Kilka słów o idei networkingu
Networking można najprościej wyjaśnić jako sieć wymiany informacji w biznesie. Dzięki kontaktom jesteśmy w stanie pozyskać rekomendację, ale także radę czy zwykłe wsparcie. Networking promuje życzliwość w środowiskach biznesowych, zaś jego pierwszy klub w Polsce, oddział Business Network International, wyznaje zasadę, dzięki której w klubie może być tylko jeden przedstawiciel danej specjalizacji, by uniemożliwić rywalizację. System opiera się na wzajemnej (to istotne założenie) rekomendacji. Pomaga również w pozyskiwaniu pracowników i liderów.
U podstaw tej koncepcji leży konieczność uwiarygodnienia swojej firmy – a nie da się tego zrobić inaczej, niż przez uczciwą opinię. Jej źródłem może być zatem inny przedsiębiorca. Networking sprawia, że szefowie firm pozostają na bieżąco z aktualnościami rynku i konkurencji, a także mogą pozyskiwać klientów i interesariuszy.
Cierpliwości, cierpliwości…
W trakcie spotkań klubów networkingowych trzeba mieć na uwadze, że wszystko wymaga czasu. Dość sceptycznie patrzy się na tych, którzy usilnie od początku usiłują sprzedać swój produkt. Trzeba nawiązywać relacje stopniowo i dbać o uzyskane zaufanie. Networking opiera się, jak widać, na wymogu życzliwości. Wzajemna obserwacja sprawia, że złe intencje szybko są wychwytywane.
Spotkania odbywają się cyklicznie i pomagają stopniowo wejść w panoramę osób pojawiających się na nich. Poza tym możemy wybrać odpowiednią grupę – stowarzyszenia dla profesjonalistów, środowiska lobbingowe, charytatywne czy pozarządowe. Istnieją nawet kluby networkingowe o profilu katolickim, dzięki czemu można się realizować w odpowiednim profilu moralnym. BNI Polska zrzesza już ponad tysiąc przedsiębiorców, co przełożyło się na prawie 25 000 rekomendacji.
Dowiedz się więcej: Jak prowadzić skuteczne negocjacje w biznesie? >>

Jak networking wygląda w praktyce
Networking daje szanse udziału w różnych warsztatach, panelach dyskusyjnych i szkoleniach. Grupy tego typu pomagają przedsiębiorcom wszystkich szczebli, jednocześnie posiadając ofertę dla pracowników o innych stopniach.
Na standardowym spotkaniu, mającym na celu nawiązanie kontaktów biznesowych, istnieje szczegółowy porządek, dzięki któremu wielu uczestników może zaprezentować swoje firmy. Jeśli zainteresowany zostanie przyjęty do grupy działającej w danej okolicy, zostanie zaproszony na szkolenie, w trakcie którego nauczy się systemu networkingowych rekomendacji, ale także nowych modeli biznesowych.
Networking to poczta pantoflowa w skali makro. Sposób jej funkcjonowania jest oparty o uczciwość i wzajemność – wartości, które cenimy sobie we wszystkich kontaktach, nie tylko biznesowych. Pomaga w stworzeniu swojej pozycji na rynku, w usamodzielnieniu się czy przyspieszeniu rozwoju. I nie wyklucza. Wystarczy wizja… i trochę otwartości na ludzi.
ZOBACZ RÓWNIEŻ