Opony run flat - czy warto je mieć?

Opony run flat pozwalają na przejechanie nawet 80 km bez ciśnienia powietrza. Nieodpowiednia eksploatacja bardziej jednak zaszkodzi, niż pomoże.

 
Opony run flat - czy warto je mieć?
Opony typu run flat pozwolą nam na zaoszczędzenie wielu nerwów / źródło zdjęcia: Getty Images / GeorgRudy

Opony run flat nie są rozwiązaniem nowym. Ich historia sięga czasów poprzedzających jeszcze II Wojnę Światową. Nad tą technologią pracowali inżynierowie wojskowi, natomiast dynamiczny rozwój prac nastąpił w trakcie zmagań wojennych. W samochodach osobowych pojawiły się jednak stosunkowo późno, bo dopiero w latach 80. ubiegłego wieku. Od niedawna zyskują też na popularności w masowym zastosowaniu.

Opony run flat – co to jest?

Warto wspomnieć, czym dokładnie są opony run flat. W dosłownym tłumaczeniu termin ten oznacza „jazdę bez powietrza”, co w zasadzie idealnie oddaje koncepcję tej technologii. Pozwala ona na kontynuowanie jazdy autem nawet w momencie, gdy uszło ciśnienie powietrza z opony wskutek jej przebicia. Było to kluczowe zastosowanie w inżynierii wojskowej, które pozwalało na zwiększenie żywotności pojazdów transportujących żołnierzy oraz sprzęt wojskowy. Od ok. 20 lat technologia ta jest wykorzystywana również w przypadku samochodów osobowych.

Ile można przejechać bez ciśnienia?

Zanim jednak wpadniemy w przesadni optymizm, należy podkreślić jedną zasadniczą kwestię. Mianowicie opony run flat pozwalają wprawdzie na jazdę bez ciśnienia, jednak tylko w ograniczonym zakresie. W zależności od konkretnego modelu kontynuowanie jazdy jest możliwe wyłącznie przez 80 km do maksymalnie 200 km. Nie można przy tym przekroczyć prędkości 80-90 km/h. Opona pełni tym samym rolę tzw. dojazdówki, dzięki czemu jesteśmy w stanie dojechać do najbliższej wulkanizacji celem naprawy ogumienia.

 

Jak działają opony run flat?

Jazda bez ciśnienia powietrza jest możliwa dzięki specjalnej konstrukcji opon run flat. Najczęściej stosuje się w nich specjalną gumową wkładkę oraz ulepszoną stopkę. Pierwszy element wpływa na wzmocnienie ścian bocznych, drugi z kolei zapewnia dodatkowe wzmocnienie z uwagi na fakt, iż wykonana jest z trwalszego materiału niż typowe stopki. To dzięki nim opona nie zamienia się w tzw. kapcia po przebiciu.

Warto nadmienić, że nagła utrata ciśnienia mocno odbija się na trakcji auta, w wyniku czego powstaje zagrożenie utraty kontroli nad pojazdem. W przypadku opony run flat utrata powietrza nie jest tak odczuwalna.

Kilka możliwych rozwiązań

Powyżej opisane rozwiązanie jest jednym z wielu możliwych. W praktyce do produkcji opon run flat wykorzystuje się najróżniejsze technologie, a wszystko zależy od producenta. W przypadku np. Continental ContiSeal lub Goodyear Duraseal stosuje się dodatkową powłokę uszczelniającą. Instalowana jest wzdłuż całego bieżnika, w wyniku czego ciśnienie utrzymuje stabilny poziom.

Nieco inną metodą wykorzystali inżynierowie Pirelli. Opracowali technologię zwaną Safety Wheel System, który – najogólniej rzecz biorąc – polega na napompowaniu opony, gdy ta tylko zacznie nagle tracić ciśnienie powietrza. Chociaż jest to skuteczne rozwiązanie, to wciąż niezwykle drogie. Dodatkowo specyfika funkcjonowania pozwala na montaż takich opon wyłącznie w dużych rozmiarach, istnieją również problemy z ich wyważeniem. Z tego powodu te opony run flat nie zyskały na popularności.

Oznaczenia na oponach run flat

Opony run flat mogą być oznaczane różnie, w zależności od producenta. Co do zasady już w samej nazwie widać, że mamy do czynienia z tą technologią. Tak jest w przypadku np. Bridgestone i ich modelu opon RFT (Run Flat Tire) czy Continentala i ich SSR (Self Supporting Runflat). Szukając tego typu ogumienia, powinniśmy dodatkowo zwracać uwagę na oznaczenia znajdujące się z boku opony:

  • Run on Flat,
  • Zero Pressure Runflat lub run-flat,
  • MOE, EXT (Mercedes Benz),
  • ROF (Run on Flat),
  • R/F (Run/Flat),
  • RSC (BMW).

Dowiedz się więcej: Najlepsze marki opon samochodowych – TOP 5

 

Opony run flat – warto czy nie?

Chociaż użytkowanie opon run flat może być w niektórych sytuacjach zbawienne, to technologia ta nie jest pozbawiona istotnych wad. Są to głównie bolączki natury funkcjonalnej, które znacząco obniżają komfort użytkowania tego typu ogumienia.

Zalety

Pomimo pewnych uciążliwości opony run flat mają jedną niepodważalną pozytywną cechę – wykazują większą odporność na uszkodzenia. Nawet gdy dojdzie już do przebicia takiego ogumienia, konstrukcja pozwoli na spokojne kontynuowanie jazdy do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego.

Najważniejszą zaletą jest jednak zwiększone bezpieczeństwo jazdy. W wielu przypadkach, w których dochodzi do uszkodzenia opony, następuje jej wybuch. Może być on fatalny w swoich konsekwencjach, zwłaszcza przy większych prędkościach. Najczęściej nawet bardzo doświadczony kierowca nie będzie w stanie zapanować nad pojazdem, co poskutkuje wypadnięciem z drogi i spowodowaniem wypadku.

Do korzyści należy zaliczyć również fakt, że posiadając opony run flat, nie musimy posiadać koła zapasowego. Jest to cenne szczególnie w małych pojazdach, w których każda przestrzeń jest na wagę złota.

Wady

Technologia run flat nie jest pozbawiona wad. Do najpoważniejszych zaliczyć musimy cenę. Przy niektórych modelach może być ona nawet o 100% wyższa niż w przypadku klasycznych produktów. To głównie z tego powodu rozwiązanie to nie zyskało tak dużej popularności.

Istotną wadą jest także wyraźnie zwiększona masa opon. To z kolei negatywnie odbija się na średnim spalaniu paliwa w wyniku powstania większego oporu toczenia. Z tym natomiast związane są kolejne niedogodności, takie jak chociażby emitowanie większego hałasu czy szybsze zużywanie się bieżnika.

Na korzyść opon run flat nie przemawiają również problemy z naprawą niektórych modeli. Część z nich nadaje się już tylko do utylizacji po przebiciu. Nawet jeżeli już można je naprawić, nie będziemy mogli tego dokonać w każdym zakładzie wulkanizacyjnym. Do niedogodności przy użytkowaniu może dojść również w nowszych modelach aut, ponieważ zdarzają się błędne wskazania czujnika ciśnienia powietrza w oponach.

Dowiedz się więcej: Ile wynosi koszt wymiany opon i od czego zależy?

Opony run flat to wygoda - po ich przebiciu można kontynuować jazdę bez wymiany ogumienia

źródło zdjęcia: Getty Images / Bobex-73

Gdzie znajdą zastosowanie opony run flat?

Na opony run flat można się pokusić, jeżeli dysponujemy szybkim sportowym autem. Dzięki takim pojazdom istnieje możliwość rozwinięcia bardzo dużych prędkości. Ryzyko przebicia opony w takich przypadkach jest znacznie większe. Dodatkowo konsekwencje wynikające z nagłej utraty ciśnienia mogą być fatalne. Jeżeli dojdzie do tego przy dużej prędkości, szanse na opanowanie auta drastycznie spadają.

Drugą grupą nabywców takich opon są właściciele pojazdów dostawczych. Wbrew pozorom powód jest jeden – finansowy. Chociaż opony takie są znacząco droższe w momencie zakupu, to jednak koszty ryzyka mogą być znacząco większe. Zwłaszcza gdy dojdzie np. do wybuchu opony w pojeździe ciężarowym przewożącym bardzo kosztowny ładunek. Ponadto nie istnieje wówczas konieczność wzywania pomocy drogowej, co jest również oszczędnością czasu.

Opony run flat – dla tych, co lubią bezpieczeństwo

Generalnie rzecz ujmując, opony run flat oferują znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa niż ich tradycyjne odpowiedniki. Ma to szczególne znaczenie w przypadku nagłej utraty ciśnienia powietrza, co jest dosyć mocno odczuwane przez kierujących. Jeżeli do problemów z trakcją dołożymy dużą prędkość, to nawet najbardziej doświadczony kierowca będzie miał ogromne trudności z opanowaniem auta. Zastosowanie technologii run flat sprawia, że problemy z trakcją nie występują. Jednak nie każdy jest skłonny zapłacić taką cenę za bezpieczeństwo. Warto przypomnieć, że opony run flat mogą być nawet 100% droższe niż klasyczne ogumienie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również