Opony terenowe - jak wybrać najlepsze?

Opony terenowe przeznaczone są dla samochodów typu SUV. Gwarantują doskonałe możliwości trakcyjne na bezdrożach i błotnistych terenach. Które wybrać?

 
Opony terenowe - jak wybrać najlepsze?
Opony typu off-road / źródło zdjęcia: Getty Images / molchanovdmitry

Opony terenowe przeznaczone są do jazdy w trudnych terenach. Pełnię ich możliwości możemy poznać dopiero w ekstremalnie trudnych warunkach, takich jak m.in. bezdroża, błotniste drogi leśne itp. Doceniają je szczególnie kierowcy poszukujący wrażeń i wyzwań. Niestety, większość samochodów typu SUV opuszczają salony z ogumieniem typu on-road, co znacząco ogranicza możliwości tych pojazdów.

Opony terenowe – po czym je poznać?

Prawdziwe opony off-road zdecydowanie zwiększają możliwości użytkowania aut typu SUV. Niestety, większość tych pojazdów zakupionych w salonie opuszcza je z ogumieniem całorocznym, przystosowanym do dróg asfaltowych. Mają płytki bieżnik, a także niski profil opony. Cechy te sprawiają, że nie nadają się do użytkowania w terenie, ponieważ momentalnie oblepiane są błotem.

Dla takich pojazdów zalecane są więc opony terenowe, które są oznaczone jako MT/R. Od standardowego ogumienia różnią się przede wszystkim tym, że bieżnik mają także na bokach, dzięki czemu łatwiej radzą sobie z wyjechaniem nawet z głębokiego błota.

Dowiedz się więcej: Jak czytać oznaczenia na oponach – poradnik >>

Opony do terenówek – czy nadają się na asfalt?

Wadą opon terenowych jest to, że nie nadają się do jazdy po asfalcie. Mają zazwyczaj głęboki i ostry bieżnik, a bok wyższy niż w klasycznych oponach. Cechy te znacząco wydłużają drogę hamowania, co może mieć katastrofalne konsekwencje w nagłych przypadkach. Wpływa to również na gorsze właściwości trakcyjne na asfalcie, zaś wydobywający się spod kół szum bywa nie do zniesienia.

Opony terenowe całoroczne

Alternatywą dla klasycznych opon off-road są opony terenowe całoroczne. Aby je znaleźć, należy szukać oznaczenia opon AT/R. Ogumienie takie ma właściwości drogowo-terenowe i w odróżnieniu od wyżej opisanych produktów, znacznie lepiej sobie radzi z jazdą po asfalcie.

Niektórzy producenci przewidzieli również wysokie indeksy prędkości, co pozwoli bezpiecznie jeździć nawet z prędkością 160 km/h. Z kolei w terenie takie opony mają tylko nieznacznie gorsze właściwości niż ich off-roadowe odpowiedniki. Dodatkową korzyścią jest fakt, że można nimi zastąpić opony terenowe zimowe.

Dowiedz się więcej: Opony wielosezonowe – czy to się opłaca? >>

A jeśli nie jeździmy w off-roadzie?

Kierowcy, którzy nie szukają mocnych wrażeń, jednak fascynują się SUV-ami, powinni wyposażyć się w dwa komplety opon terenowych – zimowych oraz letnich. Przy wadze takich pojazdów nie jest zalecane stosowanie opon terenowych całorocznych, które co do zasady gorzej sobie radzą na mokrej nawierzchni, jak i są mniej praktyczne w trakcie jazdy zimą. Z tego powodu lepszym rozwiązaniem jest zakup opon dedykowanych na określoną porę roku – szczególnie w przypadku pojazdów takich gabarytów jak SUV.

Dowiedz się więcej: Samochody SUV – przegląd najciekawszych ofert na polskim rynku >>

Co z oponami sportowymi?

Auta terenowe oraz SUV-y wyposażone są w napęd typowo terenowy 4×4. Opony dostępne na rynku do tych pojazdów to także ogumienie ze sportowym zacięciem. Produkty takie oznaczone są jako HT i dedykowane są głównie do jazdy po szosach. W odróżnieniu od klasycznych rozwiązań, posiadają wzmocniony bieżnik oraz podwyższoną wytrzymałość. Dzięki temu można rozwijać większe prędkości, a jednocześnie sporadycznie można zjechać z utartego szlaku np. na polną drogę.

Opony terenowe – jak wybrać?

To, jakie opony terenowe wybierzemy, zależy przede wszystkim od zastosowania pojazdu. Miłośnicy bezdroży i brudzenia auta w błocie powinni postawić na typowe opony off-road, które całkowicie wywiążą się z czekających ich zadań. Nie nadają się jednak do jazdy po szosie. Alternatywą jest ogumienie o oznaczeniu AT/R, które lepiej sobie radzą w warunkach drogowych.

Jeżeli jednak SUV lub terenówka będą częściej użytkowane na standardowych drogach, najlepszych wyjściem z sytuacji są opony sportowe lub dwa komplety produktów o przeznaczeniu szosowym. Opony całoroczne nie są zalecane dla pojazdów tych gabarytów z prostego względu – nie radzą sobie dobrze na mokrej nawierzchni, tak samo jak jazda na nich po śniegu jest niezwykle ryzykowna.

ZOBACZ ROWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również