Przyrost wagi w ciąży - ile powinna przytyć przyszła mama?

Jak sprawdzić, czy przyrost wagi w ciąży jest odpowiedni? Sprawdź, ile możesz przytyć w poszczególnych miesiącach ciąży i kiedy przyrost jest największy.

 
Przyrost wagi w ciąży - ile powinna przytyć przyszła mama?
Prawidłowa waga w ciąży a poszczególne trymestry

Przyrost wagi w ciąży i wygląd ciążowego brzuszka to często poważne bolączki przyszłych mam. Ciąża to okres, który powoduje w organizmie kobiety wiele zmian, zarówno wewnątrz jej ciała, jak i na zewnątrz. Zmiany w wyglądzie i przyrost wagi jest konieczny  do zachowania prawidłowego przebiegu ciąży. Ale czy w takim wypadku idealny przyrost wagi w ciąży istnieje?

Idealny przyrost wagi w ciąży

Każda młoda mama musi zdawać sobie sprawę, że idealny przyrost wagi w ciąży nie istnieje! Liczba dodatkowych kilogramów spowodowana pojawieniem się małego człowieka w brzuchu kobiety, jest bardzo indywidualną sprawą i zależy od dużej liczby czynników dodatkowych:

  • wagi z przed ciąży,
  • wzrostu kobiety,
  • wielkości dziecka,
  • zaawansowania ciąży,
  • uwarunkowań genetycznych,
  • wieku kobiety,
  • stosowanej diety,
  • trybu życia,
  • mnogości ciąży,
  • przebytych chorób (oraz tych, które mają miejsce w czasie ciąży).

Przyjmuje się, właściwy że przyrost wagi w ciąży powinien znajdować się w przedziale od 9 do 18 dodatkowych kilogramów, na które składają się:

  • waga dziecka – od 2 800 g do nawet 4 400 g,
  • waga macicy – 1,5 – 2 kg,
  • waga płynu owodniowego – około 1,5 kg,
  • waga piersi – około 0,5 kg,
  • woda zatrzymana w organizmie – około 1,5 kg,
  • waga tłuszczu – 2 – 2,5 kg.

Powyższy przyrost wagi w ciąży jest bardzo ogólny i nie uwzględnia dodatkowych czynników warunkujących wagę w ciąży, a przez to powinien być traktowany przez przyszłe mamy jedynie poglądowo. Z zasady im mniejsza waga przed ciążą, tym większy przyrost wagi kobiety w trakcie jej trwania.

W jaki sposób liczyć przyrost wagi w ciąży?

Kontrolę przyrostu wagi w ciąży najlepiej prowadzić trymestrami. Waga wyjściowa dotyczy wagi z przed ciąży lub tej, która została zanotowana w pierwszych tygodniach jej tygodniach. Mając wagę wyjściową możemy kierować się poniższym schematem:

Waga przed ciążą Przyrost wagi w ciąży Waga w kolejnych trymestrach
40-50 kg 14-18 kg I trymestr – 4 kg
II trymestr – 6 kg
III trymestr – 4 kg
50-60 kg 13-15 kg I trymestr – 3 kg
II trymestr – 6 kg
III trymestr – 4 kg
60-80 kg 11-12 kg I trymestr – 2 kg
II trymestr – 5 kg
III trymestr – 4 kg
ponad 80 kg 9-11 kg I trymestr – 2 kg
II trymestr – 4 kg
III trymestr – 3 kg

Przyrost wagi w ciąży a BMI

Oprócz powyższego schematu, ustalając optymalny przyrost wagi w ciąży, przyszła mama może kierować się wskaźnikiem BMI.

BMI to wskaźnik masy ciała (ang. Body Mass Index), który wylicza się za pomocą podzielenia masy ciała w kilogramach przez wysokość w metrach i podniesienia wyniku do potęgi.

Podstawowa klasyfikacja wskaźnika wskazuje, że dla BMI:

  • poniżej 18,5 – występuje niedowaga,
  • między 18,5 a 24,99 – wartość jest prawidłowa,
  • między 24,99 a 29,99 – występuje nadwaga,
  • między  30,0 a 34,99 – występuje I stopień otyłości,
  • między 35,0 a 39,99 – występuje II stopień otyłości (otyłość kliniczna),
  • powyżej 40,0 – występuje III stopień otyłości (otyłość skrajna).

Zgodnie ze wskaźnikiem BMI z przed ciąży lub z początkowego jej okresu, dla wartości:

  • BMI poniżej 18,5 – najlepszy wzrost masy ciała szacowany jest na 13 – 16 kg,
  • BMI pomiędzy 18,5 a 24,9 – najlepszy wzrost masy ciała szacowany jest na 11 – 13 kg,
  • BMI pomiędzy 25,0 a 29,99 – najlepszy wzrost masy ciała szacowany jest na 10 – 11 kg,
  • BMI powyżej 30,0 – najlepszy wzrost masy ciała szacowany jest na maksymalnie 10 kg.

Ważne: Pamiętajmy jednak, że powyższe wartości są jedynie szacunkowe i mogą stanowić jedynie źródło poglądowe. W żadnym wypadku, jeśli wartości przyrostu masy ciała odbiegają od powyższych,  młoda mama nie powinna się głodzić lub nadmiernie objadać.

Tygodnie ciąży a przyrost wagi

Szacowana zmiana wagi w kolejnych tygodniach ciąży:

  • do 14 tygodnia ciąży waga raczej się nie zmienia lub zmienia się nieznacznie,
  • pomiędzy 14 a 20 tygodniem ciąży waga wzrośnie o około 2,5-3 kg,
  • pomiędzy 20 a 30 tygodniem ciąży waga może wzrosnąć nawet o 5-5,5 kg,
  • pomiędzy 30 a 36 tygodniem ciąży waga może wzrosnąć o 2-3 kg,
  • po 36 tygodniu ciąży waga się stabilizuje i w większości przypadków nie ma drastycznych przyrostów masy ciała.

Czy spadek masy ciała w ciąży jest normalny?

I tak i nie. Wszystko zależy od tego w jakim okresie dochodzi do spadku masy ciała i co jest jego powodem. Niestety często, w początkowym okresie ciąży, kobiecie towarzyszą nudności. Wrażliwość na zapachy skutecznie wywołuje wymioty, które mogą spowodować nieznaczny ubytek masy ciała.

Jeżeli jednak spadki nie są drastyczne i związane są z męczącą dolegliwością charakterystyczną dla pierwszego okresu ciąży, nie powinnyśmy się martwić. Jeżeli jednak spadek masy ciała nie wiąże się z nudnościami, jest duży i zaobserwowałyśmy go w długim okresie czasu, powinnyśmy niezwłocznie udać się do lekarza ginekologa w celu wyjaśnienia takiego stanu.

Dowiedz się więcej: Najczęstsze dolegliwości w ciąży z podziałem na trymestry >>

Przyrost wagi w ciąży - pierwsze tygodnie ciąży

Jak zapanować nad wagą w ciąży?

Niestety nie jest to łatwe zadanie. Ciążę często charakteryzują różne zachcianki, których nie jesteśmy w stanie zignorować, a które skutecznie wpływają na podniesienie wagi naszego ciała. Zwłaszcza jeżeli pojawiają się w nocy. Najczęściej kobiety w całym okresie ciąży odczuwają nieodparte pragnienie np. na:

  • słodycze,
  • ziemniaki,
  • słodkie napoje,
  • lody,
  • fast foody.

Najlepszym sposobem na kontrolowany przyrost wagi w ciąży jest przede wszystkim prowadzenie zdrowego stylu życia. Ciąża to okres, w którym w żadnym wypadku nie powinnyśmy stosować restrykcyjnych diet odchudzających (najlepiej zrezygnować w ogóle z odchudzania), wykonywać ciężkich ćwiczeń oraz podejmować wzmożonej aktywności fizycznej.

Dieta przyszłej mamy powinna być różnorodna, oparta na dużej ilości warzyw, pozbawiona słodkich, gazowanych napojów. Najlepiej jeżeli kobieta jada regularnie, małe ilości jedzenia (nawet 5 razy dziennie).

Ważne: Zapotrzebowanie kaloryczne przyszłej mamy wzrasta o około 300 kalorii, względem jej zapotrzebowania kalorycznego z przed ciąży.

Aktywność fizyczna w ciąży powinna być dopasowana do poziomu aktywności fizycznej z przed ciąży oraz stanu fizycznego i psychicznego przyszłej mamy. Najlepiej każdą nową aktywność fizyczną  konsultować z lekarzem ginekologiem. Należy pamiętać, że kobieta powinna szczególnie uważać na siebie w pierwszych tygodniach ciąży, kiedy płód jest jeszcze bardzo delikatny.

Dowiedz się więcej: Pierwszy miesiąc ciąży: czego się spodziewać i na co uważać? >>

Każdej przyszłej mamie, jeżeli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, zalecane są przede wszystkim takie ćwiczenia w ciąży jak:

  • spacery,
  • pływanie,
  • tai-chi,
  • ćwiczenia rozciągające,
  • joga,
  • aerobik dla ciężarnych.

Szczególnie niewskazane są natomiast ćwiczenia siłowe z dużym obciążeniem, gry zespołowe, a w niektórych przypadkach także jazda na rowerze.

Stosowanie się do zasad zdrowego odżywiania, urozmaicona dieta, 5 posiłków dziennie oraz bezpieczna aktywność fizyczna, skutecznie może pomóc w zapanowaniu nad wagą w ciąży każdej przyszłej mamy.

Dowiedz się więcej: Zdrowe odżywianie – poradnik >>

Spadek masy ciała po porodzie

Nawet jeżeli w trakcie ciąży przytyłaś więcej niż przewidywałaś, nie martw się na zapas. Pamiętaj, że zaraz po porodzie część zbędnych kilogramów zniknie bez żadnego wysiłku (żadnego, nie licząc oczywiście porodu). Masa ciała dziecka, płyn owodniowy i łożysko to kilka kilogramów, po których nie będzie śladu. Pamiętaj też, że nadmierna ilość kilogramów po porodzie, częściowo wynikać będzie z gotowości Twojego ciała do karmienia maluszka własnym mlekiem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Malwina Tomżyńska Malwina Tomżyńska [+ info]

Z wykształcenia ekonomista, od 2011 roku związana z bankowością. Pisze z zamiłowania. W wolnych chwilach spełnia się pedagogicznie przekazując swoją wiedzę przyszłym rachunkowcom. Prywatnie szczęśliwa mama, zgłębiająca tajniki budowy domu systemem gospodarczym i właścicielka rudego kota Władysława. Miłośniczka skandynawskich kryminałów, niemieckich samochodów, aktywnego wypoczynku i dobrego jedzenia.

Zobacz również