Wypłata pieniędzy z bankomatu to niemal mechaniczny proces, podczas którego nietrudno o pomyłkę. Jeżeli kod PIN wprowadzimy błędnie jednorazowo, nic się oczywiście nie stanie. Co jednak robić w przypadkach, gdy pomylimy się kilkukrotnie, a błędny PIN w bankomacie spowoduje zablokowanie oraz zatrzymanie naszej karty?
Błędny PIN w bankomacie – co robić?
Niepoprawny kod PIN – do trzech razy sztuka
Kod PIN to osobisty numer identyfikacyjny posiadacza karty, niezbędny do przeprowadzania wielu transakcji, w tym bardzo często bankomatowych. Pośpiech i rozkojarzenie mogą czasami spowodować, że się pomylimy i wprowadzimy błędne cyfry.
Wprowadzając błędny PIN w bankomacie za pierwszym razem, nic złego się nie dzieje. Bankomat poprosi nas po prostu o jego ponowne wprowadzenie. Jeżeli za drugim razem PIN wprowadzimy poprawnie, uzyskamy dostęp do naszego konta bez problemu, a licznik błędnych wprowadzeń kodu wyzeruje się.
Sytuacja skomplikuje się, jeżeli po dwóch błędnych próbach wprowadzenia kodu, również za trzecim razem się pomylimy – nasza karta zostanie zablokowana, a bankomat może ją zatrzymać. Nie ma tutaj znaczenia czy nieprawidłowy PIN wprowadzimy trzy razy z rzędu w tym samym bankomacie, czy też trzykrotnie w różnych bankomatach i w różnych odstępach czasowych.
Blokada karty – pierwsza pomoc
Co zrobić jeżeli pewnego dnia zdarzy nam się trzykrotnie pomylić, a karta zostanie zatrzymana w bankomacie?
Każdy bank może posiadać nieco inne zasady związane z zablokowaniem czy zatrzymaniem karty. Warto wcześniej dopytać w placówce naszego banku, co należy robić w takich przypadkach.
Najczęściej należy skontaktować się z oddziałem danego banku: udać się do placówki osobiście bądź zadzwonić na infolinię i dalej postępować wg wskazówek konsultanta.

źródło zdjęcia: Getty Images / BraunS
Jak odzyskać zatrzymaną w bankomacie kartę?
Jeżeli karta została zatrzymana w bankomacie naszego banku i dodatkowo znajduje się przy placówce banku, możemy zwrócić się do pracowników z prośbą o dokonanie zwrotu karty. Po potwierdzeniu tożsamości klienta, w większości przypadków karta zwracana jest bez problemu.
W sytuacjach, gdy karta jest zatrzymana w bankomacie, który nie należy do banku wystawcy karty, najczęściej nie mamy możliwości otrzymania jej zwrotu.
Uwaga! Należy pamiętać, że w przypadku korzystania z bankomatów Euronet, zatrzymana karta nigdy nie jest zwracana (ze względów bezpieczeństwa jest niszczona w dość krótkim czasie). W takich przypadkach należy dokonać zastrzeżenia karty najszybciej jak to tylko możliwe oraz poprosić nasz bank o wydanie nowej.
Zastrzeż kartę z każdego banku: szybko i bezpiecznie
Jeżeli nie pamiętamy konkretnego numeru do naszego banku, wystarczy skorzystać z Systemu Zastrzegania Kart (zastrzegam.pl), którego operatorem jest Związek Banków Polskich.
Dzwoniąc pod numer: (+48) 828 828 828, głosowo wybieramy bank, a następnie system automatycznie przekierowuje nas na jego infolinię. System działa całodobowo, również za granicą.
Jak widać, błędny PIN w bankomacie skutkujący zablokowaniem karty w urządzeniu to nie koniec świata. Należy jednak pamiętać o tym, by jak najszybciej w takiej sytuacji zareagować, kontaktując się ze swoim bankiem.
ZOBACZ RÓWNIEŻ
- Kradzież pieniędzy z bankomatu: na czym polega skimming bankomatowy?
- Jak bezpiecznie wykonywać płatności telefonem?
- Phishing bankowy – jak się chronić przed cyberprzestępcami
- Kradzież tożsamości a wyłudzenia kredytowe
- Karta płatnicza – rodzaje i bezpieczeństwo transakcji
- Karta kredytowa a debetowa – na czym polega różnica?