Wynajem mieszkania dla studenta - na co zwrócić uwagę

Wynajem mieszkania dla studenta jest jednym z pierwszych działań w drodze do samodzielności. Na co zwrócić uwagę poszukując własnych czterech kątów na okres studiów?

Wynajem mieszkania dla studenta - na co zwrócić uwagę

Wynajem mieszkania dla studenta to niełatwe zadanie. Tym bardziej, że często jest to pierwsza samodzielna czynność osoby opuszczającej dom rodzinny. Ponoć najłatwiej uczyć się na cudzych błędach, dlatego poniżej przygotowaliśmy kilka dobrych rad, które pozwolą uniknąć nieprzyjemności.

Stan mieszkania na wynajem to podstawa

Mieszkania przeznaczone dla studentów w ogromnej większości pozostawiają wiele do życzenia, jeżeli chodzi o ich stan techniczny. Nie ma zatem co liczyć na nowe umeblowanie. Właściciele zazwyczaj umieszczają w takich lokalach wcześniej używane w ich własnym domu meble. Sprawdźmy w szczególności biurko i fotel oraz stan łóżka.

Co jeszcze jest ważne? Przy wynajmie mieszkania należy zwrócić uwagę przede wszystkich na sprawność wszelkich instalacji. Ważną kwestią jest stan elektryki – uszkodzone gniazdka lub kontakty bądź nieprawidłowo zabezpieczone kable mogą stanowić zagrożenie dla naszego życia lub zdrowia.

Nie bez znaczenia pozostaje też sprawność m.in. instalacji hydraulicznej i sanitarnej, ogólny stan i wyposażenie kuchni, dostęp do internetu oraz szczelność okien.

Dowiedz się więcej: Wynajem mieszkania – co powinniśmy sprawdzić przed podpisaniem umowy? >>

Wynajem mieszkania dla studenta – co w umowie?

Gdy już zdecydujemy się na wynajem mieszkania, bardzo ważną kwestią pozostaje właściwie sporządzona umowa. Należy zadbać o to, aby uregulowane w niej zostały wszelkie kwestie, takie jak:

Umowa musi być zawarta w formie pisemnej w dwóch egzemplarzach. Dobrą praktyką jest wpłata kaucji przelewem z jasno określonym tytułem np. „Kaucja za mieszkanie w Warszawie, ul. Żelazna”.

Warto również zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób i czy w ogóle można dokonać zmian w wynajmowanym mieszkaniu. Często właściciele nie życzą sobie dokonywania żadnych modyfikacji lub usprawnień. Taki zapis powinien również znaleźć się umowie. Jeżeli natomiast mamy zamiar np. pomalować ściany lub wyposażyć mieszkanie w swoje meble – porozmawiajmy o tym najlepiej tuż przed podpisaniem umowy.

Dowiedz się więcej: Jak legalnie wynająć mieszkanie >>

Protokół zdawczo-odbiorczy

Wynajem mieszkania dla studenta wiąże się również ze sporządzeniem protokołu zdawczo-odbiorczego, który powinien zostać załączony do umowy. Jest to zabezpieczenie interesów obu stron transakcji. Student zyskuje pewność, że nie zostanie bezzasadnie obciążony kosztami po zakończeniu najmu, natomiast właściciel lokalu w razie wyrządzonych szkód ma podstawę do dochodzenia roszczeń.

Dowiedz się więcej: Zniszczone wynajmowane mieszkanie: konsekwencje dla lokatora >>

Rzadko praktykowaną, ale bardzo przydatną czynnością jest sporządzenie obszernej dokumentacji zdjęciowej. Wydrukowane fotografie dobrze jest załączyć do protokołu zdawczo-odbiorczego. Dzięki temu unikniemy wątpliwości co do stanu mieszkania oraz jego wyposażenia w momencie oddania do użytkowania na rzecz najemcy.

Dowiedz się więcej: Umowa najmu mieszkania – na co zwrócić uwagę przed podpisaniem? >>

Współlokator i sąsiedzi

Rzadko którego studenta stać na wynajem mieszkania w całości. Dlatego ważną kwestią pozostaje odpowiedni dobór przyszłych współlokatorów. Może się zdarzyć, że przestrzeń życiową będziemy współdzielić z wyjątkowo nieprzyjemnym osobnikiem, co odbierze nam całą radość z życia.

Niemniej istotną kwestią pozostają również nowi sąsiedzi. Jeżeli za ścianą będzie mieszkać osoba, która lubi imprezować do późna, nadużywająca alkoholu lub starszy człowiek, któremu wszystko przeszkadza – nie możemy liczyć na spokojny okres studiowania.

Dowiedz się więcej: Mieszkanie w bloku z wielkiej płyty – wady i zalety >>

Wynajem mieszkania dla studenta - na co zwrócić uwagę - umowa

Wynajem mieszkania dla studenta to niezwykle ważna kwestia. Jest to zobowiązanie się do użytkowania lokalu oraz uiszczania comiesięcznych opłat z tego tytułu. Przed wyborem tymczasowego miejsca zamieszkania warto zadbać więc o kilka kwestii.

Przede wszystkim, należy dokonać dokładnych oględzin stanu technicznego. Po drugie, należy zadbać o właściwie sporządzoną umowę najmu oraz załączyć do niej protokół zdawczo-odbiorczy wraz z obszerną dokumentacją fotograficzną. Dbałość o powyższe zagadnienia pozwoli nam zaoszczędzić sporo czasu, nerwów i co najważniejsze – pieniędzy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również