Jak założyć profil zaufany ePuap

Jakie możliwości niesie profil zaufany ePUAP? Nowoczesna technologia w ostatnich latach coraz śmielej wchodzi także do administracji publicznej, ułatwiając nam, obywatelom RP, załatwianie wielu spraw.

Jak założyć profil zaufany ePuap

Profil zaufany ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to usługa pozwalająca na załatwienie wielu urzędowych spraw bez wychodzenia z domu.

Po lekturze tego artykułu będziesz wiedzieć, jakie sprawy można załatwić dzięki posiadaniu profilu zaufanego oraz w jaki sposób takowy profil założyć. Zapraszamy do lektury!

Czym jest profil zaufany ePUAP?

Profil zaufany to usługa oferowana w ramach platformy ePUAP, która pozwala potwierdzić swoją tożsamość bez posiadania podpisu kwalifikowanego.

Dzięki profilowi zaufanemu sporo spraw można załatwić drogą online, bez konieczności osobistego stawiania się w urzędach, gdzie niejednokrotnie traci się sporo czasu na oczekiwanie w kolejkach. Poza tym, to dobre rozwiązanie dla osób, które wykonują pracę zawodową w godzinach pracy urzędów.

Coraz większa liczba instytucji państwowych pozwala na potwierdzenie tożsamości poprzez profil zaufany ePUAP, dzięki czemu coraz więcej spraw można załatwić przez Internet. Zaliczyć do nich możemy m.in.:

  • wydanie karty EKUZ (Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego),
  • sprawdzenie w ZUS informacji o stanie ubezpieczenia, wysokości emerytury czy opłaconych składkach,
  • wnioski o wydanie/zgłaszanie zagubienia dowodu osobistego lub prawa jazdy,
  • uzyskanie odpisów wielu aktów z Urzędu Stanu Cywilnego,
  • sprawdzenie liczby punktów karnych,
  • rejestracja w Urzędzie Pracy,
  • pobranie zaświadczenia o niekaralności,
  • rejestrację działalności gospodarczej,
  • dostęp do niektórych usług CEPIK.

Dostępnych usług jest jeszcze więcej, a można się spodziewać, że w przyszłości ich liczba będzie regularnie rosła.

Jak założyć profil zaufany ePUAP?

Pierwszym krokiem jest założenie konta na platformie ePUAP (https://epuap.gov.pl/) – wypełnienie wniosku zajmie parę chwil.

Następnie trzeba zweryfikować swoją tożsamość i tutaj drogi są dwie:

  • weryfikacja przez bankowość elektroniczną/certyfikat kwalifikowany;
  • weryfikacja przez wizytę w urzędzie;

Pierwsza opcja dopiero “kiełkuje”, gdyż oferowana jest tylko przez nieliczne banki, ale w przyszłości więcej banków ma dawać swoim klientom taką możliwość.

Jeśli można w Twoim banku założyć profil zaufany, to należy zalogować się do bankowości elektronicznej i znaleźć tam odpowiedni formularz. Natomiast jeśli chodzi o certyfikat kwalifikowany, to trzeba taką opcję zaznaczyć przy składaniu wniosku

Z kolei weryfikacja przez wizytę w urzędzie wiąże się z nieco większym wysiłkiem, ale również jest bardzo prosta. Podczas rejestracji należy zaznaczyć, że właśnie w taki sposób będzie się chciało potwierdzić tożsamość, a następnie udać się do punktu potwierdzającego (wykaz punktów potwierdzających znajduje się tutaj: LINK)

Na miejscu urzędnik aktywuje profil zaufany petenta (nie powinno to trwać dłużej niż 5-10 minut) i będzie można korzystać z udogodnień i usług, jakie oferuje profil zaufany ePUAP.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Kamil Podsiadło Kamil Podsiadło [+ info]

Z wykształcenia absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, który chce Ci pomóc lepiej zrozumieć zagmatwany świat finansów. Prywatnie kibic piłkarski, miłośnik geocachingu i amator poznawania rozmaitych zakątków Polski.

Zobacz również