TOP 10: Zdrowe przekąski na lato

Zdrowe przekąski latem to prawdziwe bogactwo smaków i kolorów! Oto najciekawsze pomysły na kolorowe i odżywcze smakołyki, idealne na upalne dni.

 
TOP 10: Zdrowe przekąski na lato
Przekąski na lato, które pokochasz

Pyszne i zdrowe przekąski w bardzo prosty sposób można przygotować latem. Jest to przecież pora wakacyjnych upałów, słońca i… sezonowych owoców i warzyw. Nie bez powodu matka-natura dzieli się w tym czasie leśnymi jagodami, pysznym rabarbarem, zielonym szczypiorkiem czy aromatyczną natką pietruszki.

Jakie przekąski przygotować na rodzinny piknik lub przysłowiową kawę z przyjaciółmi, aby było nie tylko smacznie, ale też i zdrowo?

Zdrowe przekąski na letnie dni – 10 pomysłów

1. Tarty owocowe i warzywne

Wszelkiego rodzaju tarty to bez wątpienia nieodłączny element kulinarny lata. Jednym z pomysłów na wykonanie zdrowej tarty jest przygotowanie spodu ciasta który nie wymaga pieczenia.

Jako bazę najlepiej użyć kruszonych migdałów, posiekanej suszonej żurawiny lub daktyli bądź płatków owsianych. Do tego lekka masa na bazie awokado lub kaszy jaglanej udekorowana sezonowymi owocami i tarta gotowa!

Miłośnicy tart z pewnością docenią też jej wytrawną wersję wykonaną na pełnoziarnistym spodzie i wypełnioną po brzegi kolorowymi warzywami z dodatkiem łososia lub kurczaka.

Interesujący przepis na wytrawną tartę znajdziemy na stronie eatslowmovefast.pl. Podstawowymi składnikami tarty są cukinie, suszone pomidory i pierś kurczaka. Autorka sugeruje, aby tartę przygotować na bezglutenowym spodzie, dzięki czemu także osoby na diecie bez glutenu będą mogły spałaszować taki pyszny, sezonowy posiłek.

Tarty będą więc świetnym pomysłem na przekąski na ciepło bądź zimno, zwłaszcza te z różnego rodzaju serami świetnie skomponują się jako przekąski do wina.

Dowiedz się więcej: Co na obiad – 11 smacznych i szybkich propozycji >>

TOP 10: Zdrowe przekąski na lato

2. Orzeźwiające koktajle

Zdrowe przekąski to różnego rodzaju posiłki mające za zadanie zaspokoić mały głód. Świetną propozycją będą więc w takim wypadku również koktajle i smoothie owocowo-warzywne.

Dowiedz się więcej: Koktajle warzywne – zdrowe i pyszne przepisy >>

Niekoniecznie musi to być zwykły koktajl pomarańczowy czy smoothie truskawkowe. Na uwagę zasługują bomby witaminowe, które subtelnie połączą kilka smaków. Co pić latem?

Koktajl pietruszkowy z cytryną, sok ze świeżo wyciśniętej marchewki z dodatkiem mango czy koktajl buraczano-jabłkowy to propozycje warte przetestowania.

Na blogu Dużo Solę znajdziemy prosty przepis na orzeźwiający koktajl z ogórka, mięty i limonki. Niech nie zwiedzie nas jednak skład, gdyż jak twierdzi autorka, smak koktajlu może niektórym przypominać jabłko połączone z miętą. Warto spróbować przygotować go samodzielnie i przekonać się, jak naprawdę smakuje!

Dowiedz się więcej: Grejpfrut na skuteczne odchudzanie i nie tylko >>

TOP 10: Zdrowe przekąski na lato - smoothie

3. Chrupanie bez ograniczeń

Niskokaloryczne przekąski, które można chrupać bez wyrzutów sumienia… to jak najbardziej możliwe!

Kolorowe paski z surowej marchewki, ogórka, papryki, selera czy kalarepki to zdrowie na talerzu. Do tego lekki sos na jogurcie naturalnym z dodatkiem koperku oraz soku z cytryny i pyszne małe co nieco mamy gotowe.

Możemy również skusić się na chipsy z jarmużu, z przepisu Szymona Czerwińskiego, półfinalisty piątej edycji programu Masterchef. Na stronie szymonczerwinski.com dowiemy się, jak krok po kroku przygotować pyszną alternatywę dla niezdrowych chipsów sklepowych. Taka przekąska będzie idealna na letnie grillowanie ze znajomymi bądź wieczór we dwoje z ukochaną osobą.

Chrupiące warzywa to więc pomysł na szybkie przystawki na przyjęcie bądź niskokaloryczne przekąski na grilla.

Dowiedz się więcej: Najlepsze warzywa na grilla >>

TOP 10: Zdrowe przekąski na lato - warzywa

4. Letnia odsłona hummusu

Klasyczny hummus, czyli pasta z ciecierzycy to wspaniała przekąska na letnie dni. Jest lekka, pełna wartościowych składników i bardzo uniwersalna – tę przekąskę można spożywać samodzielnie, na kanapce lub w towarzystwie sałatki.

Oprócz wersji standardowej warto też przygotować hummus z bobu, hummus buraczany lub szpinakowy.

Przykładowo do przygotowania hummusu buraczanego niezbędna będzie cieciorka, czosnek i odpowiednie przyprawy, oprócz buraków rzecz jasna. Świetny przepis znajduje się na stronie lazycatkitchen.pl, przygotowanie takiego hummusu zajmie nam stosunkowo niewiele czasu, a urozmaicenie na kuchennym stole gwarantowane!

Porada autorki przepisu: hummus buraczany będzie świetnym dodatkiem do tortilli lub tostowego pieczywa.

Zdrowe przekąski z hummusem to pomysł na udane przyjęcie z przyjaciółmi lub szybkie danie w podróży.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

TOP 10: Zdrowe przekąski na lato - hummus

5. Zupa na lato

Letni skwar nie sprzyja gotowaniu. Organizm domaga się ochłody m.in. pod postacią orzeźwiających i pożywnych posiłków. Takim fantastycznym daniem będą znane i lubiane chłodniki. Mogą stanowić główne danie, ale z powodzeniem sprawdzą się również jako zdrowa przekąska.

Największą popularnością cieszy się chłodnik litewski z jajkiem i szczypiorkiem oraz chłodnik ogórkowy z koperkiem. Warto również spróbować nowych smaków – hiszpańskie gazpacho czy bułgarski tarator to zagraniczne chłodniki warte przetestowania.

Prosty przepis na chłodnik z ogórków

Składniki:

  • gęsty jogurt naturalny – 1 litr
  • śmietana – 1 łyżka
  • ogórki małosolne – kilka sztuk (według uznania)
  • ogórki świeże – 2-3 sztuki
  • koperek – ½ pęczku
  • cukier – ½ łyżeczki
  • sól i pieprz – do smaku

Sposób wykonania:

  1. Ogórki świeże obrać ze skórki i wraz z ogórkami małosolnymi zetrzeć na tarce o drobnych oczkach.
  2. Koperek drobno posiekać.
  3. Ogórki oraz koperek połączyć z pozostałymi składnikami i dobrze wymieszać.

Dowiedz się więcej: Jak ograniczyć marnowanie żywności w domu >>

TOP 10: Zdrowe przekąski na lato - chłodniki i zupy

6. Wariacje naleśnikowe

Naleśniki to szybkie i bardzo uniwersalne danie, które w bardzo prosty sposób można przygotować w wersji dietetycznej. Warto poeksperymentować i skusić się np. na razowe naleśniki z jagodami czy gryczane naleśniki z brokułami lub szpinakiem.

Polecamy przepis na zielone naleśniki na mące gryczanej autorstwa fooduniversity.pl. Ich przygotowanie jest bardzo proste, a smakują wyśmienicie zarówno na śniadanie, jak i obiad, czy jako pożywna przekąska. Ponadto zielony kolor naleśników pięknie współgra z letnią aurą, co dodatkowo zachęca do ich szybkiego spałaszowania!

Dowiedz się więcej: Naleśniki z serem – najlepsze przepisy (TOP 11) >>

TOP 10: Zdrowe przekąski na lato - naleśniki

7. Frytki z batatów

Zdrowe odżywianie nie musi być nudne. W domowym zaciszu bez problemu można wyczarować takie cuda, jak pieczone frytki z batatów. Słodkie ziemniaki wystarczy pokroić w paski, skropić oliwą z oliwek i przyprawić koperkiem, a następnie upiec.

Podane z dipem warzywnym na bazie jogurtu naturalnego będą fantastyczną alternatywą dla kalorycznych i ciężkostrawnych frytek w wersji standardowej. Takie frytki zaserwowane jako zdrowe przekąski podbiją serca domowników i gości.

Dowiedz się więcej: Ciekawe pomysły na obiad niedzielny dla rodziny >>

TOP 10: Zdrowe przekąski na lato - frytki z batatów

8. Zielone muffiny

Miłośników standardowych muffinek z pewnością zaciekawi ich zielona wersja. Jest zdrowa i pachnąca latem. Mowa tu o muffinkach ze świeżego szpinaku z dodatkiem wiórków kokosowych i odrobiną gorzkiej czekolady.

Przepis na taką zieloną przekąskę znajduje się na blogu wszystkojestwglowie.pl – tak przygotowane muffinki mają obłędny, soczysty kolor zieleni i niesamowity smak. Autorka zdradza także, w jaki sposób można zmodyfikować oryginalny przepis, aby osoby na diecie bezglutenowej również mogły skosztować tych smakołyków.

Co ciekawe, warto podkreślić, że szpinaku po upieczeniu w ogóle nie czuć i trudno zgadnąć, że rzeczywiście jest głównym składnikiem tych pysznych babeczek.

TOP 10: Zdrowe przekąski na lato - zielone muffiny

9. Lody jogurtowo-owocowe

Zdrowe lody? To jak najbardziej możliwe. Wystarczy wymieszać jogurt naturalny z musem ze świeżych owoców i tak przygotowaną masę umieścić w zamrażarce w pojemniku na lody.

Więcej inspiracji znajdziemy na blogu Kameralna, gdzie autorka, Dorota Zalepa, zdradza nam przepisy na trzy rodzaje domowych lodów na patyku: bananowe, miętowo-truskawkowe i śmietankowe z borówkami. Przepisy na lody oparte są o zdrowe składniki (m.in. płatki owsiane, jogurt grecki), a zamiast cukru znajdziemy tu słodkie zamienniki w postaci miodu czy owoców.

Dowiedz się więcej: Czym można posłodzić herbatę – najlepsze zamienniki cukru >>

TOP 10: Zdrowe przekąski na lato - lody jagodowe

10. Kolorowe sałatki

Przygotowując zdrowe przekąski nie można się obyć bez kolorowych sałatek. Lato to sezon warzyw i owoców, a te są przecież podstawą sałatek.

Nieśmiertelne caprese, sałatka z bobu i truskawek, buraczane carpaccio to tylko nieliczne propozycje warte przetestowania podczas letnich upałów.

Możemy pokusić się o przygotowanie niestandardowej sałatki z… serem halloumi i rabarbarem! Do tego garść truskawek i pyszna przekąska o letnim wydźwięku gotowa! Autorka przepisu na swoim blogu Jak u Ma-gdy wyjaśnia dokładnie, w jaki sposób przygotować rabarbar, aby był odpowiednio miękki i jednocześnie by wyglądał apetycznie.

Dowiedz się więcej: Sałatka gyros – najlepsze przepisy >>

TOP 10: Zdrowe przekąski na lato - sałatki

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również