Zdrowe relacje w pracy - jak je budować?

Zdrowe relacje w pracy są podstawą dobrego wykonywania zawodowych obowiązków, a także przyczyniają się do ogólnej satysfakcji ze znacznej części naszego życia. Sprawdź, w jaki sposób rozmawiać ze swoimi pracownikami oraz jak przekazywać dobre oraz złe wiadomości. Zobacz, jak budować pozytywną kulturę w pracy.

Zdrowe relacje w pracy - jak je budować?
Dobra atmosfera w pracy kluczem do sukcesu firmy

Jak budować zdrowe relacje w pracy, na które składają się wzajemne zaufanie oraz atmosfera współpracy i szacunku? Kluczowe jest tu przede wszystkim odpowiednie komunikowanie się i postępowanie z pracownikiem, a także dawanie odpowiedniej informacji zwrotnej. Jeśli dodatkowo zbudujemy to wokół wspólnych wartości – sukces będzie murowany!

Zacznijmy od naszej relacji z pracownikami i wymagajmy, by oni w ten sam sposób traktowali swoich kolegów. Pamiętajmy, że zdrowe relacje są kluczem do zbiorowego sukcesu firmy i indywidualnego powodzenia pracowników. Przeciwdziałają mobbingowi i wypaleniu zawodowemu. Sprawiają, że wszyscy pracownicy z przyjemnością przychodzą do pracy!

Budujemy zdrowe relacje w pracy – jak współdziałać z pracownikiem?

Rozkazy odkładamy do lamusa

Trudno wyobrazić sobie jak zarządzać ludźmi bez rozkazywania, przecież zadaniem szefa jest wydawanie poleceń, a obowiązkiem pracownika jest ich wykonanie. Przynieś, wynieś, pozamiataj? Nie we współczesnej firmie! Lepiej nakreślić pracownikowi cel, jaki chcielibyśmy osiągnąć i zapytać się, czy ma pomysł na jego wykonanie.

Jeśli nasz pracownik sam będzie pomysłodawcą tego co ma zrobić, wykona to szybciej i chętniej. No i najważniejsze – będzie czuł, że jest częścią przedsiębiorstwa. Postępując w taki sposób sprawimy, że pracownik będzie się utożsamiał z poleceniem, którego tak naprawdę nie było!

Dajmy pracownikowi szansę wyboru

Jeśli chcemy o coś poprosić i przy okazji zadbać perspektywiczne o relację z pracownikiem, to wyraźmy jasno naszą prośbę. Jednak równocześnie dajmy mu wolność powiedzenia tak lub nie, bez żadnych negatywnych konsekwencji. Zamiast wprost poprosić o zrobienie czegoś, lepiej powiedzieć „Czy możesz nadać sprawie X wysoki priorytet? Oczywiście nie musisz tego robić, możesz powiedzieć nie. Pytam tak przy okazji”.

Bez względu na to czy zgodzi się i to zrobi, czy powie nie, warto podziękować. W przypadku negatywnej odpowiedzi warto zapytać, jakie są przyczyny jego postawy i czy może ma jakiś inny pomysł na rozwiązanie tej kwestii? Może się okazać, że to o co prosimy nie ma sensu i nasz pracownik lepiej wie, jak osiągnąć zamierzony cel.

Akceptujmy błędy

Błędy w pracy są czymś naturalnym, gdyż nasze pierwsze wybory nie zawsze są właściwe. Powinniśmy jednak mieć okazję do naprawy danego błędu – w ten sposób rozwijamy się! Jeśli ktoś z naszego otoczenia popełnił błąd, najlepiej porozmawiać o tym na osobności. Przede wszystkim nie oskarżać. Najpierw najlepiej wspomnieć, że każdy robi błędy i w ich popełnianiu nie ma nic złego, gdyż służą nauce. Na zakończenie warto zapytać, jak dana osoba postąpiłaby ponownie? I czy potrzebuje wsparcia, żeby lepiej wykonać swoją pracę?

Słuchamy żeby zrozumieć

Nie wystarczy tylko uważnie słuchać, należy przede wszystkim być bardzo uważnym i próbować zrozumieć, co pracownik ma nam do powiedzenia. Zainteresujmy się tym, co pracownik chce nam powiedzieć i zadawajmy pytania. Wysłuchajmy go do końca i spróbujmy na chwilę przyjąć jego perspektywę.

Spróbujmy również unikać mówienia, że rozumiemy pracownika, ponieważ zostanie to raczej odebrane jako próba przerwania tego, co ma nam do powiedzenia. Niech o naszym zrozumieniu poświadczy dodatkowe pytanie lub adekwatna reakcja na to, co powiedział.

Brońmy swoich pracowników

To zadziwiające z jaką łatwością przychodzi nam zrzucanie odpowiedzialności na innych. Zwłaszcza gdy musimy tłumaczyć się przed naszymi przełożonymi ze złych wyników zespołu. Wtedy najłatwiej oskarżyć podwładnych. Wzięcie odpowiedzialności za niedociągnięcia pracowników, popełnione przez nich błędy lub niską efektywność nie jest łatwym zadaniem. Nie bójmy się jednak tej trudności!

Biorąc na siebie taką odpowiedzialność sprawimy, że będziemy mieli nie tylko dobre relacje z naszymi podwładnymi, ale także i z naszymi przełożonymi. Bardzo prawdopodobne jest, że potraktują oni nasze niedociągnięcia w podobny sposób – sygnalizując nasze błędy swoim przełożonym, przedstawią je jako swoje.

Jeśli jednak przed swoim przełożonym podkreślimy winę pracowników, ów przełożony postąpi podobnie wobec swoich szefów – i ty (jako osoba odpowiedzialna za zespół), zostaniesz osobiście obwiniony za błędy.

Dowiedz się więcej: Działalność gospodarcza – to musisz wiedzieć >>

Zdrowe relacje w pracy - jak je budować? - rozmowa

Zdrowe relacje w pracy – sztuka dawania i stosownego przekazywania informacji zwrotnej

Pozytywna informacja zwrotna

Jeśli jesteśmy zadowoleni z pracownika, dobrze byłoby mu to zasygnalizować. Warto być szczerym i ważne jest, by nie używać komplementów w celu manipulacji.

Aby komplement nie był czystym pochlebstwem pożądane jest wzmocnienie komplementu konkretnymi czynami. Najlepiej pochwalić pracownika publicznie i przekazać wyższym przełożonym informację, dlaczego pracownik zasługuje na pochwałę i oficjalnie podziękować.

Negatywna informacja zwrotna

Czasami zmuszeni jesteśmy do krytyki, ale pamiętajmy, że powinno to mieć miejsce tylko w uzasadnionych okolicznościach. Jeśli zbyt często będziemy dawać negatywną informację zwrotną to ryzykujemy tym, że zdemotywujemy pracowników. No bo po co się starać, jeśli i tak wszystko jest oceniane negatywnie? Nasze relacje w pracy z pewnością ulegną wtedy pogorszeniu, a chcemy przecież uzyskać przeciwny efekt.

Dowiedz się więcej: Pozytywne motywowanie pracowników – najlepsze sposoby >>

Pamiętajmy też, żeby negatywną informację zwrotną przekazywać jak najszybciej. Nie należy czekać na „odpowiedni moment”, bo on może nadejść dopiero wtedy, gdy uzbiera się więcej negatywnych informacji zwrotnych. Najlepiej reagować szybko i dawać tym samym pracownikowi szansę na szybką poprawę.

Bardzo ważna jest forma przekazania negatywnej informacji. Unikajmy wysyłania wiadomości poprzez e-mail. Nawet najlepiej skonstruowany e-mail będzie za ostry w przekazie i może już na początku zablokować jakikolwiek dialog z pracownikiem, a przecież nie o to nam chodzi.

Gdy już zaprosimy pracownika na rozmowę, zacznijmy od pozytywnej informacji zwrotnej. Jeśli nasz przekaz ma być skuteczny, to powinien przede wszystkim być pozytywny. Jeśli więc widzimy obszary nad którymi pracownik powinien popracować – spróbujmy postawić się w jego sytuacji. Aby tego dokonać pożądane będą pytania o to, dlaczego wykonał coś w taki a nie inny sposób, dlaczego tak a nie inaczej podszedł do zadania. Słuchajmy uważnie tego, co ma do powiedzenia, a na koniec zapytajmy, czy może zna sposób na lepsze wykonanie zadania?

Zdrowe relacje w pracy – wspólne wartości

Warto także zwołać zebranie pracowników i wspólnie ustalić wartości. Razem zacznijcie od stworzenia listy zachowań – najpierw tych pożądanych (które sprzyjają dobrej atmosferze w pracy i wykonywaniu zadań), a następnie tych, które nie są mile widziane.

Jeśli ustalicie to wszystko wspólnie – grupa przyjmie pożądane postawy jako swoje i łatwiej będzie się z nimi identyfikować. Zespół poczuje się wówczas odpowiedzialny za przestrzeganie wspólnie zdefiniowanych wartości. Nic tak nie wpłynie na efektywność i zadowolenie pracowników jak współodpowiedzialność za tworzenie pozytywnej kultury pracy.

Z pewnością wśród wspólnie zdefiniowanych zachowań i postaw znajdą się te wymienione powyżej. Kultura nierozkazywania innym, akceptowania błędów, pozostawiania wyboru czy uważnego słuchania zdaje bowiem egzamin nie tylko w relacji szef – pracownik, ale także między samymi pracownikami. Jeśli jako przełożony damy dobry przykład i zadbamy o zdrowe relacje z pracownikami, oni także postąpią podobnie w stosunkach między sobą.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Justyna Dębowska Justyna Dębowska [+ info]

Docenia życie w szacunku do przyrody ożywionej i nieożywionej poprzez świadomy wybór jedzenia, kosmetyków, środków czystości i ubrań, żeby zużywać mniej z dbałością o dobrą jakość. Dlatego stawia na potrawy ze składników ze sprawdzonych źródeł, a mydło i kremy robi sama. Nałogowo czyta literaturę faktu i uwielbia wszystko, co dotyczy krajów romańskich. W wolnym czasie ucieka w góry.

Zobacz również