Węglowodany w diecie - czym są zdrowe węglowodany i kiedy możemy je jeść?

Węglowodany to składniki diety, bez których organizm nie jest w stanie funkcjonować. Nie wszystkie jednak posiadają taką samą wartość. Które wybierać?

 
Węglowodany w diecie - czym są zdrowe węglowodany i kiedy możemy je jeść?

Węglowodany to niezbędne źródło energii dla organizmu. Nie wszystkie jednak są mile widziane. Cukry zawarte w przetworzonej żywności i słodyczach będą prowadzić do napadów głodu, uczucia senności i osłabienia. Z kolei „dobre węglowodany” pozytywnie wpłyną na perystaltykę jelit i będą sprzymierzeńcem w regulacji uczucia głodu i sytości.

Węglowodany – podstawowe źródło energii

Białka, tłuszcze i węglowodany to podstawowe makroskładniki diety. Te ostatnie zwane również sacharydami lub cukrami są najważniejszym źródłem energii dla organizmu człowieka – 1 g węglowodanów to 4 kcal.

Bez tych składników organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Są niezbędne do prawidłowej pracy m.in. mięśni i mózgu.

Dowiedz się więcej: Dieta niskowęglowodanowa – opinie (zalety i wady diety) >>

Węglowodany węglowodanom nierówne

Odpowiednia podaż węglowodanów jest bardzo ważna – w codziennym jadłospisie zdrowej osoby powinny one stanowić od 50 do 60% całkowitej wartości energetycznej diety. Warto podkreślić, że nie każde węglowodany będą tak samo wartościowe.

Wyróżniamy dwa główne rodzaje sacharydów: proste i złożone. Taki podział jest ściśle związany z szybkością ich trawienia, czyli rozkładania węglowodanów na jednocukry (monosacharydy).

Dowiedz się więcej: Dlaczego warto jeść śniadanie? >>

Węglowodany proste

Węglowodany proste, zwane również cukrami prostymi – to takie, po których spożyciu poziom cukru we krwi gwałtownie się podnosi. Ich trawienie powiązane jest z dużymi wyrzutami insuliny niezbędnej do zniwelowania nadmiaru glukozy, której to nadwyżka zostanie następnie przekształcona w tłuszcz.

Cukry proste znajdują się w produktach wysoko przetworzonych, słodyczach, ciastach, batonach, słodzonych napojach, owocach czy jasnym pieczywie.

Są bardzo niekorzystne dla organizmu, gdyż przyczyniają się do powstawania wielu chorób cywilizacyjnych, takich jak m.in.: cukrzyca, otyłość, nadciśnienie, choroby serca czy nowotwory.

Są to więc tzw. „złe węglowodany”, których należy unikać, gdyż nie wnoszą niczego dobrego do naszego organizmu – ich wartość odżywcza jest zerowa.

Dowiedz się więcej: Ciasteczka owsiane – zdrowe słodycze? >>

Węglowodany w diecie - cukry proste

Co z owocami?

Trzeba równocześnie podkreślić, że owoców nie warto wrzucać do tej samej kategorii co słodycze. Choć jedne i drugie zawierają cukry proste, to owoce są dodatkowo źródłem wielu innych cennych składników odżywczych (witaminy, minerały, błonnik czy antyoksydanty).

Owoce powinny więc być stałym składnikiem codziennego jadłospisu – zaraz obok warzyw. Przy czym należy pamiętać o właściwych proporcjach: ¾ ilości to warzywa, a ¼ owoce.

Dowiedz się więcej: 5 (grup) produktów, które niesłusznie uważasz za zdrowe >>

Węglowodany złożone

Zupełnie inaczej działają natomiast węglowodany złożone, czyli tzw. „zdrowe węglowodany”.

Można je znaleźć głównie w produktach pełnoziarnistych (razowe pieczywo, kasze, płatki owsiane, razowe makarony) i wielu warzywach, w tym w strączkach.

Ich budowa sprawia, że są o wiele wolniej rozkładane na glukozę w porównaniu do węglowodanów prostych. Stopniowe uwalniane glukozy do krwiobiegu powoduje, że po ich spożyciu na długi czas pojawia się uczucie sytości. Ten aspekt wpływa więc znacząco na prawidłowe odżywianie oraz skuteczne odchudzanie.

„Dobre węglowodany” wpływają bardzo pozytywnie na cały organizm, zapewniając mu sprawność fizyczną i umysłową. Powinny być stałym składnikiem codziennej diety.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Węglowodany w diecie - węglowodany złożone

Dbanie o linię a węglowodany

Węglowodanów stanowczo nie należy się więc bać. Są po prostu niezbędne, gdyż ich zbyt mała ilość wywoła głód, spadek energii i… wzmożony apetyt na szybkie, niezdrowe przekąski. Nie same węglowodany są więc problemem, lecz ich rodzaj.

Węglowodany złożone zniwelują uczucie głodu, dodadzą energii i będą sprzymierzeńcem w walce z nadprogramowymi kilogramami.

Odpowiedni dobór składników w codziennym jadłospisie to podstawa zdrowia i dobrego samopoczucia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również