Zielona herbata - właściwości i sposób parzenia

Aromatyczna, zielona herbata to napój, bez którego wiele osób na świecie nie wyobraża sobie codziennego życia. Co wyróżnia  tę herbatę spośród wielu innych?

 
Zielona herbata - właściwości i sposób parzenia

Podnosi odporność, uspokaja i pomaga w koncentracji. Zielona herbata to jedna z najbardziej popularnych rodzajów spośród wielu herbat. Stanowi bogate źródło antyoksydantów, nie pobudza tak bardzo jak herbata czarna, a do tego jest pełna aromatu. Co jeszcze należy o niej wiedzieć?

Charakterystyka zielonej herbaty

Zielona herbata jest znacznie słabsza i delikatniejsza w smaku niż czarna. W stanie suchym ma srebrzysto-zieloną barwę (od ciemnozielonej do oliwkowej).

To właśnie zielone herbaty są zaliczane do najstarszych odmian na świecie. Swój subtelny smak i jasny kolor zawdzięczają temu, że nie są poddawane fermentacji. Jak to możliwe, że ta herbata zaliczana jest do najmniej przetwarzanych ze wszystkich jej rodzajów?

Bardzo skrótowo mówiąc, susz uzyskuje się poprzez parowanie, skręcanie liści (nierzadko ręcznie) i ich suszenie we właściwej temperaturze. Sposobów produkcji jest jednak wiele w zależności od konkretnej odmiany zielonej herbaty – a jest ich co najmniej tysiąc!

Zielona herbata - liście

Zielona herbata – odmiany

Spośród ogromnej liczby odmian zielonej herbaty, przykładowo można wyróżnić następujące:

  • Sencha – to jedna z najbardziej popularnych odmian zielonej herbaty. Ta japońska odmiana po zaparzeniu posiada bladożółtą barwę i delikatnym trawiasty smak. Jest orzeźwiająca i świetnie nadaje się do lekkich posiłków.
  • Green Gunpowder – ta zielona herbata pochodzi z Chin i jest prawdopodobnie jedną z najstarszych rodzajów herbaty na świecie. Jej nazwa tłumaczona dosłownie jako „zielony proch” – takie imię nadali jej siedemnastowieczni handlarze, gdyż ciasno zwinięte listki imitowały proch strzelniczy. Charakteryzuje się soczystym, zielonym kolorem i aromatycznym smakiem.
  • Lung Ching – pochodzi z Chin i jest produkowana z pędów krzewów herbaty. Posiada świeży, lekko słodkawy smak i doskonale gasi pragnienie w upalne dni. Jej nazwa dosłownie oznacza „Smoczą Studnię”, a podczas jej produkcji liści nie zwija się, tylko od razu poddaje procesowi suszenia.

Zielona herbata -odmiany

Przechowywanie zielonej herbaty

Zieloną herbatę, podobnie jak pozostałe rodzaje herbat, powinno się przechowywać w szczelnym pojemniku i chłodnym, usytuowanym z dala od światła słonecznego miejscu.

Zielona herbata – jak parzyć?

Dobrze przygotowana herbata powinna posiadać charakterystyczny dla niej smak i zapach, odpowiednie zabarwienie i właściwą sobie moc. Kluczowe znaczenie w procesie parzenia herbaty odgrywa woda. Jej temperatura powinna być dostosowana do gatunku danej herbaty.

I tak dla zielonej herbaty odpowiednia temperatura wody to 70-80oC. Czas parzenia to 2-3 minuty.

Temperatura i czas parzenia zielonej herbaty są bardzo ważne – nieprawidłowo zaparzona będzie gorzka i po prostu niesmaczna. Im dłużej będzie parzona, tym będzie mniej pobudzająca i bardziej gorzka.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Zielona herbata - parzenie

Właściwości bladożółtego naparu

Herbata to jeden z najważniejszych bezalkoholowych napojów, a zwłaszcza zielona znana jest ze swoich prozdrowotnych właściwości. Czym się wyróżnia?

  • Teina występująca w herbacie to odpowiednik kofeiny – łagodniej niż kawa działa na układ nerwowy, gdyż tworzy kompleks z taniną. Zielona herbata zawiera dwukrotnie mniej tej substancji niż herbata czarna.
  • Jest bogatym źródłem antyoksydantów o działaniu m.in. antynowotworowym – potencjał antyoksydacyjny zielonej herbaty jest znacznie wyższy od herbaty czarnej.

Takie antyoksydanty jak katechiny to kluczowe składniki nadające zielonej herbacie gorycz i cierpkość, a zawartość flawonoidów w suchych liściach zielonej herbaty wynosi średnio od 8 do 12%.

  • Zawiera najwięcej teobrominy spośród wszystkich herbat – wykazuje ona działanie moczopędne i zwiększa wentylację płuc.
  • Zielona herbata relaksuje i uspokaja – składnikiem odpowiedzialnym za te właściwości jest teanina.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również