Opony niskoprofilowe - czym są i czy warto je kupować?

Opony niskoprofilowe stają się coraz popularniejsze wśród aut klasy średniej, chociaż docelowo są produkowane jako ogumienie do samochodów o sportowym charakterze. Takie ogumienie dodaje wdzięku i uroku pojazdom, w jakich są stosowane. Czy warto jednak z nich korzystać? Przekonaj się o wadach i zaletach takich opon.

Opony niskoprofilowe - czym są i czy warto je kupować?
Charakterystyka opon niskoprofilowych / źródło zdjęcia: Depositphotos / teo1973

Opony niskoprofilowe zostały skonstruowane z myślą o pojazdach sportowych. Ich producenci zastosowali większą szerokość kosztem niższej wysokości, co poskutkowało zwiększeniem przyczepności, jednak zaniżyło ich trwałość. Z biegiem czasu przeznaczenie tego ogumienia uległo zmianie, w wyniku czego wymuszone zostały zmiany konstrukcyjne.

Warto mieć świadomość tego, że odpowiedni dobór opon wpływa zarówno na bezpieczeństwo jazdy, jak i odczuwalny komfort. Z tego powodu wskazanym jest zapoznanie się ze wszystkimi wadami oraz zaletami, wiążącymi się z użytkowaniem ogumienia o niskim profilu.

Opony niskoprofilowe – co to takiego?

Warto wspomnieć o tym, czym w praktyce jest profil opony. Jest on określany przez stosunek szerokości opony do jej wysokości. Parametry te pozostają ze sobą w ścisłej korelacji, ponieważ muszą być zgodne z zaleceniami producenta. Dlatego zmiana szerokości wpływa na zmianę wysokości, a także średnicy felgi.

Ogólny zapis rozmiaru opony wygląda przykładowo: 205/55 R16. Oznacza to, że szerokość opony wynosi 205 mm, zaś stosunek wysokości do szerokości wynosi 55%, czyli w tym przypadku 112,75 mm. Ostatnia wartość dotyczy średnicy felgi.

Dowiedz się więcej: Jak czytać oznaczenia na oponach – poradnik >>

Obecnie za opony niskoprofilowe uważa się takie opony samochodowe, których stosunek wysokości do szerokości wynosi poniżej 55%. Pojmowanie to zmieniało się na przestrzeni lat, np. w latach 70. za opony niskoprofilowe uważano takie, których profil był niższy niż 80.

Warto również mieć świadomość tego, że wartość bezwzględna wysokości opony będzie się różnić w zależności od jej szerokości. Inaczej będzie wyglądać rozmiar opon 205/55 R16 niż 225/55 R16. W pierwszym przypadku bezwzględna wysokość to 112,75 mm, zaś w drugim to 123,75.

W jakich autach opony i niskim profilu są stosowane?

Opony z niskim profilem są stosowane najczęściej w autach sportowych. Jednak coraz częściej pojazdy klasy średniej i wyższej są już do nich przystosowane. Generalnie najrzadziej występują w samochodach klasy kompaktowej i miejskiej.

Opony niskoprofilowe – zalety

Wpływ na stabilność jazdy

Względy bezpieczeństwa uważa się za główne atuty opon z niskim profilem z praktycznego punktu widzenia. W pojeździe wyposażonych w takie opony jest odczuwalnie poprawiona trakcja podczas jazdy.

Tego typu ogumienie jest szersze niż ich klasyczne odpowiedniki. W wyniku większego styku bieżnika z podłożem poprawie ulega przyczepność – dotyczy to dróg o nienagannej nawierzchni. Zmniejszeniu ulegają również wychylenia auta na zakrętach.

Pożądane walory wizualne

Opony niskoprofilowe wpływają również na atrakcyjność wizualną samochodu. W wyniku niskiego boku opony, lepiej prezentuje się felga w niej osadzona. Jej forma jest lepiej widoczna, co jest pożądane podczas tuningu. Dodatkowo takie ogumienie posiada atrakcyjnie wyglądający bieżnik, co również podnosi walory wizualne wyposażonego w nie pojazdu.

Opony niskoprofilowe to również wady

Niższy komfort jazdy

Niestety, opony z niskim profilem wiążą się również z określonymi wadami. Na pierwszy plan wysuwają się wszelkie kwestie związane z odczuwalnym komfortem jazdy. Wyraźnie wzrasta poziom hałasu, generowany w wyniku większej styczności bieżnika z podłożem.

Obniżeniu ulega również komfort mechaniczny, wynikający z mniejszego tłumienia nierówności drogi. Kierowca w aucie z oponami o niskim profilu będzie bardziej odczuwał te niedogodności, zwłaszcza jeżeli najedzie na dziurę w asfalcie.

Szybsze zużycie zawieszenia

Jeżeli pojazd wyposażony w opony niskoprofilowe nie został przystosowany przez producenta do takiego ogumienia, prawdopodobnie wszystkie elementy zawieszenia nie cechują się odpowiednią trwałością. Niższy profil oznacza w praktyce gorsze parametry tłumienia mechanicznego, co będzie wpływać na szybsze zużycie elementów podwozia. W efekcie może prowadzić to konieczność częstszych napraw tego układu.

Wyższe ceny

Takie opony samochodowe są również droższe, niż ich wysokoprofilowe odpowiedniki. Wynika to z kilku czynników. Przede wszystkim wymagają zastosowania mocniejszej konstrukcji oraz wzmocnienia rantu, chroniącego felgę przed uszkodzeniami. Wpływa to na koszty produkcyjne i z tego powodu osiągają wyższe ceny na rynku.

Podatność na auquaplanning

Opony niskoprofilowe są również narażone na zjawisko auquaplanningu. Jest to istotna wada z punktu widzenia bezpieczeństwa, niezależnie od tego czy są to opony zimowe czy opony letnie.

Zarówno w warunkach zimowych, jak i letnich mogą pojawić się na drodze głębokie warstwy wody, które mogą wynikać z intensywnych opadów deszczów bądź być wynikiem topniejącego śniegu. W takich uwarunkowaniach, większa szerokość bieżnika może doprowadzić do wpadnięcia pojazdu w poślizg.

Ponadto w przypadku jazdy po nawierzchni o złym stanie technicznym również może pojawić się obniżenie przyczepności auta. Wynika to z następującej zależności: im szersza opona, tym mniej jej powierzchni przylega do nierównej drogi.

Niższa trwałość

Pierwsze opony niskoprofilowe powstały z myślą o zastosowaniu w autach sportowych. Producenci zatem poszli na kompromis, polegający na uzyskaniu gorszych parametrów trwałości względem możliwości poprawy osiągów. W praktyce oznacza to, że tego typu opony szybciej się zużywają niż wysokoprofilowe odpowiedniki.

Należy również wykazać większą dbałość o prawidłowe ciśnienie, ponieważ są wyjątkowo czułe zarówno w przypadku zbyt wysokich wartości (spadek komfortu jazdy i przyczepności), jak i zbyt niskich (szybsze zużycie bieżnika i ryzyko wystąpienia nieusuwalnych usterek opony).

Jakie są najniższe profile na rynku?

Zgodnie z wytycznymi ETRTO (Europejskie Stowarzyszenie Poducentów Opon i Felg) za najniższą wartość profilu uznaje się 20. W praktyce rozmiar opon wynosi wówczas 375/20 R21. Jest to jednak informacja z 2009 roku.

W międzyczasie pojawiły się już na rynku opony niskoprofilowe o wysokości 15. Zaprezentowane zostały na amerykańskich targach Sema przez firmę koreańską firmę Nexen oraz Kumho. Pierwsza firma wprowadziła na rynek model N3000 o rozmiarze 365/15 ZR 24, z kolei Kumho wdrożyło model Ecsta SPT KU 31 o rozmiarze 385/15 ZR 22.

Opony niskoprofilowe – o czym warto pamiętać?

Jedną z głównych rzeczy, wymagającą szczególnej dbałości w oponach z niskim profilem, jest dbałość o zachowanie prawidłowego ciśnienia, o czym wyżej już zostało wspomniane.

  • Zbyt wysokie pogarsza komfort jazdy, a także przyspiesza zużycie zawieszenia poprzez mniejszy współczynnik tłumienia.
  • Zbyt niskie ciśnienie z kolei przyspiesza zużycie bieżnika, co jest szczególnie odczuwalne w takim ogumieniu.

Warto pamiętać również o zmianie ustawień świateł. Jeżeli podczas wymiany opon z wysokoprofilowych przejdziemy na te z niskim profilem, musimy być świadomi tego, że każda zmiana wysokości koła o 5 mm wymusza nowe ustawienia. Jest to istotne z punktu widzenia widoczności na drodze, a co za tym idzie – bezpieczeństwa jazdy.

Wymiana opon na niskoprofilowe wiąże się również ze zmianą średnicy kół. To z kolei może wpływać na nieprawidłową pracę prędkościomierza oraz licznika kilometrów. Niedogodność ta może wystąpić szczególnie w autach, które nie zostały przystosowane przez producenta do takiego ogumienia. Najczęściej można ją zaobserwować w autach kompaktowych.

Opony niskoprofilowe – czy warto?

Opony niskoprofilowe mają swoje wady, jak i zalety. Do głównych atutów należy zaliczyć poprawę wyglądu, a także lepszą przyczepność na suchej nawierzchni. Jednak znacznie więcej jest wad takiego ogumienia, co wynika z gorszych parametrów na mokrej nawierzchni oraz niższego tłumienia mechanicznego oraz akustycznego.

Przed decyzją o wymianie opon na takie, które posiadają niski profil, warto upewnić się, czy konkretny model auta został do nich przystosowany przez producenta. W przeciwnym razie może się okazać, że będziemy częściej widzieć się z mechanikiem samochodowym w celu naprawy układu zawieszenia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również