniku i zarejestrowanego jako motocykl mogą mieć natomiast wielkość nawet 17 cali.

źródło zdjęcia: Getty Images / Pixfly
Wybieramy opony do skutera: najważniejsze są wymiary
W przypadku skuterów rozmiar opon powinien być zawsze taki sam, jaki zalecany jest przez producenta. Jest to niezwykle ważne, ponieważ nawet drobne zmiany w parametrach mogą negatywnie wpłynąć na sposób prowadzenia jednośladu i jego zachowanie się na drodze, co w skrajnych wypadkach może mieć katastrofalne skutki pod kątem bezpieczeństwa.
Rozmiar opon w skuterze oznaczony jest zazwyczaj w następujący sposób: 110/70-12 (wartości liczbowe są tutaj przykładowe). Znaczenie kolejnych liczb jest następujące:
- 110 – szerokość opony,
- 70 – wysokość opony,
- 12 – rozmiar felgi.
Dodatkowo producenci i sprzedawcy podają często inne parametry opon m.in.:
- czy są to opony letnie, czy zimowe,
- indeks prędkości (tzw. speed index) – określony jest literą i oznacza maksymalną prędkość, z jaką można jechać na danej oponie np. A5 oznacza maksymalną prędkość 25 km/h, B – 50 km/h, J – 100 km/h, a S – 180 km/h,
- indeks nośności (tzw. load index) – określa maksymalne dopuszczalne obciążenie opony przy prędkości maksymalnej – w przypadku skuterów i motocykli występują najniższe indeksy nośności o wartości od 0 do 69 np. indeks 45 oznacza maksymalne obciążenie opony na poziomie 165 kg.
Przykładowe oznaczenie rozmiaru opon z uwzględnieniem powyższych indeksów wygląda tak: 110/70-12 45 J.
Które opony do skutera wybrać: model po mieście czy sportowy?
Wśród modeli opon do skuterów wyróżnić można przede wszystkim opony miejskie i sportowe.
Z reguły opony do jazdy po mieście oraz do dalszych podróży są wykonane z twardszej mieszanki gumy i mają mniej wyrazisty bieżnik. Do jazdy po drogach szutrowych stosuje się wyrazisty, crossowy bieżnik, natomiast skutery sportowe przeznaczone do szybkiej jazdy wyposaża się zwykle w opony z miękkiej mieszanki, która zapewnia lepszą przyczepność kół do podłoża.
Dość popularne są również opony uniwersalne, mające środkową część wykonaną z twardej gumy, natomiast boki z miękkiej, aby zapewnić skuterowi lepszą przyczepność przy pokonywaniu zakrętów.
Opony gładkie, pozbawione całkowicie rowków, tzw. opony typu slick, są zabronione na drogach publicznych – służą wyłącznie podczas wyścigów i rajdów.

źródło zdjęcia: Getty Images / c1a1p1c1o1m1
Opony dopasowane do pory roku to podstawa!
Swego czasu skutery kojarzone były głównie z Włochami i Francją, ponieważ to tam używano ich najwięcej. Sprzyja temu suchy i ciepły klimat basenu Morza Śródziemnego, który stwarza wręcz idealne warunki do jazdy skuterem. Polski klimat niestety jest nieco inny – praktycznie przez pół roku występują częste opady deszczu bądź śniegu, które bardzo utrudniają bezpieczną jazdę skuterem, nawet po mieście. Właśnie z tego względu najbardziej poszukiwane w Polsce są zimowe opony do skutera lub przynajmniej specjalne opony na deszcz.
Opony zimowe do skutera mają zwykle dość wysoki i gruby bieżnik typu kostka ułożony najczęściej w tzw. jodełkę, który zapobiega poślizgom i którego rowki zapewniają dodatkowo odprowadzanie wody spod kół.
Opony na deszcz w zasadzie są podobne do tych zimowych – również mają specjalny bieżnik zapobiegający zjawisku aquaplaningu, który jest najpoważniejszym zagrożeniem podczas jazdy w deszczu. Zjawisko to występuje przy zwykłych oponach, które nie są w stanie odprowadzić wody spod opony, co skutkuje utratą przyczepności opony z podłożem.
Najlepsze opony zimowe i na deszcz mają wysokie oceny w testach dotyczących przyczepności na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, a także dotyczących hamowania w różnych warunkach. Są wśród nich opony uniwersalne, całoroczne, które zapewniają doskonałą przyczepność przy każdej pogodzie i na każdej powierzchni – pod tym względem bardzo chwalone są na przykład opony do skutera Pirelli Diablo Scooter. Doświadczeni właściciele skuterów odradzają natomiast kupowania na jesień i zimę opon budżetowych, które w trudnych warunkach nie zawsze się sprawdzają.
Dętkowe czy bezdętkowe opony – co wybrać?
W ofercie sklepów znaleźć można zarówno tradycyjne opony dętkowe, jak i bardziej nowoczesne bezdętkowe. Rodzaj opony pod tym względem opisany jest w postaci specjalnego oznaczenia:
- TT – Tube Tyre – jest to opona z dętką,
- TL – Tubeless – jest to opona bezdętkowa.
Zastosowanie konkretnego rodzaju opon zależy od typu posiadanych felg w pojeździe – zwykle producent skutera wskazuje, jaki rodzaj opon można w nim stosować.
W wielu skuterach można używać zarówno opon dętkowych, jak i bezdętkowych. Te pierwsze są nieco tańsze i zwykle umożliwiają kontynuowanie jazdy w przypadku lekkiego uszkodzenia. Z kolei opony bezdętkowe wolniej tracą ciśnienie nawet w przypadku przebicia gwoździem, dlatego są uznawane za bezpieczniejsze. Zwykle można je również szybko naprawić bez demontażu koła.

źródło zdjęcia: Getty Images / Oatharts
Kiedy konieczna jest wymiana opon w skuterze?
Trwałość opon w skuterze zależy od wielu czynników – przede wszystkim częstotliwości i stylu jazdy, ale także jakości ogumienia oraz właściwej ich eksploatacji. Jeśli zainwestujemy w dobrej jakości opony do skutera, które będą dostosowane do warunków atmosferycznych i stylu jazdy, a także będziemy regularnie sprawdzać ich ciśnienie, to powinny posłużyć nam wiele lat.
Wymiana opon jest niezbędna w przypadku ich uszkodzenia, naruszenia konstrukcji, a także gdy dojdzie do starcia bieżnika, czyli gdy opony staną się „łyse”. Warto pamiętać, że minimalna wysokość bieżnika, jaką dopuszczają przepisy, wynosi w przypadku skuterów 1 mm.
Warto dodać, że o żywotności opon decyduje ich wiek. Eksperci zalecają, by w przypadku kupowania opon używanych unikać starszych niż 3 lata.
Wiek opony można odczytać z oznaczenia na ogumieniu – symbol DOT oraz następujące po nim litery i cyfry określają miejsce oraz rok produkcji opony. Przykładowo liczba 2010 następująca po symbolu DOT oznacza, że opona została wyprodukowana w 20 tygodniu (czyli w maju) 2010 roku. Chcąc oszczędzić na zakupie opon, często lepiej zamiast używanych, zdecydować się na markowe i dobrej jakości opony na raty.
Opony to najczęściej poszukiwane części do skuterów. To od nich w dużej mierze zależy bezpieczeństwo prowadzącego jednoślad. Z tego względu w polskich warunkach szczególnym powodzeniem cieszą się opony zimowe oraz opony na deszcz. Właściwie dobrane opony do skutera wpływają również na komfort jazdy w określonych warunkach, dlatego inne opony przydają się do jazdy po mieście, a inne do szaleństwa po leśnych duktach.
ZOBACZ RÓWNIEŻ