Skrzynia DSG a eksploatacja auta

Skrzynia DSG stanowi wyposażenie aut z koncernu Volkswagena oraz marek siostrzanych. Sprawdź, czy samochód wyposażony w tę skrzynię biegów jest wart zakupu. Poznaj najważniejsze zalety i wady skrzyni DSG oraz dowiedz się, jakie są najczęstsze jej awarie i z jakimi kosztami naprawy trzeba się liczyć.

Skrzynia DSG a eksploatacja auta
Skrzynia DSG - kompromis między manualną skrzynią biegów a automatem

Skrzynia DSG wykorzystuje rozwiązania znane zarówno z manualne, jak i automatycznej skrzyni biegów. W praktyce jest to zautomatyzowana przekładnia wyposażona w dwa sprzęgła. W odróżnieniu od klasycznych automatów pracuje szybciej, co eliminuje efekt wyższego spalania. Z kolei przewaga nad manualami tkwi w idei automatycznej zmiany biegów, co znacząco podnosi komfort podróży. Warto przy tym wspomnieć, że awarie nie zdarzają się tu często, lecz gdy już jednak wystąpią, koszty napraw są dość spore (rzędu nawet kilku tysięcy złotych).

Skrzynia DSG – kompromis pomiędzy manualem a automatem

Skrzynię DSG (z ang. Direct Shift Gearbox) wprowadził na rynek koncern Volkswagena. Po raz pierwszy zastosowano ją w Golfie R32 już w 2003 roku. Następnie sukcesywnie rozwiązanie to wprowadzano do innych modeli oraz marek należących do grupy VW, w tym m.in. w Skodzie oraz Seacie.

Skrzynia DSG – zasada działania

To co odróżnia tę automatyczną skrzynię biegów od innych jest wyposażenie jej w dwa sprzęgła. Jedno przeznaczone jest dla biegów parzystych, drugie zaś dla nieparzystych. Taka konstrukcja pozwala na zminimalizowanie czasu przełożenia, co bezpośrednio wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 15%.

Skrzynia DSG może pracować w kilku trybach. Największe osiągi zapewnia tryb sportowy, z kolei największą wygodę w trakcie jazdy zapewnia tryb comfort. Isynieje także możliwość użycia trybu sekwencyjnego (półautomatycznego).

Występuje łącznie 5 typów skrzyń DSG: DQ250, DQ200, DQ500, DL501 (inaczej S Tronic) oraz DQ380. Warto wspomnieć, iż tylko pierwszy (a zarazem najstarszy rodzaj) posiada 6 przełożeń. Późniejsze wersje wyposażono już w 7 biegów, co dodatkowo podniosło ich ekonomiczność.

Zalety skrzyni DSG

Jak wspomniano na wstępie, skrzynia DSG łączy w sobie cechy manualnej skrzyni biegów oraz jej automatycznego odpowiednika. W przeciwieństwie do innych rodzajów automatów wykazuje mniejsze zapotrzebowanie na paliwo – o ok. 15%. Cechuje ją również brak przerw pomiędzy zmianami przełożenia (szybszy czas przy zmianie biegów na wyższe i niższe). Co istotne, jej pracy nie towarzyszą szarpnięcia, właściwie dla innych automatów.

Skrzynia DSG – wady

Ten typ skrzyni jednak posiada również określone wady. Należy do nich zaliczyć przede wszystkim ogólną gorszą sprawność mechaniczną w porównaniu do skrzyń manualnych. Użytkując DSG warto mieć również na uwadze fakt wysokich cen płynów eksploatacyjnych, wymagających regularnej wymiany.

Ograniczona jest również możliwość przenoszenia momentu obrotowego na koła, co znacząco utrudnia wszelkie prace związane z modyfikacją i tuningiem jednostki napędowej. Skrzynia DSG jest również droższa i cięższa niż jej inne zautomatyzowane odpowiedniki (np. Getrag).

Trwałość – nie zawsze taka sama

Prawdziwe problemy skrzyni DSG zaczynają się kilka lat lub kilkadziesiąt tysięcy kilometrów od daty produkcji. Zaobserwowano, iż siedmiobiegowe przekładnie tracą na trwałości po przejechaniu ok. 150 tys. kilometrów. Większą wytrzymałością pod tym względem wykazuje się pierwsza sześciobiegowa skrzynia DSG, która potrafi działać bez zarzutu do 200 tys. km.

O tym, kiedy będą koniecznie naprawy skrzyni biegów, decyduje jednak kilka czynników. Pierwszym i jednym z ważniejszych jest wiedza o tym, jak jeździć automatem – szczególnie jeżeli jest to DSG. Drugim równie ważnym czynnikiem jest systematyczna wymiana oleju, co zaleca się każdorazowo po przejechaniu 60 tys. km.

Dowiedz się więcej: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej >>

Naprawa skrzyni biegów DSG

Warto być jednak świadomym kosztów, z jakimi wiąże się naprawa skrzyni biegów tego typu. Usterki i awaria nie zdarzają się często, jednak mocno wyeksploatowane modele prędzej czy później będą wymagały wizyty w wyspecjalizowanym warsztacie. W razie takiej konieczności należy wiedzieć jedno – tanio nie będzie.

Gdy szarpie przy zmianie biegów

W momencie, w którym odczujemy szarpanie podczas zmiany przełożeń, możemy podejrzewać awarię mechatroniki. Odpowiada ona za pracę sprzęgieł, decyduje o płynności pracy przekładni. W takim przypadku naprawa skrzyni biegów wiąże się z koniecznością wymiany układu sterującego, co kosztuje w granicach 6 – 7 tys. złotych.

Szarpnięcia podczas zmiany biegów mogą być również objawem zbyt dużego zużycia sprzęgieł – tej usterce towarzyszą jednak jeszcze dodatkowo stuki oraz wolniejsza zmiana biegów. Przy stwierdzeniu tej awarii należy wymienić oba sprzęgła, które działają jako jeden podzespół. Naprawa skrzyni biegów w tym przypadku to koszt rzędu 3 do 6 tys. złotych.

Inne usterki

Zużyciu może z czasem ulec również koło dwumasowe. Usterka ta jest najprawdopodobniejszą przyczyną stuknięć podczas przełączania wybieraka z pozycji P na N lub D. Naprawa takiej awarii jest nieco tańsza, niż usunięcie powyżej wspomnianych problemów, jednak wciąż koszt nie należy do najniższych. Oscyluje w granicach 2 do 3 tys. złotych.

Podobnego wydatku należy się spodziewać, gdy awarii ulegną łożyska skrzyni. Częstym objawem jest wyższy niż standardowy hałas w trakcie jazdy. Koszt naprawy w takim przypadku wynosi ok. 3 tys. złotych.

Naprawa skrzyni DSG – w zwykłym warsztacie, w ASO, czy u specjalisty?

Skrzynia DSG wyróżnia się skomplikowaną i nietypową konstrukcją. Z tego powodu jej naprawa będzie w zasadzie niewykonalna w małym i niewyspecjalizowanym warsztacie samochodowym. Po pierwsze, nie każdy mechanik w ogóle podejmie się takiej naprawy (z powodu braku wystarczającej wiedzy o całym mechanizmie). Po drugie, prawdopodobnie nie będzie dysponować specjalistycznym sprzętem, który jest dedykowany do naprawy tych skrzyń.

Pozostaje zatem wizyta w ASO (autoryzowana stacja obsługi) lub w zakładzie, który specjalizuje się w usuwaniu awarii skrzyń biegów. Możemy jednak zostać niemile zaskoczeni, jeżeli zdecydujemy się na wizytę w autoryzowanym serwisie Volkswagena. Prawdopodobnie na wstępie zostanie zaproponowana nam wymiana starej skrzyni biegów na nową. Koszt takiej usługi jednak jest naprawdę wysoki, ponieważ waha się w granicach od 23 do 26 tys. złotych, co czyni ją z miejsca nieopłacalną.

Największą szansą na profesjonalnie wykonaną naprawę uzyskamy zatem odwiedzając warsztat samochodowy, specjalizujący się w naprawach skrzyń biegów.

Skrzynia DSG – czy warto?

Skrzynia DSG posiada wiele zalet, jak i wad. Jest kompromisem pomiędzy automatem a manualną skrzynią biegów. Dlaczego? Jest oszczędniejsza niż klasyczna automatyczna skrzynia biegów, cechuje się także wyższą płynnością zmiany biegów. Z kolei jej przewagą nad manualną skrzynią biegów jest fakt jej zautomatyzowania, co wyklucza udział kierowcy przy zmianie przełożeń. Awarie nie należą również do częstych, jednak gdy już się zdarzą, to wszelkie naprawy skrzyni biegów wiążą się z wydatkiem na poziomie kilku tysięcy złotych. Aby ich uniknąć należy posiąść wiedzę, jak jeździć automatem oraz regularnie wymieniać olej.

Kupując używane auto wyposażone w przekładnię DSG, należy uważnie sprawdzić jego historię, upewnić się co do tego, jaki jest rzeczywisty przebieg oraz mieć pewną historię dokonywania wymiany oleju. Pozwoli nam to zminimalizować ryzyko wystąpienia kosztownej naprawy tuż po zakupie.

ZOBACZ RÓNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również