Witamina B12 - objawy i przyczyny niedoboru

Witamina B12 wpływa na szybkość uczenia się, poprawia odporność naszego organizmu i zapobiega powstawaniu anemii. Jak rozpoznać jej niedobory i dlaczego są tak bardzo niebezpieczne?

 
Witamina B12 - objawy i przyczyny niedoboru

Dieta oparta o zdrowe odżywianie powinna być bogata we wszystkie składniki odżywcze, spośród których bardzo ważną rolę pełni m.in. witamina B12. Jej niedobory mogą poważnie wpływać na nasze zdrowie i być przyczyną wielu dolegliwości oraz poważnych chorób. Jak rozpoznać, że właśnie tej witaminy nam brakuje i jakie mogą być tego konsekwencje?

Jakie funkcje pełni witamina B12 w organizmie?

Witamina B12 (kobalamina) to jedna z witamin z grupy B, zaliczana do rozpuszczalnych w wodzie. Jej główną funkcją w organizmie jest regulacja produkcji czerwonych ciałek krwi (erytrocytów) oraz udział w procesie syntezy kwasów nukleinowych w komórkach (m.in. szpiku kostnego).

Ponadto, jest też bardzo ważnym składnikiem wpływającym na prawidłowe funkcjonowanie naszego układu nerwowego – pełni funkcję ochronną dla neuroprzekaźników i komórek nerwowych, poprzez udział w tworzeniu ich otoczki mielinowej.

Kobalamina odgrywa więc ogromną rolę w zapewnieniu równowagi psychicznej naszego organizmu: wpływa na regulowanie hormonów, utrzymuje nasz dobry nastrój, pomaga w koncentracji i wzmaga zdolność uczenia się, a nawet kontroluje apetyt.

Spośród innych zadań tej witaminy można również wymienić wspomaganie prawidłowego rozwoju układu kostnego, podwyższanie odporności organizmu czy po prostu zapewnienie odpowiedniej dawki energii każdego dnia.

Dowiedz się więcej: Kwas foliowy w ciąży – dlaczego jest ważny? >>

Witamina-B12-objawy-i-przyczyny-niedoboru - energia a wit. B12

Przyczyny niedoboru witaminy B12

Niedobór witaminy B12 najczęściej kojarzony jest z osobami, które nie jedzą mięsa. Wegetarianie i weganie z pewnością należą do grupy największego ryzyka, jednak nie tylko oni.

Na niedobory tej witaminy narażone są również osoby starsze – przyswajalność witaminy B12 zmniejsza się wraz z wiekiem.

Warto również pamiętać, że im niższa zawartość żelaza i witaminy B6 w naszej diecie, tym przyswajalność kobalaminy również będzie mniejsza.

Niedobór witaminy B12 – objawy

Brak odpowiedniej ilości wit. B12 w naszej diecie najczęściej kojarzony jest z niedokrwistością, która z kolei uwidacznia się m.in. poprzez uczucie ciągłego zmęczenia i spadek odporności.

Niedobór tej witaminy może doprowadzić do wielu innych, niebezpiecznych powikłań na tle neurologicznym i psychiatrycznym. Z powodu dość „uniwersalnych” objawów, nie zawsze łatwo rozpoznać, że przyczyna danej choroby tkwi właśnie w niedostatecznej podaży witaminy B12.

Inne objawy niedoboru witaminy B12 to:

  • pogorszenie samopoczucia,
  • zmienność nastrojów,
  • otępienie i apatia,
  • depresja,
  • notoryczne zmęczenie,
  • zaburzenia hormonalne ujawniające się np. poprzez nieregularne miesiączki,
  • zaburzenia trawienia objawiające się np. poprzez częste wymioty i biegunki,
  • problemy skórne,
  • zawroty głowy,
  • palpitacje serca i spłycone oddychanie,
  • osłabione czucie w palcach,
  • osłabienie mięśni ramion i nóg mogące ujawniać się poprzez ich drętwienie lub uczucie mrowienia,
  • u osób starszych: obniżenie sprawności umysłowej, uczucie dezorientacji, występowanie psychoz i urojeń.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Witamina B12 - objawy i przyczyny niedoboru - zmęczenie

Dieta bogata w witaminę B12

Najlepszym źródłem kobalaminy w diecie jest mięso – jej największe ilości zawiera szczególnie wątróbka (wołowa, wieprzowa, drobiowa). Dobrym źródłem kobalaminy są również ryby (np. makrela, sardynki, śledź) i owoce morza (np. małże, ostrygi).

Osoby będące na diecie wegańskiej bądź wegetariańskiej powinny zadbać o odpowiednią suplementację tej witaminy. Dawka powinna zostać ustalona na podstawie wizyty u lekarza, gdyż nie tylko niedobór wit. B12 jest szkodliwy dla zdrowia – jej nadmiar jest również możliwy, choć zdarza się dość rzadko.

Witamina B12 - objawy i przyczyny niedoboru - żywność

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również