Opony wielosezonowe - czy to się opłaca?

Opony wielosezonowe są kompromisem pomiędzy oponami letnimi a zimowymi. W dobie coraz słabszych zim kierowcy decydują się na nie chętniej, niż kiedykolwiek wcześniej. Czy słusznie?

Opony wielosezonowe - czy to się opłaca?

Opony wielosezonowe cieszą coraz większym uznaniem.  W głównej mierze decydują o tym łagodne zimy w ostatnich latach. W tych okolicznościach, kierowcy rzadziej decydują się na posiadanie dwóch kompletów opon, na rzecz jednej pary opon całorocznych.

Czym się charakteryzują opony wielosezonowe

Opony wielosezonowe korzystają z rozwiązań kompletów dedykowanych dla okresów letnich i zimowych.

Mają mniej lamel (drobnych nacięć na bieżniku), niż ogumienie zimowe, co powoduje gorsze radzenie sobie ze śniegiem. Od produktów letnich z kolei różnią się mieszanką – opony wielosezonowe wykonane są z bardziej miękkiej gumy, niż ich letnie odpowiedniki. W praktyce oznacza to szybsze zużycie w warunkach wyższych temperatur. Ich bieżniki nie posiadają również profili, które zapewniają optymalne odprowadzanie wody.

Dowiedz się więcej: Wymiana opon – praktyczny przewodnik >>

Tanie opony, czyli ile konkretnie można zaoszczędzić

Rozwiązania całoroczne to sposób na tanie opony. Już sam fakt posiadania jednej pary takich opon eliminuje konieczność płacenia za ich wymianę dwa razy w roku. Przyjmując, że nowe opony całoroczne posłużą 5 lat, a jednorazowa wymiana kosztuje 100 zł, to w efekcie oszczędzamy na tej jednej usłudze już 1 000 złotych. Do tego należy uwzględnić korzyści wynikające ze zwolnionej przestrzeni w garażu lub piwnicy, gdzie zazwyczaj przechowuje się komplet opon.

Dochodzą jeszcze oszczędności wynikające z zakupu nowego ogumienia. Opony wielosezonowe kosztują praktycznie tyle samo, co ich letnie i zimowe odpowiedniki. Przyjmijmy, że nowe i dobrej jakości produkty to koszt 500 zł za sztukę, zaś ich zakup następuje raz na 5 lat. Zestaw opon całorocznych będzie nas więc kosztować 2 000 złotych, jeżeli natomiast zdecydujemy się na rozwiązania sezonowe to będziemy musieli nabyć dwa takie zestawy. Zatem oszczędności, z uwzględnieniem kosztu wymiany, będą łącznie sięgać 3 000 złotych w ciągu 5 lat.

Dowiedz się więcej: Najlepsze marki opon samochodowych – TOP 5 >>

Opony całoroczne – bezpieczeństwo

Opony wielosezonowe są kompromisem pomiędzy ich sezonowymi odpowiednikami. W praktyce oznacza to nieco gorsze parametry w określonych sytuacjach, a w szczególności w kontekście drogi hamowania.

W warunkach zimowych odległość, jaką pokona auto (przy prędkości 30 km/h) w sytuacji potrzeby nagłego zatrzymania wyniesie:

  • w przypadku opon całorocznych – niecałe 12 metrów,
  • w przypadku opon zimowych – 9 metrów,
  • ogumienie letnie zatrzyma się dopiero po ok. 21 metrach.

Jeżeli powyższy test przeprowadzony zostałby w warunkach upalnego lata, najlepiej poradziłyby sobie opony letnie, opony całoroczne uplasowałyby się pośrodku stawki, najgorzej wypadłoby zimowe ogumienie.

Dowiedz się więcej: Ciśnienie w oponach – to musisz wiedzieć >>

Czy warto inwestować w takie ogumienie?

Opony całoroczne są rozwiązaniem kompromisowym, a zatem ich inne parametry w warunkach zimowych i letnich również będą słabsze, niż ich sezonowe odpowiedniki.

Z pewnością nie zastąpią opon zimowych w okoliczności intensywnych opadów śniegu, ani też podczas upalnego lata nie zapewnią takiej drogi hamowania, jak opony letnie.

Podobnie sytuacja wygląda z kwestią odprowadzania wody – bieżnik letniego ogumienia jest wyprofilowany w sposób, który zapewnia jak najmniejszą styczność gumy z podłożem. Dzięki temu w sytuacji nagłego hamowania, odległość do całkowitego zatrzymania jest niższa, niż w przypadku opon całorocznych.

Dowiedz się więcej: Pompowanie kół azotem – czy warto? >>

Decyzja należy do kierowcy

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie: czy warto zakupić opony wielosezonowe? Na pewno jest to rozwiązanie tańsze. Musimy jednak liczyć się z gorszymi parametrami, niż w przypadku produktów dedykowanych do użytkowania w określonych warunkach pogodowych.

W niektórych okolicznościach może się okazać, że zabraknie tych kilku ważnych metrów w sytuacji gdy np. dziecko wybiegnie nam na drogę. Z drugiej strony, zimy mamy coraz lżejsze, zaś opady śniegu są mnie intensywne.

Dowiedz się więcej: Jazda autem zimą – podstawowe zasady >>

Opony wielosezonowe mogą być dobrym pomysłem. Pod warunkiem jednak, że nie korzystamy dużo z samochodu i służy nam głównie do jazdy po większym i dobrze odśnieżanym mieście. Jeżeli jednak nie chcemy oszczędzać na bezpieczeństwie i komforcie jazdy, warto wyposażyć się w opony dedykowane. Jeżeli z kolei szukamy sposobu na tanie opony, zakup całorocznych jest zdecydowanie bardziej opłacalny.

Wybór musi być więc poprzedzony naszą indywidualną oceną dopasowaną do sposobu użytkowania pojazdu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również