Praca jako copywriter, czyli jak zarabiać w domu

Copywriter to modny zawód (polegający na tworzeniu tekstów), który można wykonywać w domu. Jeśli i Ty chcesz spróbować swoich sił w copywritingu, przeczytaj najpierw nasz poradnik, w którym tłumaczymy, jak dokładnie wygląda praca copywritera, ile można zrobić i czy każdy może zostać zawodowym copywriterem.

 
Praca jako copywriter, czyli jak zarabiać w domu
Copywriter to ciekawy zawód, ale nie dla wszystkich

Copywriter to w dużym skrócie osoba, która zajmuje się tworzeniem tekstów reklamowych. Przez wiele osób zawód ten wykonywany jest jako praca zdalna lub praca dodatkowa, choć coraz częściej zdarzają się oferty pracy na etacie. Pisanie tekstów na zamówienie tylko z pozoru jest łatwą sprawą, dlatego wyjaśniamy, na czym dokładnie polega copywriting, a także jak wygląda praca copywritera – freelancera pracującego w domu.

Czym dokładnie zajmuje się copywriter?

Praca jako copywriter jeszcze kilkanaście lat temu oznaczała wyłącznie tworzenie tekstów reklamowych, rozumianych jako treści reklam drukowanych, hasła i slogany reklamowe, teksty do reklam radiowych i spotów telewizyjnych itd. Do dzisiaj są specjaliści zajmujący się wyłącznie tymi zadaniami, a ich zajęcie określane jest często jako copywriting kreatywny.

Wraz z rozwojem Internetu zakres obowiązków copywritera znacznie się jednak rozszerzył i dzisiaj do jego zadań należy także tworzenie w zasadzie wszelkich treści zamieszczanych w Internecie. W szczególności są to:

  • teksty zamieszczane na internetowych stronach firmowych,
  • opisy do katalogów stron,
  • opisy produktów w sklepach internetowych,
  • artykuły sponsorowane,
  • teksty blogowe,
  • teksty poradnikowe,
  • teksty eksperckie,
  • teksty zapleczowe.

Warto zaznaczyć, że tworzenie treści do Internetu wymaga od copywritera dodatkowych umiejętności związanych z pozycjonowaniem stron www, dlatego zajęcie to jest dzisiaj najczęściej odrębną specjalizacją noszącą nazwę SEO copywriting (od SEO – Search Engine Optimization, czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych).

Mówiąc o pracy zdalnej jako copywriter, zwykle mamy na myśli tworzenie tekstów SEO, ponieważ copywriterzy kreatywni pracują najczęściej na etacie w agencjach reklamowych. 

Kto może być copywriterem?

Teoretycznie copywriterem może zostać każdy, kto uważa, że jest w stanie wykonywać ten zawód. Jak na razie nie ma bowiem specjalnego kierunku studiów, który by przygotowywał do pracy w copywritingu. Zarówno pracodawcy, jak i zleceniodawcy także nie stawiają przed copywriterami jakichś szczególnych wymagań poza doświadczeniem oraz znajomością zasad SEO.

Ze względu na specyfikę zawodu ukończenie niektórych kierunków studiów pomaga jednak w karierze copywritera i są to np.:

  • dziennikarstwo,
  • marketing,
  • filologia np. polonistyka,
  • psychologia.

Prawda jest jednak taka, że wśród najlepszych copywriterów są absolwenci przeróżnych szkół i kierunków, ponieważ o predyspozycjach do wykonywania zawodu copywritera decydują zwykle po prostu zdolności (tzw. lekkie pióro) oraz specyficzne umiejętności z zakresu marketingu oraz pozycjonowania stron.

Dowiedz się więcej: Praca zdalna – za co ją pokochasz, a za co znienawidzisz? >>

Jak pracuje copywriter freelancer?

Większość copywriterów to dzisiaj wolni strzelcy, którzy pracują zdalnie z domu. Praca jako freelancer jest w ogóle dość charakterystyczna dla wielu zawodów związanych z Internetem – na takiej samej zasadzie pracuje wielu specjalistów zajmujących się tworzeniem stron internetowych czy ich pozycjonowaniem.

Wynika to z tego, że tego rodzaju prace wykonuje się samodzielnie, a nie w zespole i potrzebny jest do tego tylko komputer z dostępem do Internetu, który nie musi stać w specjalnym biurze.

W praktyce więc copywriter pracuje w domu na własnym sprzęcie komputerowym lub korzysta z biur coworkingowych.

Dowiedz się więcej: Czym jest coworking i dlaczego jest tak popularny? >>

Jako freelancer musi sobie sam zdobywać zlecenia, a potem sam je realizować. Kluczową rolę w wykonywaniu zawodu copywritera odgrywają więc takie cechy jak samodzielność i umiejętność zarządzania czasem.

Dowiedz się więcej: Zarządzanie czasem – poznaj najlepsze metody i techniki >>

Forma zatrudnienia i zarobki copywritera

SEO copywriter będący freelancerem może pracować i rozliczać się w dwojaki sposób:

  • na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenie – umowy takie musi zawierać z każdym klientem i wówczas otrzymuje od nich wynagrodzenie na podstawie rachunku,
  • prowadząc własną działalność gospodarczą – z klientami może także zawierać umowy, ale rozlicza się na podstawie wystawianych przez siebie faktur VAT.

Większość copywriterów przez pierwsze lata działalności pracuje na podstawie umów cywilnoprawnych, dopiero po wyrobieniu sobie marki na rynku umożliwiającej stały dopływ zleceń, niektórzy z nich decydują się założyć własną firmę.

Decyzja o otwarciu działalności gospodarczej zwykle uzależniona jest od poziomu zarobków. Te z kolei są bardzo różne. Zlecenia na teksty SEO rozliczane są zwykle według stawki za 1 000 znaków ze spacjami (zzs), a jej wysokość zależy głównie od kategorii tekstu, a także umiejętności copywritera.

Początkujący SEO copywriterzy pracują często za stawki od 2 zł do 5 zł za 1000 zzs i raczej trudno im się za nie utrzymać. Natomiast najlepsi specjaliści z wieloletnim doświadczeniem zawodowym otrzymują średnio od 10 do nawet 50 zł za 1000 zzs, co przy dużej liczbie zleceń pozwala wypracować im całkiem przyzwoity dochód.

Nieco inaczej wygląda kwestia zatrudnienia w przypadku copywriterów kreatywnych, którzy zwykle mogą liczyć na stały etat w agencji reklamowej i pensję miesięczną w wysokości co najmniej kilku tysięcy złotych netto.

Gdzie i jak copywriter może szukać zleceń?

Ze względu na dynamiczny rozwój usług internetowych pracy dla copywriterów nie brakuje. Nie brakuje jednak także osób, które widzą w copywritingu dobry sposób na zarabianie pieniędzy. To oznacza, że konkurencja jest bardzo duża i o zlecenia często trzeba walczyć z lepszymi od siebie.

Początkujący copywriterzy najczęściej swoje pierwsze kroki w zawodzie stawiają na platformach umożliwiających zleceniodawcom zlecanie tekstów, a copywriterom ralizację zleceń. Takie platformy pośredniczące to na przykład.:

  • Textbookers (sprawdź tutaj),
  • Giełda Tekstów (sprawdź tutaj),
  • Good Content (sprawdź tutaj),
  • Textmarket (sprawdź tutaj).

Zaletą takich serwisów jest dostęp do wielu zleceń o każdej porze dnia i nocy, ale minusem są dość niskie stawki. Serwisy takie jednak pomagają zdobyć doświadczenie i nauczyć się elementarnych zasad SEO.

Innym sposobem na szukanie zleceniodawców są internetowe portale ogłoszeniowe. Zlecenia na copywriting można znaleźć na przykład na: Oferia (sprawdź tutaj), Freelanceria (sprawdź tutaj), czy Useme (sprawdź tutaj), a także na forach specjalistycznych dla copywriterów lub pozycjonerów oraz na specjalnych profilach na Facebooku.

Osoby, które mogą już pochwalić się bogatym porfolio, mogą szukać zleceń bezpośrednio w agencjach reklamowych lub zajmujących się tworzeniem i pozycjonowaniem stron internetowych. Każdy copywriter portfolio ze swoimi tekstami powinien tworzyć od początku działalności, ponieważ jego przedstawienia wymaga większość zleceniodawców.

Doświadczeni copywriterzy mają zwykle własną stronę internetową, na której prezentują nie tylko swoje portfolio, ale także reklamują swoje usługi, dzięki czemu zleceniodawcy sami ich znajdują.

Praca jako copywriter freelancer – wady i zalety

Wybierając copywriting na kierunek dla swojej kariery, warto wciąć pod uwagę mankamenty pracy w tym charakterze, zwłaszcza jako freelancer:

  • konieczność samodzielnego zdobywania zleceń,
  • brak stałych zarobków (co miesiąc dochody mogą być inne),
  • nienormowany czas pracy (copywriterzy często spędzają kilkanaście godzin dziennie przy komputerze),
  • praca w samotności,
  • konieczność doskonałej organizacji czasu,
  • trudności w zachowaniu work-life balance.

Oczywiście copywriter może liczyć także na szereg profitów z tytułu wykonywanych zadań i są to przede wszystkim:

  • możliwość wysokich zarobków,
  • dobre perspektywy zawodowe ze względu na rozwój Internetu,
  • elastyczny czas pracy (można np. spać do południa, a pracować do północy),
  • samodzielność i niezależność (niepodleganie żadnemu szefowi),
  • codzienna nauka czegoś nowego (pisanie tekstów wymaga czytania i szukania informacji),
  • duża satysfakcja z dobrze wykonanej pracy.

Praca w domu w charakterze copywritera z pewnością nie należy do najłatwiejszych i nie każdy się do niej nadaje. Copywriterem może być osoba rzeczywiście umiejąca pisać, czyli sprawnie posługująca się językiem i tworząca w krótkim czasie ciekawe teksty bez błędów gramatycznych, stylistycznych i ortograficznych. Są to elementarne umiejętności, bez których bardzo trudno o sukces w tym zawodzie.

Do tego przydają się specyficzne cechy charakteru, które pozwalają przetrwać trudne okresy pracy w samotności, przejściowe problemy z weną, czy z wystarczającą liczbą zleceń. Dobry copywriter powinien odznaczać się dużą wytrwałością, chęcią nieustannego poszerzania wiedzy i co najważniejsze, lubić swoją pracę.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Hintigo Hintigo [+ info]

HINTIGO to źródło najlepszych rozwiązań, porad i inspiracji, pozwalających szybko i skutecznie rozwiązać problemy życia codziennego. Wierzymy, że podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze kiedy dysponujemy kompletnymi i rzetelnymi informacjami. Pragniemy, aby każdy użytkownik odwiedzający nasz portal znalazł dokładnie to, czego w danym momencie poszukuje - odpowiedzi na pytanie, porady, instrukcji, przewodnika.

Zobacz również