Jeśli na co dzień zajmujesz się brandingiem, odpowiedź na pytanie zawarte w tytule nie powinna stanowić dla Ciebie problemu. W przeciwnym wypadku możliwe jest, że gdy słyszysz o „wizerunku marki”, błędnie przypisujesz mu definicję prawidłową dla tożsamości. To całkiem popularne zjawisko, dlatego tym chętniej wytłumaczę Ci, na czym polega różnica.
Wizerunek – jak inni Cię postrzegają?
Obraz danej marki wyklarowany w umysłach konsumentów i użytkowników korzystających z jej dóbr to wizerunek. Tworzy się z indywidualnych odczuć, skojarzeń, bazy informacji każdego odbiorcy na temat marki, które mają podłoże głównie emocjonalne, jak również racjonalne i społeczne.
Wizerunek jest umieszczony w czasie, nie musi być trwały. Może się zmieniać, bowiem przecież mogą zmienić się odczucia konsumenta względem danej marki. Jednego dnia lubisz markę XYZ, bo ma świetny jakościowo produkt i przystępne ceny, a drugiego dnia przestajesz ją lubić ze względu na kontrowersyjną reklamę obrażającą np. Twoje uczucia religijne. Takie życie.
Przeczytaj więcej na temat wizerunku w odniesieniu do mediów społecznościowych: 8 zasad tworzenia spójnego wizerunku w mediach społecznościowych >>
Podsumowując: Jako marka (także osobista) nie masz kompletnego wpływu na swój wizerunek. Nie możesz go też zbytnio kontrolować ani mierzyć. Nie masz w sobie supermocy pozwalających na wejście do umysłów swoich odbiorców i naciśnięcie przycisku „lubię to!”, ale zawsze możesz starać się, by myśleli o Tobie w jak najlepszy sposób. W tym pomoże Ci tożsamość.
Tożsamość – jak Twoja marka postrzega sama siebie
Spójna grupa cech, wartości, zasad i innych atrybutów, które bezpośrednio określają markę oraz odróżniają ją na tle innych to tożsamość.
Utworzenie tożsamości jest kluczowe w budowaniu marki – bez niej Twoja firma będzie po prostu bezosobowym, szarym tworem, który zniknie w kolorowej tęczy innych przedsiębiorstw. Tożsamość to po prostu to, kim jesteś – Twój charakter, osobowość, sposób komunikacji. Masz na nią bezpośredni wpływ, właściwie to sam kreujesz ją od początku do końca.
Balansowanie między jednym a drugim
Różnicę pomiędzy tożsamością a wizerunkiem marki najlepiej ukazał P. Kotler
„Tożsamość oznacza sposób, w jaki przedsiębiorstwo chce być identyfikowane przez odbiorców, wizerunek natomiast, w jaki jest rzeczywiście przez otoczenie postrzegane”.
Byłoby idealnie, gdyby wizerunek pokrywał się z tożsamością, ale w rzeczywistości nie jest to takie łatwe, przynajmniej na początku drogi. Oczywiście gorąco zachęcam Cię do próby kreowania wizerunku marki, który będzie perfekcyjnym odbiciem w lustrze jej tożsamości. Satysfakcja gwarantowana!
ZOBACZ RÓWNIEŻ