Paniczny strach - jak sobie z nim radzić, aby nie sparaliżował naszego życia

Trudno żyć, gdy paniczny strach staje się codziennością. Warto wówczas zwrócić się w stronę pozytywnych wartości. Jak pokonać przytłaczający lęk?

Paniczny strach - jak sobie z nim radzić, aby nie sparaliżował naszego życia

Paniczny strach może nas paraliżować i skutecznie zmniejszać jakość życia. Co gorsza, mogą mu również współtowarzyszyć: depresja, apatia i ogólna niechęć do ludzi czy istnienia w ogóle. Jak sobie z tym radzić? Jak nie utonąć w rzece strachu?

Paniczny strach a jego przyczyny

Stan psychiczny zwany lękiem może mieć różne podłoże. Niektóre osoby traumy wynoszą na przykład z dzieciństwa, inne spotkało coś przykrego, zostały napadnięte, a teraz są nieufne i zamknięte w sobie. Bywa, że nie znajdują one bliskich osób, którym mogłyby się zwierzyć.

Przewlekłe stany lękowe mogą doprowadzić do poważnych zaburzeń, takich jak depresja lękowa. Przyczyny występowania tej choroby są związane m.in. z problematycznym dorastaniem (np. długotrwałe napięcia wewnętrzne) bądź mogą zrodzić się z innych traumatycznych przeżyć (np. maltretowanie fizyczne).

Niestety, brak widocznych czynników zewnętrznych, prowadzi często do bagatelizacji problemu wśród rodziny czy znajomych. Często można wówczas usłyszeć zdania od bardzo bliskich osób: „Przecież nic się nie dzieje”, „Przesadzasz”, które tylko pogłębiają paniczny strach.

Należy jednocześnie zwrócić uwagę na to, w jakim natężeniu i jak długo występuje stan lęku. Często obniżony nastrój mylony jest z depresją, która jest bardzo poważną chorobą. Z tym schorzeniem zmagali się Robin Wiliams i Chester Bennington, sławni ludzie, którzy popełnili samobójstwo. Takie skrajne emocje wymagają dużego wsparcie otoczenia. Bywa i tak, że jedynym ratunkiem jest psychoterapia – gdy nie widzimy wyjścia z danej sytuacji, warto umówić się na wizytę u specjalisty, który zapewni nam profesjonalną pomoc.

Dowiedz się więcej: Strach – dlaczego ogranicza nasze życie? >>

Paniczny strach - jak sobie z nim radzić, aby nie sparaliżował naszego życia - sposoby

Sposoby na walkę z panicznym strachem

Paniczny strach może mieć różne przyczyny, tak jak różni są poszczególni ludzie. Martwią nas: stan majątkowy, niestabilność, zjawiska społeczne i kulturowe. Nie bez znaczenia jest również panująca powszechnie dezinformacja. Jak sobie radzić z odczuwanym lękiem? Jest na to co najmniej kilka dobrych sposobów.

Ćwiczenia oddechowe

Gdy dopada nas atak paniki, na przykład w miejscu publicznym, starajmy się na chwilę zatrzymać, usiąść na ławce i oddychać w pewien specyficzny sposób: głęboki wdech przez nos i wydech przez lekko otwarte usta. Wdychając liczymy do 5, wydychając do 10. Ćwiczenie oddechowe powtarzamy kilka razy.

Unikanie negatywnych informacji

Jeśli chodzi o media to trudno czasem ich uniknąć, jednak wyłączając telewizję i social media co najmniej jeden raz w tygodniu, złagodzimy nieco uczucie towarzyszącego nam strachu. Takie działania zapewnią całodzienną przerwę od zalewu negatywnych myśli dotyczących polityki, gospodarki czy różnego rodzaju katastrof.

Wsłuchanie się w siebie

Emocje nie są łatwą rzeczą do opanowania. Nie jest tak, że można je włączyć lub wyłączyć jakimś przyciskiem ON/OFF. Warto więc nauczyć się słuchać siebie i zastanowić, co tak naprawdę mówi nasze wewnętrzne JA. Pomoże nam w tym na przykład medytacja lub praktykowanie jogi.

Dowiedz się więcej: Sposoby na stres – joga w domu >>

Zlokalizowanie źródła strachu i konfrontacja

Jednym ze sposobów na pozbycie się lęku, jest próba konfrontacji z nim oko w oko. Jeżeli paniczny strach prowadzi do rezygnacji z życia towarzyskiego, warto zwalczyć go właśnie poprzez spotykanie innych ludzi. Ważne, by fobie oswajać powoli, a emocje dawkować stopniowo.

Dobrym pomysłem jest wyjście z domu i poszukanie interesujących nas miejsc. Mogą to być kluby dyskusyjne, kawiarnie bądź warsztaty artystyczne, np. nauka sztuki decoupage.

Pozytywny wpływ zwierząt na psychikę

Na różne stany lękowe bardzo dobrze wpływa kontakt ze zwierzętami. Terapie z udziałem zwierząt mogą mieć naprawdę zadziwiające efekty, warto więc spróbować: dogoterapii (terapia poprzez kontakt z psami), hipoterapii (terapia poprzez kontakt z końmi) czy nawet felinoterapii (terapia poprzez kontakt z kotami).

Przebywanie ze zwierzętami rozwija pozytywne kontakty społeczne, zwiększa poczucie własnej wartości i zmniejsza zaburzenia emocjonalne. Już samo słuchanie śpiewu ptaków może przynieść pozytywne efekty. Strach warto wyciszać poprzez kontakt z naturą, np. poprzez spacer po lesie czy wycieczkę nad mało znane jezioro.

Paniczny strach - jak sobie z nim radzić, aby nie sparaliżował naszego życia - kontakt z naturą

Sposobów na opanowanie strachu i skrajnych emocji jest wiele. Każdy jest jednak inny, dlatego też potrzebuje różnych narzędzi do wyciszenia się. Warto eksperymentować i sprawdzać, co przynosi najlepsze rezultaty w walce z lękiem. Jedno jest pewne: nie warto czekać na moment, kiedy paniczny strach odbierze nam radość z życia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Julia Ziółkowska Julia Ziółkowska [+ info]

Julia Ziółkowska, absolwentka UKSW w Warszawie na Wydziale Historii Sztuki. Napisała dysertację na temat symboliki zwierząt w dziele Hieronima Boscha "Ogród rozkoszy ziemskich". Blogerka, od lat współpracuje z magazynami i portalami kulturalnymi, biznesowymi i lifestylowymi. Mieszka w Warszawie, mieście, które uwielbia. Najchętniej spędza czas w bibliotece lub swoim ogrodzie. Kocha życie, poezję, rękodzieło, teatr awangardowy, gry komputerowe oraz powieści Aldousa Huxleya i Philipa K. Dicka. Koneserka win i serów.

Zobacz również