Siemię lniane - właściwości i zastosowanie

Siemię lniane pomaga na zgagę, zaparcia i wrzody. Len przyspiesza też odchudzanie, regeneruje włosy oraz paznokcie. Można go serwować na wiele sposobów.

 
Siemię lniane - właściwości i zastosowanie
Kiedy warto włączyć siemię lniane do diety?

Siemię lniane, czyli ziarna lnu, to wyjątkowo odżywczy składnik naszej diety. Zawiera duże ilości błonnika, białka, kwasów omega 3, fitoestrogenów, witamin z grupy B oraz minerałów: fosforu, magnezu, wapnia, potasu, żelaza, miedzi i cynku.

Na co pomaga siemię lniane?

Ziarna lnu stosowane są w ziołolecznictwie na wiele schorzeń. W szczególności pomagają  przy następujących dolegliwościach:

  • chorobach przewodu pokarmowego (bóle brzucha, wzdęcia, nudności, zgaga, wrzody, zaparcia, biegunka),
  • odchudzaniu (siemię lniane pomaga przezwyciężyć napady głodu, przyspiesza metabolizm),
  • wysokim poziomie cholesterolu we krwi (zawiera kwas omega 3, który zmniejsza poziom tzw. złego cholesterolu w organizmie),
  • bólach gardła, chrypce i kaszlu (działa okluzyjnie na błonę śluzową, łagodzi podrażnienia),
  • złym stanie cery, włosów oraz paznokci (koi podrażnienia, łagodzi stany zapalne; siemię lniane działa także na włosy – wygładza je i znacząco przyśpiesza ich porost, zapobiega także swędzeniu skóry głowy),
  • intensywnym wysiłku umysłowym i fizycznym oraz kłopotach z pamięcią (siemię lniane wspomaga pracę mózgu i serca dzięki wysokiej zawartości kwasów omega 3).

Dowiedz się więcej: Olej z siemienia lnianego – właściwości i zastosowanie 

Siemię lniane a nowotwory piersi i jajników

Siemię lniane to także wielki sprzymierzeniec kobiet w walce z rakiem piersi i jajników. Zawiera ono ogromne ilości lignanów, które wpływają na poziom estrogenu w organizmie. Przy niedoborach tego hormonu lignany zwiększają jego ilość, a przy nadmiernej aktywności estrogenu – skutecznie hamują jego szkodliwe działanie.

Ta właściwość siemienia lnianego jest wykorzystywana przez kobiety również z innego powodu. Wiele pań spożywa ziarna lnu w okresach dużych wahań hormonalnych, szczególnie w czasie menopauzy zamiast zastępczej terapii hormonalnej.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik 

Jak dawkować siemię lniane?

Picie siemienia lnianego wymaga ostrożności i rozwagi. Optymalna ilość siemienia lnianego to bowiem od 1 do 2 łyżek stołowych dziennie, do tej ilości warto jednak dochodzić stopniowo, gdyż len może rozleniwić jelita. Z tego względu, co pewien czas (np. raz na 2 miesiące) dobrze jest zrobić przerwę w spożywaniu lnu.

Kiedy siemię lniane może zaszkodzić?

Przeciwwskazania do jego używania pojawią się w przypadku chorób jelit (np. nieswoiste zapalenie jelit) i w przypadku ciąży. Siemię lniane i błonnik w nim zawarty może bowiem nasilać zaparcia, jeśli stosowane jest nieprawidłowo. W przypadku ciąży może też zajść problem z tolerowaniem wysokiej zawartości błonnika w diecie.

Dowiedz się więcej: Zaparcia w ciąży: 7 domowych sposobów na zaparcia

Lekarze podkreślają, że u starszych dzieci maksymalna ilość siemienia lnianego nie powinna przekraczać pół do 1 łyżeczki na dzień, może być ono podawane jako pomoc w zaparciach i biegunkach, w przypadku dzieci nie stosuje się natomiast podawania ziaren lnu profilaktycznie.

Efekty uboczne związane ze spożywaniem siemienia lnianego mogą obejmować: wzdęcia, bóle brzucha, nudności, zaparcia i biegunki.

Jak kupować siemię lniane?

Siemię lniane można kupić w ziarnach lub w proszku. Wielu dietetyków i ekspertów radzi jednak, że korzystniejszy dla zdrowia będzie len w proszku.

Jak więc przygotować siemię lniane? Warto wybierać ziarna i mielić je tuż przed zjedzeniem. Czemu to będzie takie ważne? Sproszkowane ziarna lnu są lepiej przyswajalne przez organizm, jednak jeśli zostanie on zmielony na długo przed spożyciem, utraci większość swoich zdrowotnych właściwości. Dobrym posunięciem może więc być inwestycja w młynek, ewentualnie moździerz.

Siemię lniane – jak je przygotować?

Siemię lniane można przygotowywać na kilka sposobów.

Napar z siemienia lnianego

Do najpopularniejszych należy napar z siemienia lnianego. Napar to zawiesina powstała przez zalanie 1 łyżeczki zmielonych ziaren szklanką wrzątku. Taką miksturę odstawia się na ok. 15 minut i po przestudzeniu można ją wypić.

Odwar z siemienia lnianego

Innym sposobem przygotowanie odwaru. Łyżkę siemienia lnianego zalewa się ciepłą wodą i gotuje 15 minut. Odwar z siemienia lnianego jest szczególnie polecany przy nieżycie żołądka i innych dolegliwościach układu pokarmowego.

Siemię lniane w proszku

Siemię lniane w proszku na sucho to również świetny sposób na uzupełnienie diety, jednak należy pamiętać, by pić przy tym dużo wody (minimum 2 litry).

Kiełki siemienia lnianego

Kiełki z siemienia lnianego to kolejna propozycja, kierowana do tych, którzy nie lubią charakterystycznej konsystencji naparu lnianego. Kiełki hoduje się identycznie jak rzeżuchę – na wilgotnej wacie.

Siemię lniane stosowane zewnętrznie

Zewnętrznie stosuje się siemię lniane w postaci żelu. Można go nakładać na włosy, skórę lub zanurzać w nim paznokcie. Żel z siemienia lnianego przygotowuje się poprzez zalanie ¼ szklanki ziaren lnu niewielką ilością wrzątku. Żel jest gotowy do użycia, gdy nieco stężeje, po odsączeniu ziaren.

Siemię lniane na surowo

Siemię lniane można także spożywać na surowo, najlepiej w postaci zmielonych ziarenek. Surowe siemię lniane ma najwięcej cennych dla naszego organizmu właściwości (niestety wskutek podgrzewania dochodzi do ich częściowej utraty). Ziarenka siemienia lnianego można mielić w młynku do kawy, moździerzu lub nawet w blenderze. Potem można je dodawać do jogurtu, musli, a także posypywać nimi koktajle owocowe.

Kisiel z siemienia lnianego – zastosowanie

Z całych ziarenek siemienia lnianego najczęściej przygotowuje się jednak odwar, który ma wiele właściwości leczniczych. Niestety nie wszystkim przypada on do gustu, ponieważ w wyniku gotowania ziaren powstaje dość gęsty kisiel o nieprzyjemnym smaku. Aby uprzyjemnić sobie spożywanie takiej mikstury, można do niej dodać odrobinę miodu.

Jak pić siemię lniane w ziarenkach?

Wszystko zależy od tego, w jakim celu spożywamy kisiel.

Kisiel z ziaren lnu jest na przykład skuteczną formą pokonania biegunki. Przygotowanie takiego napoju nie będzie trudne, wystarczy 2-3 łyżki ziaren lnu zalać szklanką przegotowanej ciepłej wody i odstawić na około godzinę. Powstałą miksturę należy potem odcedzić i jeść 2-3 razy dziennie, aż do ustąpienia objawów biegunki.

Z kolei kisiel z całymi ziarenkami i z dodatkiem miodu sprawdzi się w przypadku schorzeń górnych dróg oddechowych i skutecznie nawilży śluzówki, powinien także wzmocnić układ odpornościowy. Co ważne, nie należy go odcedzać.

Warto pamiętać, że picie siemienia lnianego w ziarenkach w nadmiarze może przyczynić się do odwodnienia organizmu. Ziarenka bardzo szybko i skutecznie pochłaniają bowiem wodę, dlatego też warto dużo pić (nawet 2 litry wody) w trakcie spożywania siemienia lnianego.

Siemię lniane i odchudzanie

Czasem ziarna lnu reklamowane są jako skuteczny środek odchudzający. W rzeczywistości nie należy to jednak do właściwości siemienia lnianego, może ono jednak pomóc w procesie utraty wagi. Kluczowy będzie tutaj błonnik, który poprzez pęcznienie w układzie pokarmowym przyniesie uczucie sytości.

Siemię lniane zawiera także zdrowe kwasy tłuszczowe, który ułatwiają chudnięcie. Dietetycy wyraźnie podkreślają jednak, że nie warto przesadzać z nadmiernym spożyciem ziaren lnu, także dlatego, że mają ono całkiem sporo kalorii  – około 534 kcal w 100 g.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Hintigo Hintigo [+ info]

HINTIGO to źródło najlepszych rozwiązań, porad i inspiracji, pozwalających szybko i skutecznie rozwiązać problemy życia codziennego. Wierzymy, że podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze kiedy dysponujemy kompletnymi i rzetelnymi informacjami. Pragniemy, aby każdy użytkownik odwiedzający nasz portal znalazł dokładnie to, czego w danym momencie poszukuje - odpowiedzi na pytanie, porady, instrukcji, przewodnika.

Zobacz również