Uszkodzona chłodnica - co robić?

Chłodnica odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia silnika. Podpowiadamy, jak rozpoznać jej awarię.

Uszkodzona chłodnica - co robić?
Uszkodzona chłodnica objawy

Chłodnica jest niezwykle ważną częścią w samochodzie – odpowiada za prawidłowe działanie układu chłodzenia silnika. Zapobiega jego przegrzewaniu, dzięki czemu niweluje ryzyko powstawania wielu poważnych awarii. Czasami jednak dochodzi do jej uszkodzenia. W takiej sytuacji powinniśmy jak najszybciej zareagować.

Chłodnica – jakie funkcje pełni w aucie?

Podstawową funkcją tego elementu jest chłodzenie pracy silnika spalinowego. Prawidłową pracę całego układu zapewnia tu ciecz, dlatego należy dbać o jej prawidłowy poziom.

W samochodach wyposażonych w układ klimatyzacji zamontowana jest podwójna chłodnica. Jedna część odpowiada za chłodzenie silnika, druga zaś zapewnia prawidłowe funkcjonowanie klimatyzacji. Uszkodzenie tego elementu może zatem zaważyć na niewłaściwym działaniu obu układów.

Dowiedz się więcej: Najlepsze sposoby na odgrzybianie klimatyzacji >>

Chłodnica – przyczyny uszkodzeń

Zasadniczo wyróżnia się dwa źródła uszkodzeń chłodnicy, są to czynniki mechaniczne oraz czynniki chemiczne. Oba rodzaje należą do tak samo częstych, dlatego warto przyjrzeć się im bliżej.

Uszkodzenia mechaniczne

Chłodnica może ulec uszkodzeniom mechanicznym. Najczęstszą przyczyną są w tym przypadku kolizje lub wypadki drogowe, zwłaszcza jeśli uderzenie następuje w przedniej części pojazdu. Do uszkodzeń mechanicznych mogą również doprowadzić znajdujące się elementy na drodze, których nie powinno tam być – odpryskujący kamień, gruz lub inne śmieci.

Chłodnica może ulec awarii także w innych okolicznościach. Do uszkodzeń mechanicznych zalicza się m.in. wzrost ciśnienia w wyniku nieszczelności uszczelki pod głowicą. Przyczyną może być również nagromadzony brud na zewnętrznej obudowie chłodnicy.

Uszkodzenia chemiczne

Do uszkodzeń chemicznych dochodzi równie często. Przyczyną jest korozja, będą wynikiem wieloletniego oddziaływania np. soli drogowej. Taka usterka może być również następstwem np. zastosowania niewłaściwego płynu chłodniczego.

Termostat – częsta przyczyna awarii

Termostat jest urządzeniem, który reguluje temperaturę w układzie chłodzenia. Zazwyczaj nie powinna ona przekraczać 90 stopni Celsjusza. Ta część często jednak ulega awarii, w wyniku czego istnieje poważne ryzyko przegrzania jednostki napędowej nawet w momencie, gdy cały układ jest szczelny.

Jak rozpoznać uszkodzenie?

Uszkodzoną chłodnicę można zdiagnozować po kilku objawach. Najłatwiej rozpoznać awarię po podnoszącym się wskaźniku temperatury silnika. W większości modeli najbardziej optymalna temperatura to 90 stopni Celsjusza. Gdy wskaźnik wychodzi poza ten zakres, powodem może być uszkodzony termostat.

Aby się upewnić, najlepiej ostrożnie dotknąć węże. Jeżeli odnotujemy dużą różnicę temperatur, awaria najprawdopodobniej dotyczyć będzie właśnie termostatu, odpowiadającego za obieg płynu chłodniczego.

Chłodnica może być również nieszczelna. Objawem będą widoczne białe zacieki w okolicach elementów układu chłodzenia, np. węży, łączeń lub na samej chłodnicy. Najlepiej sprawdzać to poprzez pomiar poziomu płynu chłodniczego. Jego stan powinien znajdować się pomiędzy minimum a maksimum. Jeżeli nieustannie musimy go uzupełniać, najprawdopodobniej mamy do czynienia z nieszczelnością całego układu.

Najpoważniejszym objawem jest jednak dym unoszący się spod maski. W takiej sytuacji należy bezzwłocznie zatrzymać pracę silnika. W przeciwnym wypadku może dojść do dużo groźniejszych awarii, a tym samym koszt naprawy będzie znacznie wyższy.

Co zrobić gdy chłodnica ulegnie uszkodzeniu

W niektórych okolicznościach istnieje możliwość doraźnej naprawy chłodnicy. Taka alternatywa dotyczy sytuacji, w której uszkodzeniu uległy np. elementy zawieszenia, krućce, gwinty oraz mocowania. Jednak w większości przypadków chłodnica, która uległa awarii będzie kwalifikować się do wymiany.

Uszkodzona chłodnica w trasie

Gdy jesteśmy w trasie i zaobserwowaliśmy niepokojące objawy, najlepiej jak najszybciej przerwać jazdę. Podczas postoju postarajmy się ocenić, jaka jest tego przyczyna. Przede wszystkim zwróćmy uwagę na to, czy nie ma wycieków płynu chłodniczego. Jeżeli zaobserwujemy biały naciek w okolicach węża lub łączeń, możemy kontynuować jazdę. Jednak w takim przypadku niezbędna będzie kontrola płynu w układzie chłodzenia, zaś naszym miejscem docelowym powinien być warsztat samochodowy.

W przypadku rozpoznania, że przyczyną awarii jest termostat, nie powinniśmy już dalej jechać. Najlepiej w tym przypadku wezwać pomoc drogową lub kogoś znajomego w celu odholowania auta do miejsca naprawy. Jeżeli jednak warsztat znajduje się blisko, możemy odczekać, aż temperatura silnika spadnie i samemu tam dojechać. Wiąże się to z dużym ryzykiem, dlatego niezbędna będzie nasza czujność i nieustanna kontrola temperatury.

Jeżeli uszkodzona chłodnica jest przyczyną dymu unoszącego się spod maski, należy niezwłocznie przerwać dalszą jazdę. Pod żadnym pozorem nie możemy już uruchamiać silnika, zaś pojazd należy odholować do najbliższego miejsca naprawy.

Dowiedz się więcej: Bezpieczne holowanie auta – poradnik >>

Chłodnica jest ważnym elementem pojazdu. Ze względu na swoją lokalizację na przodzie auta narażona jest jednak na częste uszkodzenia mechaniczne lub chemiczne. Niestety, w większości przypadków konieczna będzie wymiana całej chłodnicy. Pewnym wyjątkiem jest termostat. Odpowiada za utrzymanie zadanej temperatury w układzie chłodzenia i jeżeli ulegnie usterce, bez problemu można go wymienić.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również