Wymiana oleju w skrzyni automatycznej

Czy wiesz, że wymiana oleju w skrzyni automatycznej jest działaniem wydłużającym jej żywotność? Odkładanie w czasie tej czynności może spowodować poważne awarie, których naprawa jest bardzo kosztowna. Dowiedz się, jak wymieniać olej w skrzyni automatycznej oraz którą metodę wybrać - statyczną czy dynamiczną?

 
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej
Automatyczna skrzynia biegów a wymiana oleju

Choć wymiana oleju w skrzyni automatycznej nie jest wymagana przez niektórych producentów, to jednak warto czynności tej okresowo dokonać. Specjaliści, trudniący się na co dzień naprawą i konserwacją takich układów, twierdzą wprost, że olej w przekładniach automatycznych ulega regularnemu zużyciu i należy co jakiś czas go całkowicie wymienić.

Po co wymieniać olej w skrzyni automatycznej?

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej jest niezbędna z tego samego powodu, dla którego wymieniamy np. olej w silniku. Ulega on zabrudzeniom w ciągu użytkowania. Dostają się do niego wszelkie opiłki, szlam i inne substancje. W niektórych przypadkach do oleju może dostać się np. woda, która obniża jego właściwości smarne. W efekcie, olej nie spełnia prawidłowo swoich funkcji, co może prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów.

Dlaczego producenci nie zawsze zalecają wymianę oleju w skrzyni biegów?

Jak stwierdzono powyżej, wymiana oleju w skrzyni automatycznej jest potrzebna. Dlaczego jednak nie wszyscy producenci ją zalecają? Wynika to z podejścia do tego układu jako do części zamiennej – tak samo traktowane są np. klocki hamulcowe czy tarcze.

Automatyczna skrzynia biegów bywa przez producentów traktowana jako całość, bez podziału na poszczególne komponenty. Z tego powodu np. do wielu modeli nie są dostępne części, umożliwiające ich regenerację. W wielu przypadkach nie są załączane nawet instrukcje, ułatwiające ich naprawę.

Wymiana oleju w automacie – o czym należy pamiętać?

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej nie należy do zbyt skomplikowanych procesów. Cała czynność jest podobna do wymiany oleju w silniku. Należy w tym celu odkręcić miskę olejową, następnie zlać cały znajdujący się w niej olej, a na końcu wlać nowy. Najważniejszą zasadą jest, by zachować odpowiednią jego klasyfikację, a także zadbać o to, by był czysty.

Podczas wykonywania tej czynności warto skontrolować stan uszczelki miski olejowej. Zbyt duże wypracowanie może prowadzić do nieszczelności, co w konsekwencji wymusi częstsze uzupełnianie stanu oleju.

Ponadto należy jeszcze wymienić filtr olejowy, który z biegiem czasu jest zapychany przez różnej maści zanieczyszczenia. Po zakończeniu wymiany warto wykonać jazdę próbną, zaś po jej zakończeniu ponownie sprawdzić poziom oleju.

Dowiedz się więcej: Skrzynia DSG a eksploatacja auta >>

Statycznie czy dynamicznie – wymiana oleju w skrzyni automatycznej

Poruszając tematykę związaną z wymianą oleju w skrzyni biegów warto wskazać, że istnieją zasadniczo dwie metody wykonania tej czynności.

Do klasycznych zaliczyć należy statyczną, która polega na zlaniu starego oleju i zastąpieniu go nowym. Należy jednak wskazać, że ta metoda nie gwarantuje pełnej wymiany, ponieważ szacuje się, iż ok. 50% (a czasem nawet i 70%) starego oleju nadal pozostaje w misce (a dokładniej w komponentach skrzyni biegów). Mieszając czysty olej z pozostałościami poprzedniego, wciąż więc uzyskamy olej zanieczyszczony.

O wiele skuteczniejsza jest dynamiczna metoda wymiany oleju w skrzyni biegów, jej zastosowanie wymaga jednak dysponowania specjalistycznym sprzętem. Podczas wykonywania tej czynności automatyczna skrzynia biegów cały czas pracuje. Dzięki temu stary olej jest wypychany z układu, a jego miejsce zastępuje świeży (przy czym ich mieszanie się ze sobą jest znikome).

Dowiedz się więcej: Bezstopniowa skrzynia CVT – jak działa? >>

Jak wymienić olej w skrzyni automatycznej – samodzielnie czy w zakładzie?

Mając na uwadze, iż wymiana oleju metodą dynamiczną jest skuteczniejsza, zaś wymaga ona dysponowania specjalistycznym sprzętem, taką czynność warto przeprowadzić w wyspecjalizowanym zakładzie. Przemawia za tym również konieczność takiego doboru oleju, by posiadał od właściwą klasyfikację i był dopasowany do konkretnego modelu skrzyni biegów.

Pozornie jest to droższe rozwiązanie, jednak zważywszy na konsekwencje pracy przekładni w starym i zużytym oleju, a także biorąc pod uwagę, iż przy metodzie statycznej, wymiany należy dokonywać częściej, okazuje się, że wizyta w specjalistycznym zakładzie najprawdopodobniej będzie bardziej opłacalna.

Koszt wymiany oleju w skrzyni biegów

W zależności od tego, gdzie dokonamy wymiany oleju, różny będzie koszt tej czynności. Jeżeli chcemy zrobić to samodzielnie, do istotnych wydatków należy zaliczyć olej do skrzyni biegów, a także filtr. Należy wówczas liczyć się z wydatkiem rzędu 500 – 700 złotych, w zależności od tego, jaki olej będziemy musieli wlać.

Jeżeli zdecydujemy się, by wymiana oleju w skrzyni automatycznej wykonana została w zakładzie, koszt będzie nieco wyższy. Za samą usługę zapłacimy od 500 zł. Wiele warsztatów oferuje dodatkowo usługę czyszczenia całego układu przekładniowego, za co dodatkowo zapłacimy od 120 do 280 zł (w zależności od modelu). Do tego wszystkiego doliczyć należy koszt oleju oraz filtru, co wyniesie – jak wspomniano powyżej – w graniach 500 do 700 zł. Zatem przy najtańszym wariancie koszt wymiany oleju w zakładzie wyniesie szacunkowo 1 120 zł.

Przy wymianie oleju w zakładzie mamy jednak gwarancję, że cała czynność została przeprowadzona prawidłowo, z wykorzystaniem metody dynamicznej. W dłuższej perspektywie przyniesie to korzyści ekonomiczne, ponieważ rzadziej będziemy musieli dokonywać kolejnej wymiany oleju, a także zyskamy pewność, że zachowane zostaną właściwości smarne oleju.

Brak wymiany oleju – konsekwencje

Jeżeli nie dokonujemy wymiany oleju w skrzyni biegów, narażamy nasze auto na poważne awarie. Pierwszymi zauważalnymi objawami będzie nieprawidłowa praca skrzyni biegów. Przejawiać się to będzie np. w przełączaniu biegów w niewłaściwych momentach. W ostateczności zaniknie całkowicie możliwość ich przełożenia. W takim przypadku niezbędna może okazać się regeneracja skrzyni biegów.

Regeneracja skrzyni biegów przy braku wymiany oleju

Warto wskazać również inne konsekwencje braku wymiany oleju w skrzyni biegów, gdy zbagatelizujemy pierwsze objawy utraty właściwości smarnych, o których wspomniano powyżej. Są one następujące:

  • uszkodzenie sterownika hydraulicznego,
  • uszkodzenie elektrozaworów,
  • uszkodzenie koszy sprzęgieł,
  • uszkodzenie uszczelnień wewnętrznych,
  • uszkodzenie elektroniki zmian biegów,
  • uszkodzenie konwertera,
  • uszkodzenie sprzęgieł wewnętrznych.

Każda regeneracja skrzyni biegów z automatycznym sterowaniem jest kosztowna. Z czego to wynika? Części zamienne są drogie, zaś sama konstrukcja automatycznej przekładni jest skomplikowana. W ekstremalnych przypadkach może być konieczna wymiana uszkodzonej skrzyni biegów z uwagi na brak dostępności części zamiennych, umożliwiających jej regenerację. W starszych pojazdach, taka naprawa może przewyższyć równowartość auta, co będzie się wiązać z koniecznością zakupu nowego samochodu.

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej jest niezbędna, chociaż nie wszyscy producenci ją zalecają. Wynika to z przekonania, że skrzynia biegów to część podlegająca całkowitej wymianie w razie uszkodzenia. Do niektórych modeli nie można nawet zakupić np. filtrów olejowych czy części zamiennych. W takim przypadku wymiana oleju jest szczególnie zalecana, w celu przedłużenia jej żywotności, przeczyszczenia całego układu, a także udrożnienia filtrów.

Wykonanie tej czynności warto zlecić wyspecjalizowanemu zakładowi, który będzie dysponować odpowiednim sprzętem do wykonania wymiany metodą dynamiczną. Początkowo wiąże się to z większym wydatkiem, niż wykonanie tej czynności samodzielnie, jednak w dłuższej perspektywie przyniesie znacznie więcej korzyści. Zarówno dla naszego auta, jak i naszego budżetu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również