Samochody powypadkowe - dobra okazja czy zbyt duże ryzyko?

Samochody powypadkowe są tanie, jednak ich zakup to spore ryzyko. Sprawdź, w jaki sposób można je zminimalizować i na co uważać, kupując auto po wypadku.

 
Samochody powypadkowe - dobra okazja czy zbyt duże ryzyko?
Samochody powypadkowe mogą okazać się niebezpieczne i kosztowne

Samochody powypadkowe są dużo tańsze niż ich nieuszkodzone odpowiedniki, a wśród licznych ofert ich sprzedaży znaleźć można prawdziwe perełki. Czy jednak zakup takiego samochodu „po przejściach”, nawet już naprawionego, jest dobrym rozwiązaniem? Jakie niespodzianki czekają na nowych właścicieli aut powypadkowych i czy można w jakikolwiek sposób ich uniknąć? Oto krótki poradnik na temat kupowania auta po wypadku.

Co oznacza, że auto jest powypadkowe?

Na popularnych portalach ogłoszeniowych większość aut sprzedawana jest jako samochody bezwypadkowe (80-90% ogłoszeń). Wbrew pozorom jednak nie każdy wie, jak odpowiedzieć na pytanie, gdzie jest granica między autem bezwypadkowym a powypadkowym.

Sprzedawcy przecież bardzo często oferują samochody jako bezwypadkowe, mimo że auto uczestniczyło w kolizji. Czy zatajenie takiej informacji przez sprzedawcę należy nazwać oszustwem? Niekoniecznie.

Samochody powypadkowe interpretuje się bowiem najczęściej jako auta, które uczestniczyły w kolizji, wypadku lub innym zdarzeniu drogowym, w wyniku którego doszło do uszkodzenia co najmniej karoserii (czasami uszkodzeniu ulegają także elementy wewnętrzne auta, w tym części mechaniczne). Urwanie lusterka, zarysowanie lakieru na drzwiach, czy naruszenie plastikowego zderzaka trudno nazwać poważnym uszkodzeniem karoserii – w tym przypadku konieczne są naprawy natury kosmetycznej i dlatego auto po takich „przejściach” raczej nie nazywa się powypadkowym.

Samochody powypadkowe wymagają poważniejszych napraw blacharskich, często wymiany wielu elementów, ale przede wszystkim wymagają wymiany powłoki lakierniczej – całej lub jedynie na fragmencie karoserii.

Samochody powypadkowe – najczęściej spotykane oferty

Samochody używane, które uległy uszkodzeniu w wyniku kolizji lub wypadku drogowego, są sprzedawane najczęściej przez komisy oraz indywidualnych handlarzy, którzy zwykle sprowadzają takie auta z zagranicy. Jedynie ułamek aut powypadkowych jest oferowany przez klientów indywidualnych.

Odrębną grupę stanowią auta poleasingowe oraz samochody powypadkowe wystawiane na aukcjach przez firmy ubezpieczeniowe Te ostatnie zresztą tak czy owak trafiają najpierw do komisów i innych firm zajmujących się handlem samochodami, a potem do klientów finalnych.

Wśród ofert komisów i firm handlujących samochodami używanymi (można je znaleźć w internecie na stronach firm oraz ogólnopolskich portalach ogłoszeniowych, typu gratka.pl (sprawdź tutaj), olx.pl (sprawdź tutaj), otomoto.pl (sprawdź tutaj), najczęściej proponowane są:

  • samochody powypadkowe uszkodzone (do remontu),
  • samochody po remoncie.

Warto zauważyć, że w tym drugim przypadku niestety sprzedawcy nie zawsze informują o powypadkowej historii auta, co oczywiście jest nieuczciwe i naraża kupującego na duże ryzyko.

Rodzaje uszkodzeń po wypadku

Samochody powypadkowe mogą mieć różne rodzaje uszkodzeń. Wśród nich można wymienić przede wszystkim:

  • uszkodzenia blacharskie (wgniecenia, zgięcia, ubytki w lakierze),
  • uszkodzenia pozostałych elementów nadwozia (stłuczona szyba, urwany zderzak),
  • uszkodzenia konstrukcji nośnej samochodu,
  • uszkodzenia elementów mechanicznych (silnika, chłodnicy),
  • pozostałe uszkodzenia (np. wyposażenia wnętrza kabiny pasażerskiej).

Od rodzaju oraz zakresu uszkodzeń zależy późniejszy koszt i możliwości naprawy auta. Niestety w Polsce sprzedać można każdy samochód uszkodzony, także w przypadku, gdy jego uszkodzenia zostały przez ubezpieczyciela ocenione jako szkoda całkowita.

Szkoda całkowita to pojęcie z kategorii ubezpieczeń, które oznacza, że koszty naprawy samochodu przekraczają jego wartość oszacowaną przez ubezpieczyciela na dzień powstania szkody. O szkodzie całkowitej mówimy także wtedy, gdy przywrócenie auta do stanu sprzed wypadku jest po prostu niemożliwe. Z reguły szkoda całkowita jest już wtedy, gdy koszty naprawy samochodu wynoszą 70% wartości pojazdu. W takiej sytuacji auto może trafić do kasacji lub… zostać sprzedane.

Uszkodzone auta z ubezpieczalni – o czym warto wiedzieć?

Zazwyczaj samochody powypadkowe ze szkodą całkowitą zamiast na złom trafiają do firm handlujących samochodami. Jest to nie tylko zgodne z prawem, ale wspierane przez same firmy ubezpieczeniowe, którym sprzedaż wraków w drodze licytacji po prostu się opłaca. Firmom, które je w ten sposób kupują też.

Uszkodzone samochody z ubezpieczalni są potem przez takie firmy odsprzedawane dalej. Mimo że firmy i komisy samochodowe na takim handlu zarabiają, ostateczni nabywcy takich aut też korzystają pod kątem cenowym.

Niekoniecznie jednak zadowoleni są ze wszystkich aspektów transakcji. O ile bowiem ubezpieczyciele sprzedają firmom samochody z pełną i rzetelną specyfikacją szkód, o tyle firmy handlujące nimi później, pozwalają sobie przemilczeć wiele faktów.

Finalny nabywca takiego auta może nawet nie wiedzieć, że samochód miał określoną szkodę całkowitą, a tym bardziej jak wygląda prawdziwa kalkulacja kosztów jego naprawy. Oczywiście nie wszyscy tak postępują, ponieważ są firmy i komisy samochodowe, które rzetelnie i uczciwie informują o takich kwestiach swoich klientów.

 Samochody powypadkowe – na co należy uważać?

Bez względu na to, czy chcemy kupić auto uszkodzone, czy samochód po remoncie, trzeba liczyć się z pewnym ryzykiem.

W przypadku samochodu uszkodzonego jego kupujący ryzykuje np. tym, że sprzedawca zatai przed nim rzeczywistą skalę szkód lub nieuczciwie zaprezentuje kalkulację kosztów naprawy auta.

Więcej ryzykują jednak osoby kupujące samochody powypadkowe po remoncie lub samochody używane reklamowane jako bezwypadkowe. W takich sytuacjach dochodzi do wielu nadużyć ze strony sprzedających np.:

  • zatajenie informacji o wypadkowej historii auta,
  • zatajanie rzeczywistego zakresu szkód (np. poinformowanie kupującego, że auto miało niegroźną kolizję, a nie poważny wypadek),
  • nierzetelna lub wręcz wadliwa naprawa samochodu (zastosowanie najtańszych lub zużytych części zamiennych, powierzchowny kamuflaż szkód zamiast rzeczywistej naprawy itp.).

Jeśli kupujący nie zna się na samochodach i da się oszukać, bardzo dużo ryzykuje. Przede wszystkim wadliwie naprawione samochody powypadkowe są niebezpieczne. Źle działające poduszki powietrzne, mniejsza sztywność konstrukcji, źle działający układ sterowania – to tylko niektóre skutki fuszerki, które mogą podczas kolejnej kolizji lub wypadku okazać się śmiertelnie groźne.

Niestety nierzetelnie naprawione auto dość szybko będzie wymagało także od nowego właściciela wielu nakładów finansowych, gdy np. kiepskiej jakości powłoka lakiernicza zacznie odpryskiwać lub na poszczególnych elementach karoserii szybko pojawi się rdza.

Wysokie koszty dalszych napraw oraz niski poziom bezpieczeństwa to dwa najpoważniejsze ryzyka związane z zakupem samochodu powypadkowego.

 Czy warto kupować samochody powypadkowe?

Choć ceny aut powypadkowych są bardzo atrakcyjne, lecz ich zakup nie zawsze się opłaca.

  • Paradoksalnie najbezpieczniej jest kupić auto uszkodzone, ponieważ jego naprawę nowy właściciel może powierzyć sprawdzonym i rzetelnym fachowcom. Jest to szczególnie ważne w przypadku aut bardzo uszkodzonych, gdzie sposób naprawy rzutuje potem na poziom bezpieczeństwa samochodu.
  • Niestety zakup już naprawionego auta powypadkowego niemal zawsze niesie za sobą ryzyko, że naprawa nie była przeprowadzona uczciwie i zgodnie ze sztuką.

Decydując się na samochód powypadkowy, warto więc przede wszystkim kupić go ze sprawdzonego źródła. Może nim być np. cieszący się dobrą opinią komis samochodowy, albo duża firma lub bank oferująca auta poleasingowe. Tego rodzaju sprzedawcy, którzy dbają o reputację, mają zwykle uczciwe oferty. Uważać należy natomiast na niewielkie firmy handlujące samochodami lub indywidualnych handlarzy, którzy dość często próbują oskubać swoich klientów, by ze sprzedaży auta „wycisnąć” jak najwyższy zysk.

Większość ekspertów radzi, by wszelkie samochody używane, a szczególnie te powypadkowe, kupować w towarzystwie doświadczonego mechanika lub wręcz przed zakupem zlecać ich gruntowny przegląd. Jest to w zasadzie jedyny sposób na oszustów i ograniczenie ryzyka kupienia np. nienaprawialnego złomu lub auta, w które trzeba będzie włożyć jeszcze mnóstwo pieniędzy, by doprowadzić je do stanu używalności.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Hintigo Hintigo [+ info]

HINTIGO to źródło najlepszych rozwiązań, porad i inspiracji, pozwalających szybko i skutecznie rozwiązać problemy życia codziennego. Wierzymy, że podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze kiedy dysponujemy kompletnymi i rzetelnymi informacjami. Pragniemy, aby każdy użytkownik odwiedzający nasz portal znalazł dokładnie to, czego w danym momencie poszukuje - odpowiedzi na pytanie, porady, instrukcji, przewodnika.

Zobacz również