Stewia - zdrowy zamiennik cukru

Stewia to jeden z naturalnych słodzików – dlaczego warto ją stosować?

 
Stewia - zdrowy zamiennik cukru

Naturalny słodzik jakim jest stewia to dość popularny zamiennik cukru. Swoją słodkość zawdzięcza specjalnym substancjom – glikozydom stewiolowym. Stewia nie powoduje próchnicy i jest bezpiecznym produktem dla diabetyków. Jakie inne właściwości posiada?

Stewia – słodycz zamknięta w zielonych liściach

Stewia (Stevia rebaudiana) to roślina, która znana jest ze swojego słodkiego smaku. Dzięki temu coraz częściej używana jest jako zdrowy zamiennik cukru.

Na sklepowych półkach można ją znaleźć przede wszystkim w postaci proszku, suszonych liści, płynu bądź tabletek. Stewia w doniczce również jest bardzo popularna i wydajna. Jej świeże, zielone liście można dodawać bezpośrednio do przygotowania posiłków lub własnoręcznie ususzyć.

Stewia naturalny słodzik

Naturalny słodzik – co zawiera?

Stewię można zakupić również pod nazwą – „glikozydy stewiolowe”, której wcale nie trzeba się bać. Są to po prostu składniki odpowiedzialne za słodki smak tej rośliny.

Glikozydy stewiolowe to między innymi stewiozyd (odpowiedzialny za gorzki posmak) i rebaudiozyd (odpowiedzialny za słodycz). Są aż 300 razy słodsze od sacharozy (cukru)!

Na co należy uważać podczas zakupu?

Trzeba mieć się na baczności i uważnie czytać etykiety. Producenci mogą dodawać do stewii różnego rodzaju mieszanki słodzików.

Przykładem może tutaj być dodatek maltodekstryny (ma wysoki indeks glikemiczny i podnosi całkowitą kaloryczność słodzika) czy erytrytolu (niweluje gorzki smak stewii).

O ile ten drugi składnik to inny rodzaj naturalnego słodzika, o tyle maltodekstryna to produkt częściowej hydrolizy skrobi charakteryzujący się m.in. wysokim indeksem glikemicznym.

Stewia – czym się wyróżnia spośród innych zamienników cukru?

  • Jest naturalnym słodzikiem roślinnym,
  • Nie zawiera prawie żadnych kalorii,
  • Nie podnosi poziomu cukru we krwi ,
  • Jest bezpieczna dla zębów – nie powoduje próchnicy,
  • Jest odporna na wysoką temperaturę (nawet do 200oC), co czyni ją uniwersalnym dodatkiem słodzącym podczas pieczenia czy gotowania,
  • Jest stabilna w szerokim zakresie pH (pH 3-9) – śmiało może być stosowana np. do kwaśnych potraw.

Sztuczne słodziki (takie jak aspartam czy acesulfam K) budzą wiele wątpliwości co do słuszności ich stosowania. Ich długoterminowe działanie na organizm nie jest do końca znane, przez co lepiej unikać tego typu zamienników cukru. Stewia jako produkt naturalny króluje nad nimi niezaprzeczalnie.

Dowiedz się więcej: Czym zastąpić cukier? >>

Dla kogo stewia zamiast cukru?

Nie da się ukryć, że cukier to obecnie żywieniowy wróg numer jeden. Występuje w postaci białych kryształków lub co gorsza może być ukryty w wielu produktach pod zmienioną nazwą (sorbitol, glukoza czy dekstroza to tylko przykład jego powszechnego występowania w produktach spożywczych). Jego nadmierne spożycie przyczynia się do powstawania wielu chorób cywilizacyjnych.

Spożywanie stewii jako zamiennika cukru jest więc jak najbardziej zalecane. Warto mieć w kuchni taki naturalny słodzik, choćby ze względu na to, że nie podnosi poziomu cukru we krwi.

Stewia będzie więc dobrym wyborem dla diabetyków i dla osób dbających o linię. Z jej spożycia z pewnością zadowolone będą również wszystkie osoby dbające o swoje zdrowie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Anna Wezgraj da Silva Anna Wezgraj da Silva [+ info]

Wierzy, że na zdrowie pracujemy przez całe swoje życie poprzez nawyki dnia codziennego. W żywności fascynuje ją to, że może ona być naszym naturalnym lekarstwem, źródłem dobrego samopoczucia, ale też i nieodłącznym elementem podróży do innych kultur, krajów i obyczajów. Z wykształcenia dietetyk, prywatnie uwielbia góry (szczególnie Bieszczady), fotografię oraz aktywne spędzanie czasu ze swoim czworonogiem.

Zobacz również