Opony terenowe - jak wybrać najlepsze?

Opony terenowe przeznaczone są dla samochodów typu SUV. Gwarantują doskonałe możliwości trakcyjne na bezdrożach i błotnistych terenach. Które wybrać?

 
Opony terenowe - jak wybrać najlepsze?
Opony typu off-road / źródło zdjęcia: Getty Images / molchanovdmitry

Opony terenowe przeznaczone są do jazdy w trudnych terenach. Pełnię ich możliwości możemy poznać dopiero w ekstremalnie trudnych warunkach, takich jak m.in. bezdroża, błotniste drogi leśne itp. Doceniają je szczególnie kierowcy poszukujący wrażeń i wyzwań. Niestety, większość samochodów typu SUV opuszczają salony z ogumieniem typu on-road, co znacząco ogranicza możliwości tych pojazdów.

Opony terenowe – po czym je poznać?

Prawdziwe opony off-road zdecydowanie zwiększają możliwości użytkowania aut typu SUV. Niestety, większość tych pojazdów zakupionych w salonie opuszcza je z ogumieniem całorocznym, przystosowanym do dróg asfaltowych. Mają płytki bieżnik, a także niski profil opony. Cechy te sprawiają, że nie nadają się do użytkowania w terenie, ponieważ momentalnie oblepiane są błotem.

Dla takich pojazdów zalecane są więc opony terenowe, które są oznaczone jako MT/R. Od standardowego ogumienia różnią się przede wszystkim tym, że bieżnik mają także na bokach, dzięki czemu łatwiej radzą sobie z wyjechaniem nawet z głębokiego błota.

Dowiedz się więcej: Jak czytać oznaczenia na oponach – poradnik >>

Opony do terenówek – czy nadają się na asfalt?

Wadą opon terenowych jest to, że nie nadają się do jazdy po asfalcie. Mają zazwyczaj głęboki i ostry bieżnik, a bok wyższy niż w klasycznych oponach. Cechy te znacząco wydłużają drogę hamowania, co może mieć katastrofalne konsekwencje w nagłych przypadkach. Wpływa to również na gorsze właściwości trakcyjne na asfalcie, zaś wydobywający się spod kół szum bywa nie do zniesienia.

Opony terenowe całoroczne

Alternatywą dla klasycznych opon off-road są opony terenowe całoroczne. Aby je znaleźć, należy szukać oznaczenia opon AT/R. Ogumienie takie ma właściwości drogowo-terenowe i w odróżnieniu od wyżej opisanych produktów, znacznie lepiej sobie radzi z jazdą po asfalcie.

Niektórzy producenci przewidzieli również wysokie indeksy prędkości, co pozwoli bezpiecznie jeździć nawet z prędkością 160 km/h. Z kolei w terenie takie opony mają tylko nieznacznie gorsze właściwości niż ich off-roadowe odpowiedniki. Dodatkową korzyścią jest fakt, że można nimi zastąpić opony terenowe zimowe.

Dowiedz się więcej: Opony wielosezonowe – czy to się opłaca? >>

A jeśli nie jeździmy w off-roadzie?

Kierowcy, którzy nie szukają mocnych wrażeń, jednak fascynują się SUV-ami, powinni wyposażyć się w dwa komplety opon terenowych – zimowych oraz letnich. Przy wadze takich pojazdów nie jest zalecane stosowanie opon terenowych całorocznych, które co do zasady gorzej sobie radzą na mokrej nawierzchni, jak i są mniej praktyczne w trakcie jazdy zimą. Z tego powodu lepszym rozwiązaniem jest zakup opon dedykowanych na określoną porę roku – szczególnie w przypadku pojazdów takich gabarytów jak SUV.

Dowiedz się więcej: Samochody SUV – przegląd najciekawszych ofert na polskim rynku >>

Co z oponami sportowymi?

Auta terenowe oraz SUV-y wyposażone są w napęd typowo terenowy 4×4. Opony dostępne na rynku do tych pojazdów to także ogumienie ze sportowym zacięciem. Produkty takie oznaczone są jako HT i dedykowane są głównie do jazdy po szosach. W odróżnieniu od klasycznych rozwiązań, posiadają wzmocniony bieżnik oraz podwyższoną wytrzymałość. Dzięki temu można rozwijać większe prędkości, a jednocześnie sporadycznie można zjechać z utartego szlaku np. na polną drogę.

Opony terenowe – jak wybrać?

To, jakie opony terenowe wybierzemy, zależy przede wszystkim od zastosowania pojazdu. Miłośnicy bezdroży i brudzenia auta w błocie powinni postawić na typowe opony off-road, które całkowicie wywiążą się z czekających ich zadań. Nie nadają się jednak do jazdy po szosie. Alternatywą jest ogumienie o oznaczeniu AT/R, które lepiej sobie radzą w warunkach drogowych.

Jeżeli jednak SUV lub terenówka będą częściej użytkowane na standardowych drogach, najlepszych wyjściem z sytuacji są opony sportowe lub dwa komplety produktów o przeznaczeniu szosowym. Opony całoroczne nie są zalecane dla pojazdów tych gabarytów z prostego względu – nie radzą sobie dobrze na mokrej nawierzchni, tak samo jak jazda na nich po śniegu jest niezwykle ryzykowna.

ZOBACZ ROWNIEŻ

 
Zobacz również