Zaparcia w ciąży: 7 domowych sposobów na zaparcia

Zaparcia w ciąży to uciążliwa dolegliwość. Czy wiesz, jak z nimi walczyć domowymi metodami? Często wystarczy zmiana trybu życia - przeczytaj i pomóż sobie już dziś!

 
Zaparcia w ciąży: 7 domowych sposobów na zaparcia
Zaparcia w ciąży - jak złagodzić dolegliwość? / źródło zdjęcia: Getty Images / NataliaDeriabina

Zaparcia w ciąży to wyjątkowo niekomfortowa przypadłość, z którą muszą się borykać prawie wszystkie panie w stanie błogosławionym. Poza nieprzyjemnościami i uczuciem ciężkości mogą pojawić się bóle brzucha, a nawet przedostawanie się toksyn ze stolca do krwi – szczególnie w bardzo ciężkich przypadkach. Dlatego ważne jest, by z zaparciami walczyć, ale z powodu dziecka, które nosimy pod sercem, może to być szczególnie trudne i wymagać sięgnięcia po domowe i bezpieczne metody.

1. Lekka dieta, żeby zaparcia w ciąży nie męczyły

Jeśli cierpimy na zaparcia w ciąży, szczególnie ważne jest przestrzeganie odpowiedniej i lekkostrawnej diety – najlepiej tzw. bogatoresztkowej. Produkty, które należy spożywać, zawierają dużo błonnika, który ułatwia wypróżnianie się i zmiękcza stolec. W kuchni warto stosować przede wszystkim:

  • kaszę gryczaną,
  • kaszę jęczmienną,
  • ciemne pieczywo,
  • ryż brązowy,
  • makaron razowy.

Koniecznie należy się wystrzegać dań tłustych i ciężkostrawnych, a także słodyczy. Jeśli chcemy zjeść mięso, to tylko chude – z kurczaka lub indyka – poddane obróbce termicznej w postaci gotowania lub duszenia. Smażenie jest dopuszczalne tylko bez użycia tłuszczu. W przeciwnym wypadku nie tylko będą nam dolegać zaparcia, ale i twardy brzuch w ciąży, który może stać się wyjątkowo bolesny.

Dieta w ciąży powinna być wzbogacona o dużą ilość suszonych owoców – w szczególności śliwek, których pozytywne działanie na możliwość wypróżniania się jest znana od wieków i stosowana przez nasze matki i babcie. Nie żałujmy sobie także kefirów i maślanek, które dzięki zawartości dużej ilości zdrowych bakterii wspomagają trawienie.

Zaparcia w ciąży - lekkie jedzenie w ciąży

2. Uważaj, jak jesz!

Wpływ na zaparcia ma nie tylko to, co jemy, ale także jak jemy. Spożywanie posiłków w pośpiechu nie sprzyja pracy jelit. Zbyt dużo treści pokarmowej zostaje wprowadzona do układu pokarmowego w zbyt nagły sposób i bez przygotowania organizmu.

Stwierdzenie, że jemy także oczami, wcale nie jest przesadzone. Im dłużej i dokładniej będziemy przeżuwać posiłek i dosłownie wpatrywać się w niego, tym więcej kwasów żołądkowych zostanie wydzielonych, a jelita będą pracować lepiej.

Unikajmy więc sytuacji stresowych i podjadania przekąsek w biegu. Niech każdy posiłek będzie dla nas wyjątkową ceremonią. Samodzielne gotowanie o dziwo także może pomóc. Nasz układ trawienny zacznie przygotowywać się do pracy znacznie wcześniej, niż gdybyśmy miały otrzymać obiad podany na tacy.

Zaparcia w ciąży - talerz z owocami

3. Pij więcej wody

Na zaparcia w ciąży bardzo dobrze działa zwykła woda mineralna. Musimy pić jej jak najwięcej – przynajmniej dwa, a nawet trzy litry w ciągu dnia. Ilość płynów w organizmie ma bezpośredni wpływ na twardość stolca.

Pamiętajmy, że nie można zastępować wody sokami owocowymi, które tylko pogłębią problem. Dla urozmaicenia możemy dołączyć do diety także herbaty ziołowe i owocowe, ale w umiarkowanej ilości. Wykluczmy natomiast czarną herbatę, która działa moczopędnie, a tym samym powoduje utratę płynów.

Zaparcia w ciąży - woda mineralna

4. Zażywaj więcej ruchu

Ciąża jest bardzo trudnym okresem w życiu kobiety. Jeśli jednak lekarz nie zaleci inaczej, warto zaplanować w ciągu dnia sporą ilość delikatnego ruchu. Najlepsze czynności, które nie tylko pomagają na zaparcia, ale pozwalają także utrzymać dobrą kondycję organizmu, to:

  • spacerowanie,
  • nordic walking,
  • nieobciążający organizmu taniec,
  • joga,
  • pływanie,
  • specjalne zajęcia sportowe dla przyszłych mam.

Pierwsze dwa trymestry ciąży to czas, kiedy można uprawiać praktycznie wszystkie czynności, które wykonywałyśmy do tej pory – oczywiście bez forsowania organizmu. Aktywność fizyczna jest wskazana także, by nie doskwierał nam ból brzucha w ciąży, kręgosłupa czy nóg. Pamiętajmy, że im więcej ćwiczeń będziemy wykonywać na świeżym powietrzu, tym lepiej. Tlen wspomaga trawienie.

Dowiedz się więcej: Bezpieczne ćwiczenia w ciąży – jak i co ćwiczyć?

Zaparcia w ciąży - zajęcia sportowe

5. Stosuj delikatne masaże i nie wstrzymuj wypróżniania

By pomóc sobie w wypróżnianiu można stosować delikatne masaże w okolicach jelit. Najlepiej robić to z samego rana jeszcze przed wstaniem. Przez 10 minut okrężnymi ruchami masujmy brzuch zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Możemy zastosować do tego także olej z kminku czy fenkułu. Odprężmy się i z pewnością nie myślmy zbytnio o naszym problemie.

Inną metodą jest moczenie nóg w chłodnej wodzie do poziomu połowy łydek. Kąpiel powinna trwać do 5 minut, z tym że cały czas musimy ruszać stopami. Po tym zabiegu ubierzmy ciepłe skarpety.

Pamiętajmy też, by pod żadnym pozorem nie wstrzymywać wypróżnień. Jeśli będziemy to robić, zaparcia w ciąży będziemy mieć gwarantowane. Starajmy się wypróżniać zawsze o stałej porze dnia – dzięki temu nasz organizm przyzwyczai się do tej czynności i ją „automatycznie wstawi” w nasz grafik.

Zaparcia w ciąży - masaż brzucha

6. Domowe mikstury na zaparcia

Jeśli żadna z przestawionych wyżej metod nie działa na nas, pora wykorzystać domowe specyfiki i mikstury przyrządzane jeszcze przez nasze babcie, o których skuteczności nie trzeba nikogo przekonywać.

Przed snem sprawdzi się wywar z siemienia lnianego. Wystarczy 3 łyżki nasion wsypać do szklanki, zalać wodą i odstawić na trzy godziny, a następnie wypić miksturę. Rano z pewnością zaparcia nie będą już nam doskwierać. Innym specyfikiem, który poprawia trawienie jest olej słonecznikowy – najlepiej nierafinowany. Wystarczy wypić około 5 ml tuż przed zjedzeniem obiadu.

Dobrze sprawdzą się także wywary z ziół, które mają właściwości regulujące trawienie i ułatwiające wypróżnianie się. Należą do nich:

  • koper włoski,
  • natka pietruszki,
  • liście sensenu,
  • kora kruszyny,
  • nasiona babki płesznik.

Pamiętajmy, że najczęściej nie jest potrzebne stosowanie wszystkich tych specyfików. Wybierzmy ten, który działa najlepiej na nasz organizm. Jeśli mimo wszystko nic nam nie pomaga, musimy sięgnąć po bardziej zdecydowane środki stosowane pod nadzorem lekarza.

Zaparcia w ciąży - herbatka ziołowa

7. Delikatne środki przeczyszczające

Pamiętajmy, że będąc w ciąży nie możemy samodzielnie decydować o braniu żadnych środków – nawet tych ziołowych. Za każdym razem powinnyśmy udać się do lekarza prowadzącego, by rozwiał wszystkie nasze wątpliwości i znalazł rozwiązanie na trapiące nas problemy. Jednym z nich może być delikatny środek przeczyszczający.

Takie specyfiki są dostępne w aptekach i mogą nam pomóc. Będąc u ginekologa, nie zapomnijmy powiedzieć o wszystkich sposobach, które stosowałyśmy i okazały się nieskuteczne. Dzięki temu lekarz będzie mógł zareagować szybciej, jeśli uzna, że sytuacja może być groźna. Unikniemy także niepotrzebnego brania medykamentów na bazie ziół, które nam nie pomogły wcześniej.

Odpowiednia reakcja na problem związany z oddawaniem stolca pomoże nam uniknąć innych nieprzyjemnych i bolesnych dolegliwości z hemoroidami, które są standardowym następstwem zbyt długo trwających zaparć.

Zaparcia w ciąży - konsultacja lekarska

Zaparcia w ciąży mogą pojawiać się przez całe dziewięć miesięcy noszenia dziecka pod sercem. To przypadłość, której nie unikniemy, jeśli nie będziemy dbać o to, co jemy i jak będziemy żyć. Czasem zdarza się, że nawet mimo najlepszych nawyków zatwardzenie będzie nas nękać. Nie mamy innej możliwości niż się z tym pogodzić. Rosnący brzuch, zachwiana gospodarka hormonalna i ciągły stres nie wpływają korzystnie na wypróżnianie się.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Elzbieta Tchorowska Elzbieta Tchorowska [+ info]

Absolwentka Politechniki Wrocławskiej na kierunku Informatyka. Zawodowo zajmuje się Project Managementem i prowadzi niewielką agencję marketingową Numnet zajmująca się kreacją contentu na strony internetowe. Interesuje się tematyką finansów i oszczędzania oraz wszystkim, co pozwala usprawnić nadzór nad budżetem domowym. Prowadzi autorski blog Wszystko o Pieniadzach.

Zobacz również