Reklamacja towaru - to musisz wiedzieć

Zakupiony przedmiot nie działa prawidłowo? Niezbędna okaże się reklamacja towaru.

Reklamacja towaru - to musisz wiedzieć

Reklamacja towaru to jedno z praw, jakie przysługuje konsumentom. Warto z niego skorzystać i być w pełni świadomym konsumentem. Pamiętajmy jednak, że jeżeli dany towar jest wadliwy, mamy ściśle określony czas na jego zwrot i złożenie reklamacji.

Zwrot towaru a możliwe scenariusze

Nie wszystkich zakupów dokonujemy w sposób przemyślany. Atrakcyjna promocja, piękny wygląd towaru czy po prostu chęć poprawienia sobie humoru poprzez zakup nowego przedmiotu. Te i inne sytuacje mogą prowadzić do późniejszego niezadowolenia, a w konsekwencji do chęci zwrotu przedmiotu.

W takim przypadku wszystko zależy od decyzji sprzedawcy. Istnieją sklepy, w których towar możemy zwrócić w przeciągu kilku miesięcy, inne dają nam 14 dni na zastanowienie, istnieją też takie, które informują, że „zwrotów nie przyjmujemy”. Zupełnie inaczej jest w przypadku reklamacji.

Prawa konsumenta – reklamacja

Jeżeli dany towar chcemy zwrócić nie dlatego, że się rozmyśliliśmy, lecz zakupiony przedmiot posiada wady lub nie działa prawidłowo – wówczas mamy prawo do reklamacji. Jak to działa w praktyce?

Załóżmy, że kupiliśmy kurtkę przeciwdeszczową na wyjście w góry, która miała nas uchronić przed intensywnymi opadami deszczu trwającymi 7 godzin. Okazało się jednak, że kurtka zaczęła przeciekać już po półgodzinnym staniu w łagodnym deszczu. Jeżeli przyczyna tkwi w wadzie materiału, a nie np. dziurze, która powstała przez naszą nieuwagę (np. zahaczyliśmy kurtką o ostre kamienie) – powinniśmy zgłosić reklamację.

Wspomniana wyżej kurtka powinna nas uchronić przed wielogodzinnym deszczem, a więc posiada wadę, która uniemożliwia wykorzystanie jej zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Składając reklamację mamy prawo do zadecydowania, czy chcemy zwrócić towar, naprawić go, obniżyć jego cenę, a może po prostu wymienić na inny.

Rękojmia czy gwarancja?

Reklamacja towaru może zostać złożona z tytułu rękojmi lub gwarancji. Różnica między tymi dwoma rozwiązaniami polega na tym, że rękojmia przysługuje każdemu, natomiast gwarancja tylko wtedy, kiedy została udzielona. W przypadku gwarancji pamiętajmy jednak o bardzo ważnym szczególe – należy zwrócić uwagę na to, kto jest wskazany jako gwarant.

W przypadku reklamacji z tytułu rękojmi towar zwrócimy do sklepy, w którym go zakupiliśmy (najczęściej jest to sklep położony w okolicy naszego miejsca zamieszkania). Z kolei zwrot towaru na gwarancji uzależniony jest od wyżej wspomnianego gwaranta.

  • Jeżeli jest nim sprzedawca – towar zwrócimy w pobliskim sklepie.
  • Jeżeli natomiast gwarantem jest producent – może się okazać, że zwrotu towaru będziemy musieli dokonać bezpośrednio w serwisie producenta, który swoją bazę może mieć na przeciwległym krańcu Polski.

Czas na złożenie reklamacji

Pamiętajmy, że na złożenie reklamacji mamy 2 lata od daty zakupu. Nie dotyczy to jednak zakupu towarów używanych – w takim przypadku czas ten może zostać skrócony do 1 roku. Od momentu stwierdzenia wady zakupionego towaru mamy dokładnie rok na zgłoszenie tego faktu sprzedawcy.

W praktyce oznacza to, że jeśli już dziś zauważyliśmy, że nasza kurtka przeciwdeszczowa przecieka – mamy rok na zgłoszenie tego faktu sprzedawcy. Jeżeli natomiast wszystko jest w porządku – mamy 2 lata od daty zakupu na obserwowanie naszej kurtki, czy przypadkiem nie zaczyna przeciekać w czasie krótszym, niż zadeklarowany.

Jak przebiega reklamacja towaru

W większości przypadków pismo reklamacyjne przygotowywane jest przez sklep, do którego udajemy się z reklamacją. Będzie nam również potrzebny paragon lub dowód zakupu towaru (np. faktura VAT). Nie powinniśmy zapomnieć również o najważniejszym, czyli wzięciu towaru, którego reklamacja ma dotyczyć.

Następnie sprzedawca musi ustosunkować się do reklamacji złożonej na podstawie rękojmi w terminie 14 dni. Reklamacje może zostać odrzucona, należy wtedy napisać odwołanie, a nawet zwrócić się o pomoc do UOKIK. Jeżeli to nie pomoże, a sprzedawca nie chce zakończyć sprawy polubownie, mamy prawo o wniesienie sprawy do sądu.

Pamiętajmy, że warto walczyć o swoje, gdyż chodzi tu o nasze pieniądze. Jako konsument, do reklamacji mamy zawsze pełne prawo, z którego w uzasadnionych przypadkach warto korzystać.

Reklamacja towaru - to musisz wiedzieć - zakupy online

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
ARTYKUŁ PARTNERA ARTYKUŁ PARTNERA [+ info]

HINTIGO to źródło najlepszych rozwiązań, porad i inspiracji, pozwalających szybko i skutecznie rozwiązać problemy życia codziennego. Wierzymy, że podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze kiedy dysponujemy kompletnymi i rzetelnymi informacjami. Pragniemy, aby każdy użytkownik odwiedzający nasz portal znalazł dokładnie to, czego w danym momencie poszukuje - odpowiedzi na pytanie, porady, instrukcji, przewodnika.

Zobacz również