Pozytywny stres - jak go efektywnie wykorzystać?

Stres nie zawsze jest negatywny, choć właśnie w taki sposób zazwyczaj się nam kojarzy. W jaki sposób pozytywnie wpływa na życie?

Pozytywny stres - jak go efektywnie wykorzystać?

Stres zazwyczaj oznacza męczące uczucie i zdenerwowanie, czasem może przechodzić nawet w przewlekłe stany i być przyczyną wielu chorób. Istnieje jednak również stres pozytywny. Podpowiadamy, jak można go wykorzystać.

Problem ze stresem nie polega bowiem na jego istnieniu. To, że nie możemy uciec od problemów jest wiadome – stres jest czynnikiem, który towarzyszy człowiekowi jako jeden z naturalnych bodźców. Nie bez znaczenia jest tu również adrenalina, która wzmaga czynności organizmu i przygotowuje nas do walki lub ucieczki. Jak dobrze wykorzystać stres?

Stres pozytywny to tak zwany eustres (z Greki – przedrostek „eu” oznacza coś pozytywnego). Różni się od drażniącego i męczącego uczucia kilkoma warunkami.

Eustres, czyli stres pozytywny

“Dobry” stres jest krótkotrwały, dodaje energii i sprzyja pozytywnym działaniom oraz rozwiązywaniu problemów. Przede wszystkim jest postrzegany jako coś, z czym możemy sobie poradzić. Czasem dodaje życiu dodatkowego smaczku, ba, niektórzy nawet go uwielbiają.

Panująca moda na szybki styl życia i chęć przygód wyzwala właśnie takiego typu stany pełne różnorakich emocji. Często sami potrzebujemy dodać naszemu życiu odrobiny kolorów i dostarczyć niesamowitych przeżyć. Takie uczucia możemy zapewnić sobie poprzez np. skok na spadochronie, ciekawe hobby, podróże w nieznane, interesujące zajęcia edukacyjne, a nawet nową pracę.

Dowiedz się więcej: 7 sposobów na to, jak być szczęśliwym – z naukowego punktu widzenia >>

Najważniejsze jest w tym przypadku to, jak stres wpływa na nasze zdrowie. Można zacząć spełniać swoje marzenia i nadać swemu życiu sens np. poprzez podjęcie nowych aktywności fizycznych bądź psychicznych. Wtedy wszystko jest w porządku. Należy pamiętać, że każde działanie i jego wpływ na zdrowie jest sytuacją indywidualną. Nie każda apatia da się wyleczyć, przykładowo, sesją na strzelnicy, co z kolei dla innych może być miłą odskocznią od codzienności.

Jak najlepiej wprawić się w stres pozytywny bez narażania na kontuzje i nieprzyjemne sytuacje? Na przykład poprzez zdrową rywalizację i gry towarzyskie. Na pewno chwile spędzone w dobrym towarzystwie przy RPG (grach fabularnych) lub planszówce dodadzą nam odrobiny adrenaliny i pozytywnie wpłyną na nasz nastrój.

Dowiedz się więcej: 7 sposobów, aby skutecznie poprawić sobie nastrój >>

Pozytywny stres - jak go efektywnie wykorzystać? - natchnienie

Jak jeszcze wykorzystać eustres?

W sytuacji stresowej mózg działa lepiej i bardziej wydajnie. Każdy pewnie tego doświadczył, ucząc się na pamięć różnych rzeczy na 15 minut przed egzaminem.

Gdy niektórzy omdlewają i potrzebują środków uspokajających, inni mogą wykorzystać ten stan, aby odpowiednio się zmotywować. Wystarczy kilka głębokich oddechów i zapewnienie samego siebie, że wszystko będzie dobrze, aby stanąć oko w oko ze swoim stresorem (czynnikiem stresogennym).

Będąc w stanie takiego pobudzenia emocjonalnego stajemy się bardziej odważni, decyzje podejmujemy niezwykle szybko i jesteśmy efektywni. Niczym makler na giełdzie. Nie bez powodu pewni ludzie wybierają zawody, w których czynnik stresowy odgrywa dużą rolę.

Pozbywając się swojej nieśmiałości: stając na mównicy, na scenie, pracując jako sprzedawca lub freelancer, tak naprawdę każdego dnia korzystamy z dobroczynnych efektów stresu.

Dowiedz się więcej: Manipulacja a toksyczni ludzie. Jak rozpoznać manipulatora? >>

Pozytywny stres - jak go efektywnie wykorzystać? - eustres

Czynniki stresogenne

Każdy ma swoje osobiste preferencje zachowań. Ważne, aby nie przekraczać swoich granic zbyt mocno, ponieważ można sobie zrobić krzywdę. Wybierajmy rzeczy, które są dla nas najlepsze – w tym celu przyjrzyjmy się sobie i swoim reakcjom na różnego rodzaju aktywności.

Pamiętajmy, że charakter człowieka kształtuje się od wczesnej młodości. To, kim jesteśmy tak naprawdę determinuje wiele czynników. Może nie warto podążać za tłumem? Jeśli przeraża nas sama myśl o skoku na bungee – nie róbmy tego. Zajmijmy się tym, co pozytywnie wpłynie na nasz rozwój osobisty. Może to być nauka języków obcych lub samotna podróż – niekoniecznie po bezdrożach Meksyku. Warto więc wzmacniać w sobie pozytywne stany., np. poprzez pracę, naukę, nowe towarzystwo czy sport.

Choć niektórzy nie są w stanie przeżyć ani jednego dnia bez pobudzania swojego systemu nerwowego tysiącem wrażeń, a potrawy takie jak fugu nie są im obce – konieczne jest, aby we wszystkim znaleźć równowagę.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Julia Ziółkowska Julia Ziółkowska [+ info]

Julia Ziółkowska, absolwentka UKSW w Warszawie na Wydziale Historii Sztuki. Napisała dysertację na temat symboliki zwierząt w dziele Hieronima Boscha "Ogród rozkoszy ziemskich". Blogerka, od lat współpracuje z magazynami i portalami kulturalnymi, biznesowymi i lifestylowymi. Mieszka w Warszawie, mieście, które uwielbia. Najchętniej spędza czas w bibliotece lub swoim ogrodzie. Kocha życie, poezję, rękodzieło, teatr awangardowy, gry komputerowe oraz powieści Aldousa Huxleya i Philipa K. Dicka. Koneserka win i serów.

Zobacz również