Jak założyć profesjonalny profil na LinkedIn?

Zdobycie ofert pracy, kontaktów biznesowych i miejsca do prezentacji swoich osiągnięć. To właśnie zapewni Ci profesjonalny profil na LinkedIn!

 
Jak założyć profesjonalny profil na LinkedIn?
Jak zwiększyć skuteczność profilu na LinkedIn?/źródło zdjęcia: Getty Images/ijeab

Czy profil na LinkedIn jest opcją, czy też obowiązkiem? Wielu ekspertów tłumaczy, że dla osób zainteresowanych rozwojem zawodowym powinien być to obowiązek, a sam serwis coraz częściej i coraz skuteczniej zastępuje CV, serwisy rekrutacyjne i spotkania networkingowe.

Profesjonalny profil LinkedIn zapewnia także oferty pracy. W naszym materiale tłumaczymy sposoby zwiększenia skuteczności prywatnego profilu na LinkedIn oraz podpowiadamy sposoby założenia konta firmowego i główne jego zalety. Zapraszamy do lektury!

Co to jest LinkedIn?

To największy na świecie portal społecznościowy skupiony na rozwoju zawodowym, który zrzesza profesjonalistów różnych branż. Początkowo ten amerykański serwis skupiał się głównie na umożliwianiu tworzenia internetowych, wirtualnych dokumentów CV swoich użytkowników, aktualnie lista jego możliwości jest o wiele dłuższa, a portal zyskał także globalną popularność i zasięg.

Cechą charakterystyczną LinkedIn jest skuteczność w zdobywaniu ciekawych ofert pracy – użytkownicy tworzą tam profile informujące o przebiegu kariery zawodowej, umiejętnościach i przebytych kursach oraz nawiązują kontakty zawodowe. Większość tych aktywności jest „podglądana” przez rekruterów i headhunterów, którzy wybranym osobom podsyłają oferty pracy.

O coraz ważniejszej roli portalu mówią liczby. W sierpniu 2018 roku platforma pochwaliła się z imponującą liczbą 575 mln użytkowników, w Polsce do aktywnego używania serwisu przyznaje się aż 97 procent menedżerów (według badania doktora Pawła Korzyńskiego z Akademii Leona Koźmińskiego).

Dowiedz się więcej: Jak szukać pracy – najlepsze sposoby

Profil na Linkedin ułatwia nawiązanie kontaktów zawodowych

źródło zdjęcia: Getty Images / metamorworks

Prywatne konto LinkedIn – jak zwiększyć skuteczność opisu?

Przemyślany i profesjonalny profil na LinkedIn to szansa na przyciągnięcie rekruterów z ciekawymi ofertami pracy. Poniżej przedstawiamy, o które jego elementy warto zadbać szczególnie mocno.

Odpowiednie zdjęcie

W serwisie powinno się znaleźć tylko i wyłącznie zdjęcie, które bez obaw mógłbyś zamieścić także w dokumencie CV. Zdjęcie na LinkedIn nie może być imprezowe, nie powinieneś także publikować zdjęć, na których nie jesteś sam. Warto zainwestować w biznesowe zdjęcie, bo CV z LinkedIn można wygenerować jako osobny plik i wysłać do potencjalnego pracodawcy.

Przemyślany nagłówek

Wiele osób podaje tutaj nazwę dawno skończonej uczelni albo jedną z funkcji pełnioną w przeszłości, co stanowi wyraźny błąd, bo nagłówek może być istotnym elementem wyróżniającym profil na LinkedIn. Co ważne, dobrze skonstruowany nagłówek może zawierać słowa kluczowe, które przyciągną tam rekruterów.

W idealnie przygotowanym nagłówku powinno się więc znaleźć np.:

  • Twoje aktualne stanowisko pracy,
  • słowo kluczowe pokazujące specjalne umiejętności,
  • zakres obowiązków i branża, w której pracujesz.

Możesz tam też pochwalić się doświadczeniem albo osiąganymi wynikami i wspomnieć o poszukiwaniu ofert pracy w innej branży.

Przykładowy nagłówek może więc brzmieć następująco „Handlowiec z ponad 12-letnim stażem w branży bankowej (specjalność – inwestycje alternatywne) i współtwórca trzech start-upów szuka nowych wyzwań i projektów. Szczególnie mnie interesuje branża IT”.

W przypadku osób z branży kreatywnej dobrze widziane jest zrywanie ze sztywnymi opisami obowiązków. Zamiast informować „tworzę teksty perswazyjne” można więc użyć określenia „rzeźbię w słowach”.

Profesjonalne podsumowanie zawodowe

Ten element profilu na LinkedIn jest szczególnie istotny, bo znajduje się na samej górze Twojego opisu i potencjalny pracodawca może go zobaczyć jeszcze przed przejrzeniem doświadczenia zawodowego. Skuteczne podsumowanie zawodowe powinno krótko (do dyspozycji jest aż 2000 znaków, warto jednak napisać tekst o długości do 1000 znaków, co zwiększy szansę na jego przeczytanie) opisać przebieg Twojej kariery zawodowej, umiejętności i najważniejsze sukcesy.

W miarę możliwości skupiaj się tutaj na konkretnych liczbach (np. zwiększyłem sprzedaż o 20 procent przez pół roku) i unikaj pisania oczywistości. Podsumowanie zawodowe nie powinno być też kopią nagłówka.

Dowiedz się więcej: Jak poprosić o referencje pracodawcę?

Aktualność informacji

Skuteczny profil na LinkedIn powinien być regularnie aktualizowany i zawierać takie same informacje, jak dokumenty aplikacyjne, które rozsyłasz do pracodawców.

Spersonalizowany link

Adres do Twojego profilu na łamach serwisu powinien mieć postać – https://www.linkedin.com/in/imie-nazwisko. Niestety musisz o to zadbać samodzielnie, klikając funkcję „Zobacz informacje kontaktowe” i poprawiając adres, bo standardowo i bez Twoich poprawek będzie on wyglądał jak ciąg przypadkowych znaków.

Kontakty – im więcej, tym lepiej?

Po założeniu profilu LinkedIn portal będzie kilka razy zachęcał do zwiększania liczby kontaktów i podpowiadał osoby, które możesz znać (często będą to bliscy znajomi Twoich znajomych, albo absolwenci tej samej uczelni). Pojawią się także podpowiedzi, że zdobycie nowych kontaktów zwiększy szansę na wyszukanie Twojego profilu przez rekruterów i nada mu bardziej profesjonalny charakter.

Część ekspertów zajmujących się rekrutacją i mediami społecznościowymi jest jednak całkowicie odmiennego zdania i tłumaczy, że kluczowe powinno być znalezienie wartościowych i jakościowych kontaktów. Czemu? Bo zbyt duża liczba znajomych (albo obserwatorów w sieci) może pozbawić nas korzyści związanych z bliskością i zaufaniem, które powinny lepiej funkcjonować w przypadku niewielu, ale jakościowych i wartościowych kontaktów.

W takim ujęciu – lepiej jest więc utrzymywać bliskie kontakty z dawnymi kolegami z pracy, z którymi miało się dobre relacje, niż „kolekcjonować” znajomości z krajowymi ekspertami w konkretnej branży, z którymi połączyły nas tylko trzy zdania wymienione podczas ubiegłorocznej konferencji.

Dowiedz się więcej: Zdrowe relacje w pracy – jak je budować?

Skuteczny profil na Linkedin - liczy się jakość, a nie ilość kontaktów

źródło zdjęcia: Getty Images metamorworks

LinkedIn – konto firmowe

Globalny serwis jest też świetnym miejscem do umieszczenia konta firmowego, które będzie promowało działalność danej firmy. Taki profil na LinkedIn to także możliwość zdobycia nowych klientów lub kontrahentów oraz skutecznego poszukiwania nowych pracowników.

Firmy, którym uda się stworzyć atrakcyjne i niebanalne materiały na temat swojej działalności (lub materiały poradnikowe), mogą liczyć na dotarcie do wyjątkowo szerokiego grona odbiorców. LinkedIn wciąż jest dosyć nowym serwisem społecznościowym i w przeciwieństwie do Facebooka nie ma tam ograniczeń zasięgu ciekawych postów, czy nachalnych sugestii kupna reklamy.

Prowadzenie profesjonalnego konta firmowego wymaga także dosyć dużych nakładów pracy. Na łamach serwisu trudno zbudować popularność krótkimi tekstami na temat nowych produktów i usług firmy, w cenie są natomiast przemyślane i wyczerpujące artykuły branżowe i badania. Popularne firmy angażują się także w rozmowy w grupach i komentują najważniejsze materiały innych firm.

Dowiedz się więcej: Marketing internetowy: kurs online dla każdego

Jak założyć konto firmowe?

Osoby, które mają już prywatne konto na serwisie, mogą wyjątkowo prosto stworzyć konto firmowe. Ta opcja znajduje się w prawym górnym menu „Praca” i została nazwana „Stwórz stronę firmową”. Po kliknięciu wspomnianej opcji konieczne będzie dodanie najważniejszych danych na temat firmy i ustalenie adresu URL. Właśnie ten krok wymaga starannego przemyślenia, bo nie ma możliwości późniejszej zmiany adresu.

Istotnym punktem zakładania profilu LinkedIn powinno być także nadanie kilku osobom (oczywiście muszą one mieć konta na serwisie) dostępu do tego profilu. Czemu to takie ważne? Bo gdy osoba prowadząca samodzielnie profil odejdzie z firmy w nieprzyjemnych okolicznościach, oznaczać to będzie całkowitą utratę dostępu do profilu.

Wybrane firmy mogą także skorzystać z możliwość stworzenia profilu marek powiązanych z firmą. To przydatne rozwiązanie, gdy klienci bardziej kojarzą markę, a nie nazwę firmy. Przyda się ono także w sytuacjach, gdy marki mają odmienne wartości i sposoby komunikacji z klientami.

Dowiedz się więcej: Co wziąć pod uwagę przed założeniem firmy?

Na profesjonalny profil na LinkedIn decyduje się dzisiaj coraz więcej osób i firm, ponieważ rzeczywiście ułatwia on nawiązywanie kontaktów zawodowych, które potem owocują ciekawymi propozycjami współpracy. Myśląc więc poważnie o swojej karierze lub sukcesie swojej firmy, warto poświęcić trochę czasu na to, by założyć wartościowe i skuteczne konto w serwisie, kierując się choćby naszymi wskazówkami.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
Zobacz również