Anna Nowak
Anna Nowak
17 Lut, 2017 - 07:00
Medytacja - kilka prostych ćwiczeń, które pomogą w walce ze stresem

Medytacja – kilka prostych ćwiczeń, które pomogą w walce ze stresem

Anna Nowak

Medytacja pozwoli Ci nauczyć się jak nabrać dystansu do własnych problemów przez koncentrację umysłu.

Kilka minut medytacji dziennie pomaga oczyścić umysł i zebrać energię do dalszego działania. Sednem medytacji jest skupienie się na „tu i teraz”, bez myślenia o przeszłości i przyszłości. Z tej perspektywy codzienne problemy stają się mniejsze i łatwiejsze do pokonania. Jak przezwyciężyć zmęczenie i wszechobecny stres? Medytacja to doskonała odpowiedź na to pytanie.

Medytacja, czyli wyciszenie

Kto interesował się już medytacją, ten wie, że istnieje wiele technik medytacyjnych. Każda z nich jest uwolnieniem umysłu od gonitwy myśli, kontemplacją trwającej chwili.

Osoby, które praktykują medytację nie zalecają myślenia o tym, że ma ona do czegoś prowadzić, innymi słowy, że ma ona jakiś cel. Takie założenie zmusza początkujących do traktowania chwili relaksu jako zadania, które ma przynieść określone efekty. Efekty zaś, podlegają ocenie, a medytacja ma być wolnością i akceptacją samego siebie.

Co daje medytacja?

Osoby, które regularnie medytują są spokojniejsze, trafniej oceniają sytuację, są bardziej skoncentrowane, trudniej wyprowadzić je z równowagi.

Zaobserwowano też pozytywny wpływ medytacji na zdrowie, np. lepszy sen, niższe ciśnienie krwi, lepsze krążenie krwi. Medytację szczególnie poleca się osobom zestresowanym, przemęczonym, mającym problemy ze skupieniem i opanowaniem emocji.

Jak zacząć?

Początkujące osoby, zabierając się do medytacji, mogą mieć poczucie traconego czasu. Wokół przecież tyle się dzieje, tyle zadań czeka na wykonanie… Pierwszym krokiem jest więc powiedzenie sobie „Teraz jest mój kwadrans na relaks”. Wbrew obawom to nie będzie czas zmarnotrawiony, bo medytacja to inwestycja w większą sprawność umysłu, zdolność koncentracji i energię na resztę dnia.

Kolejnym krokiem jest znalezienie sobie ustronnego miejsca, do którego nikt inny przez chwilę nie zajrzy. Jeśli będą tam zapalone świece lub kadzidła, to z pewnością wpłyną one korzystnie na medytującego. Jednak akcesoria to tylko dodatek, nie są konieczne do przeżycia głębokiego relaksu.

Dowiedz się więcej: Jak ćwiczyć w domu, czyli od czego zacząć i jak wytrwać >>

Pozycja do medytacji

„Kwiat lotosu” może być figurą trudną do wykonania dla osób, które nie mają doświadczenia w medytacji. Można próbować pozycji pośrednich, jednak doskonale sprawdza się znany wszystkim „siad skrzyżny”. Medytować można również siedząc na krześle, czy leżąc na podłodze. Ważne, by zachować proste plecy.

Dowiedz się więcej: Stres przed ślubem – jak się skutecznie zrelaksować >>

Medytacja - kilka prostych ćwiczeń, które pomogą w walce ze stresem - ćwiczenia

Medytacja – kilka ćwiczeń dla początkujących

Koncentracja uwagi na przedmiocie – to jeden z najprostszych sposobów na wyciszenie myśli. Rzeczą skupiającą uwagę może być płomień świecy, czy jakiś przedmiot znajdujący się w zasięgu wzroku. Myśli krążą wokół kształtu obiektu, jego tekstury, barwy, ruchu lub dowolnego innego przymiotu.

Koncentracja na słowach – skupienie wokół wypowiadanych w myślach słów, czyli mantra jest jedną z bardziej popularnych metod medytacji. To mogą być dowolne słowa, ale najczęściej używane jest hinduskie „Om” – święta mantra.

Koncentracja na oddechu – polega na obserwacji własnego oddechu. Jest wiele odmian koncentracji na oddechu. Najprostszym jest wsłuchiwanie się w niego bez żadnych dodatkowych elementów. Inną propozycją jest regulowanie oddechu według własnej miary, np. w trakcie wdechu liczy się swoim tempem do 4, potem następuje wstrzymanie oddechu na 4 chwile, w trakcie wydechu znowu liczy się do 4 i następuje kolejna przerwa, w której odlicza się 4 miary.
Koncentracja na dotyku – medytować można również przekładając między palcami korale lub zwijając sznurek. Ważne, by skupiać uwagę na odczuwaniu dotyku.

Dowiedz się więcej: Joga: skuteczna walka ze stresem >>

Inny wymiar medytacji

Medytacja nie musi oznaczać kontemplacji w statycznej pozycji. W ogóle nie musi mieć tradycyjnej formy. Do bardziej wyrafinowanych postaci kontemplacji należą ćwiczenia tai chi lub chociażby chodzenie.

Niezwykłym eksperymentem nawiązującym do ostatniej wymienionej formy medytacji jest film „Wędrówka na zachód”. To dzieło tajwańskiego reżysera Tsai – Ming lianga. Widz jest świadkiem ponad godzinnego powolnego „stawiania kroków” przez mnicha kroczącego zatłoczonymi ulicami francuskiej metropolii.

Mnich to aktor wprawiony w medytacji, który kroczy tak wolno, że jego ruch staje się niemal niezauważalny. Z każdą chwilą, tłum mijający mnicha staje się wyblakłym tłem. Ciekawe są opinie widzów uczestniczących w seansie. Wiele osób ogląda ten film kilkakrotnie. Jak mówią, jest to mistyczne doświadczenie, chwila oderwania i głębokiego relaksu. I to może być także dobra propozycja dla tych, którzy chcą rozpocząć własną przygodę z medytacją.

ZOBACZ RÓWNIEŻ