Opony niskoprofilowe - czym są i czy warto je kupować?

Opony niskoprofilowe stają się coraz popularniejsze wśród aut klasy średniej, chociaż docelowo są produkowane jako ogumienie do samochodów o sportowym charakterze. Takie ogumienie dodaje wdzięku i uroku pojazdom, w jakich są stosowane. Czy warto jednak z nich korzystać? Przekonaj się o wadach i zaletach takich opon.

 
Opony niskoprofilowe - czym są i czy warto je kupować?
Charakterystyka opon niskoprofilowych / źródło zdjęcia: Depositphotos / teo1973

Opony niskoprofilowe zostały skonstruowane z myślą o pojazdach sportowych. Ich producenci zastosowali większą szerokość kosztem niższej wysokości, co poskutkowało zwiększeniem przyczepności, jednak zaniżyło ich trwałość. Z biegiem czasu przeznaczenie tego ogumienia uległo zmianie, w wyniku czego wymuszone zostały zmiany konstrukcyjne.

Warto mieć świadomość tego, że odpowiedni dobór opon wpływa zarówno na bezpieczeństwo jazdy, jak i odczuwalny komfort. Z tego powodu wskazanym jest zapoznanie się ze wszystkimi wadami oraz zaletami, wiążącymi się z użytkowaniem ogumienia o niskim profilu.

Opony niskoprofilowe – co to takiego?

Warto wspomnieć o tym, czym w praktyce jest profil opony. Jest on określany przez stosunek szerokości opony do jej wysokości. Parametry te pozostają ze sobą w ścisłej korelacji, ponieważ muszą być zgodne z zaleceniami producenta. Dlatego zmiana szerokości wpływa na zmianę wysokości, a także średnicy felgi.

Ogólny zapis rozmiaru opony wygląda przykładowo: 205/55 R16. Oznacza to, że szerokość opony wynosi 205 mm, zaś stosunek wysokości do szerokości wynosi 55%, czyli w tym przypadku 112,75 mm. Ostatnia wartość dotyczy średnicy felgi.

Dowiedz się więcej: Jak czytać oznaczenia na oponach – poradnik >>

Obecnie za opony niskoprofilowe uważa się takie opony samochodowe, których stosunek wysokości do szerokości wynosi poniżej 55%. Pojmowanie to zmieniało się na przestrzeni lat, np. w latach 70. za opony niskoprofilowe uważano takie, których profil był niższy niż 80.

Warto również mieć świadomość tego, że wartość bezwzględna wysokości opony będzie się różnić w zależności od jej szerokości. Inaczej będzie wyglądać rozmiar opon 205/55 R16 niż 225/55 R16. W pierwszym przypadku bezwzględna wysokość to 112,75 mm, zaś w drugim to 123,75.

W jakich autach opony i niskim profilu są stosowane?

Opony z niskim profilem są stosowane najczęściej w autach sportowych. Jednak coraz częściej pojazdy klasy średniej i wyższej są już do nich przystosowane. Generalnie najrzadziej występują w samochodach klasy kompaktowej i miejskiej.

Opony niskoprofilowe – zalety

Wpływ na stabilność jazdy

Względy bezpieczeństwa uważa się za główne atuty opon z niskim profilem z praktycznego punktu widzenia. W pojeździe wyposażonych w takie opony jest odczuwalnie poprawiona trakcja podczas jazdy.

Tego typu ogumienie jest szersze niż ich klasyczne odpowiedniki. W wyniku większego styku bieżnika z podłożem poprawie ulega przyczepność – dotyczy to dróg o nienagannej nawierzchni. Zmniejszeniu ulegają również wychylenia auta na zakrętach.

Pożądane walory wizualne

Opony niskoprofilowe wpływają również na atrakcyjność wizualną samochodu. W wyniku niskiego boku opony, lepiej prezentuje się felga w niej osadzona. Jej forma jest lepiej widoczna, co jest pożądane podczas tuningu. Dodatkowo takie ogumienie posiada atrakcyjnie wyglądający bieżnik, co również podnosi walory wizualne wyposażonego w nie pojazdu.

Opony niskoprofilowe to również wady

Niższy komfort jazdy

Niestety, opony z niskim profilem wiążą się również z określonymi wadami. Na pierwszy plan wysuwają się wszelkie kwestie związane z odczuwalnym komfortem jazdy. Wyraźnie wzrasta poziom hałasu, generowany w wyniku większej styczności bieżnika z podłożem.

Obniżeniu ulega również komfort mechaniczny, wynikający z mniejszego tłumienia nierówności drogi. Kierowca w aucie z oponami o niskim profilu będzie bardziej odczuwał te niedogodności, zwłaszcza jeżeli najedzie na dziurę w asfalcie.

Szybsze zużycie zawieszenia

Jeżeli pojazd wyposażony w opony niskoprofilowe nie został przystosowany przez producenta do takiego ogumienia, prawdopodobnie wszystkie elementy zawieszenia nie cechują się odpowiednią trwałością. Niższy profil oznacza w praktyce gorsze parametry tłumienia mechanicznego, co będzie wpływać na szybsze zużycie elementów podwozia. W efekcie może prowadzić to konieczność częstszych napraw tego układu.

Wyższe ceny

Takie opony samochodowe są również droższe, niż ich wysokoprofilowe odpowiedniki. Wynika to z kilku czynników. Przede wszystkim wymagają zastosowania mocniejszej konstrukcji oraz wzmocnienia rantu, chroniącego felgę przed uszkodzeniami. Wpływa to na koszty produkcyjne i z tego powodu osiągają wyższe ceny na rynku.

Podatność na auquaplanning

Opony niskoprofilowe są również narażone na zjawisko auquaplanningu. Jest to istotna wada z punktu widzenia bezpieczeństwa, niezależnie od tego czy są to opony zimowe czy opony letnie.

Zarówno w warunkach zimowych, jak i letnich mogą pojawić się na drodze głębokie warstwy wody, które mogą wynikać z intensywnych opadów deszczów bądź być wynikiem topniejącego śniegu. W takich uwarunkowaniach, większa szerokość bieżnika może doprowadzić do wpadnięcia pojazdu w poślizg.

Ponadto w przypadku jazdy po nawierzchni o złym stanie technicznym również może pojawić się obniżenie przyczepności auta. Wynika to z następującej zależności: im szersza opona, tym mniej jej powierzchni przylega do nierównej drogi.

Niższa trwałość

Pierwsze opony niskoprofilowe powstały z myślą o zastosowaniu w autach sportowych. Producenci zatem poszli na kompromis, polegający na uzyskaniu gorszych parametrów trwałości względem możliwości poprawy osiągów. W praktyce oznacza to, że tego typu opony szybciej się zużywają niż wysokoprofilowe odpowiedniki.

Należy również wykazać większą dbałość o prawidłowe ciśnienie, ponieważ są wyjątkowo czułe zarówno w przypadku zbyt wysokich wartości (spadek komfortu jazdy i przyczepności), jak i zbyt niskich (szybsze zużycie bieżnika i ryzyko wystąpienia nieusuwalnych usterek opony).

Jakie są najniższe profile na rynku?

Zgodnie z wytycznymi ETRTO (Europejskie Stowarzyszenie Poducentów Opon i Felg) za najniższą wartość profilu uznaje się 20. W praktyce rozmiar opon wynosi wówczas 375/20 R21. Jest to jednak informacja z 2009 roku.

W międzyczasie pojawiły się już na rynku opony niskoprofilowe o wysokości 15. Zaprezentowane zostały na amerykańskich targach Sema przez firmę koreańską firmę Nexen oraz Kumho. Pierwsza firma wprowadziła na rynek model N3000 o rozmiarze 365/15 ZR 24, z kolei Kumho wdrożyło model Ecsta SPT KU 31 o rozmiarze 385/15 ZR 22.

Opony niskoprofilowe – o czym warto pamiętać?

Jedną z głównych rzeczy, wymagającą szczególnej dbałości w oponach z niskim profilem, jest dbałość o zachowanie prawidłowego ciśnienia, o czym wyżej już zostało wspomniane.

  • Zbyt wysokie pogarsza komfort jazdy, a także przyspiesza zużycie zawieszenia poprzez mniejszy współczynnik tłumienia.
  • Zbyt niskie ciśnienie z kolei przyspiesza zużycie bieżnika, co jest szczególnie odczuwalne w takim ogumieniu.

Warto pamiętać również o zmianie ustawień świateł. Jeżeli podczas wymiany opon z wysokoprofilowych przejdziemy na te z niskim profilem, musimy być świadomi tego, że każda zmiana wysokości koła o 5 mm wymusza nowe ustawienia. Jest to istotne z punktu widzenia widoczności na drodze, a co za tym idzie – bezpieczeństwa jazdy.

Wymiana opon na niskoprofilowe wiąże się również ze zmianą średnicy kół. To z kolei może wpływać na nieprawidłową pracę prędkościomierza oraz licznika kilometrów. Niedogodność ta może wystąpić szczególnie w autach, które nie zostały przystosowane przez producenta do takiego ogumienia. Najczęściej można ją zaobserwować w autach kompaktowych.

Opony niskoprofilowe – czy warto?

Opony niskoprofilowe mają swoje wady, jak i zalety. Do głównych atutów należy zaliczyć poprawę wyglądu, a także lepszą przyczepność na suchej nawierzchni. Jednak znacznie więcej jest wad takiego ogumienia, co wynika z gorszych parametrów na mokrej nawierzchni oraz niższego tłumienia mechanicznego oraz akustycznego.

Przed decyzją o wymianie opon na takie, które posiadają niski profil, warto upewnić się, czy konkretny model auta został do nich przystosowany przez producenta. W przeciwnym razie może się okazać, że będziemy częściej widzieć się z mechanikiem samochodowym w celu naprawy układu zawieszenia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
Zobacz również