Opony motocyklowe - czym się kierować podczas wyboru?

Dobrze dobrane opony motocyklowe są jednym z kluczowych elementów decydujących o bezpieczeństwie w trakcie jazdy, a także odczuwanego komfortu. Warto wiedzieć, że rodzaj posiadanego motocykla wpływa na to, jakie ogumienie należy do niego dopasować. Inne opony założymy do choppera, a jeszcze inne do cruisera.

Opony motocyklowe - czym się kierować podczas wyboru?
Które opony motocyklowe wybrać?

Opony motocyklowe spełniają istotną rolę w użytkowaniu jednośladów. Z jednej strony są ważnym elementem decydującym o bezpieczeństwie kierowcy, zaś z drugiej strony dobrze dopasowane ogumienie gwarantuje wysoki komfort i przyjemność z jazdy.

Podczas wyboru opon należy wziąć pod uwagę przede wszystkim opinię w tej kwestii samego producenta motocykla, gdyż ten homologuje swoje pojazdy tylko z jednym dopuszczalnym rozmiarem oraz typem konstrukcji opon. Wszelkie zmiany w tym zakresie mogą rodzić poważne w swoich skutkach konsekwencje.

Kiedy zmieniać opony motocyklowe?

Ważną kwestią jest świadomość co do tego, kiedy opony motocyklowe należy wymieniać na nowe. Przede wszystkim ogumienie nie może być zbyt stare, zaś o ich wieku informuje nas oznaczenie DOT wytłoczone na boku opony. Co do zasady nie zaleca się użytkowania opon mających więcej niż 4 lata. Po tym czasie guma może zacząć parcieć, co przyczyni się do obniżenia parametrów użytkowych.

Po weryfikacji wieku opony, należy obowiązkowo sprawdzić jej stan techniczny. Przede wszystkim szukamy wszelkich pęknięć wbitych gwoździ lub rozcięć bocznych. Równie ważną kwestią jest, by sprawdzić, czy konstrukcja nie uległa odkształceniu i czy guma nie popękała.

Należy także zweryfikować wysokość bieżnika, co możemy dokonać np. suwmiarką. Producenci opon zazwyczaj podają na swoich stronach, jaki jest bezpieczny stan bieżnika. Jeżeli jest zbyt niski lub zauważymy którąkolwiek z wymienionych wad – takie opony kwalifikują się do wymiany.

Poszukiwania odpowiednich opon motocyklowych należy rozpocząć od pozyskania informacji, z jakiego ogumienia aktualnie korzystamy. Dowiemy się tego z bocznych oznaczeń. Jest to niezwykle istotne, ponieważ jak wspomniano powyżej – producenci homologują swoje pojazdy wyłącznie z jednym rozmiarem i jednym typem konstrukcji opon.

Nie stosując się do tego zalecenia, narażamy się na niewłaściwe zachowania maszyny na drodze, co w konsekwencji może doprowadzić do groźnego wypadku.

Warto również odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie konkretnie parametry powinny mieć nasze opony motocyklowe. Pomimo identycznej konstrukcji oraz rozmiaru, każdy produkt będzie się od siebie różnił w takich aspektach, jak m.in.: indeks prędkości, generowany hałas, rodzaj zastosowanej mieszanki itp. To są właśnie cechy, które wpływają na parametry użytkowe wybranego ogumienia.

Dowiedz się więcej: Jak czytać oznaczenia na oponach – poradnik >>

Rodzaje opon zależne od rodzaju motocykla i stylu jazdy

Warto mieć świadomość tego, że chociaż producenci jednośladów homologują swoje pojazdy na jeden rozmiar i jedną konstrukcję opon, to wciąż pozostaje dowolność w wyborze wzoru bieżnika – chociaż nie we wszystkich markach i modelach motocykli.

Jeżeli taka dowolność została przewidziana przez producenta, ogumienie można podzielić ze względu na następujący styl jazdy:

  • turystyczny,
  • sportowy,
  • terenowy.

Opony turystyczne

Najczęściej spotykanym typem są opony turystyczne. Pozwalają one na bezpieczną jazdę zarówno po mieście, jak i w trasach. Za najlepszy model przeznaczony do takiego stylu jazdy uznaje się Michelin Pilot Road 2 oraz Michelin Pilot Road 3.

Oba wyroby oferują wysoki komfort jazdy, a także dobrze sprawdzają się na różnego typu nawierzchniach. Są one najbardziej uniwersalne, jednak nie nadają się do zastosowań typowo sportowych oraz terenowych.

Opony terenowe

Jeżeli jednak nasz pojazd użytkowany jest głównie w terenie z przewagą błotnistych i piaszczystych dróg, bardziej optymalnym rozwiązaniem są opony motocyklowe do nich przystosowane. W odróżnieniu od typu turystycznego, posiadają charakterystyczny bieżnik w kształcie kostki, które wgryzają się w błoto lub piasek.

Pomimo jednak lepszych parametrów do jazdy tzw. „off-road” (czyli do jazdy tam, gdzie kończą się drogi), zapewniają one mniejszy komfort jazdy po twardych nawierzchniach. Dzieje się tak w wyniku styku kostki bieżnika z nawierzchnią asfaltową, przez co generowany jest hałas o wysokim natężeniu.

Takie opony dodatkowo posiadają mocną konstrukcję, co wprawdzie pozytywnie wpływa na jej trwałość, jednak obniża odczuwaną przyjemność jazdy po asfalcie. Jedną z najczęściej kupowanych opon terenowych jest model Metzeler Tourance.

Opony sportowe

Jeżeli preferujemy szybki styl jazdy, warto zastanowić się nad wyborem opon sportowych. Ich konstrukcja oraz wzór bieżnika inspirowane są rozwiązaniami technologicznymi rodem z torów wyścigowych.

Charakteryzują się tym, że opona jest bardziej „gładka”, co zapewnia większą przyczepność, a także umożliwia rozwijanie wyższych prędkości. Warto pamiętać jednak, że będziemy musieli bardzo uważać, jeżeli wybierzemy się jednośladem wyposażonym w takie opony na tereny piaszczyste lub błotniste. Uwagę należy zachować także przy jeździe na mokrej nawierzchni.

Opony sportowe – rodzaje

Warto wiedzieć, że opony sportowe do motocykla dzielą się na kilka podstawowych rodzajów. Umownie wydziela się następujące typy:

  • Racing NHS,
  • Racing Supersport,
  • Racing Street,
  • Supersport,
  • Sport-touring.

Warto wiedzieć, że kategorie opon NHS oraz Racing Supersport dotyczą ogumienia, które dopuszczone jest do użytkowania wyłącznie na torze wyścigowym (co prawda niektóre modele Racing Supersport warunkowo można użytkować na drogach publicznych, jednak jest to dozwolone jedynie w drodze wyjątku).

Opony motocyklowe Racing Street są przystosowane do dynamicznej i agresywnej jazdy po ulicach. Jednak ze względów bezpieczeństwa, zaleca się ich użytkowanie wyłącznie podczas wyścigów odbywających się w miastach.

Jeżeli jednak nie chcemy rezygnować z wysokich osiągów, to opony sportowe Supersport będą odpowiednie – pozwalają na osiąganie dużych prędkości, jednocześnie zapewniając optymalną przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni.

Opony Sport-touring łączą w sobie zalety ogumienia sportowego oraz turystycznego. Przeznaczone są do jazdy na długich trasach. Pozwalają przy tym na rozwijanie dużych prędkości, gwarantując dobrą lub bardzo dobrą przyczepność w każdych warunkach pogodowych.

Bieżnikowane opony motocyklowe – warto?

W przypadku pojazdów samochodowych opony bieżnikowane nadają się do użytkowania i często jest to lepszy wybór, niż zakup opony używanej. Jeśli chodzi natomiast o motocykle ta kwestia nie jest już tak oczywista.

Ogumienie stosowane w jednośladach wymaga spełnienia wielu kryteriów, których można nie uzyskać w wyniku bieżnikowania. Co do zasady nie zaleca się stosowania tego typu opon w motorach, zaś decydują o tym następujące względy:

  • motocykl posiada tylko dwie opony, zatem ich parametry muszą być jak najlepsze,
  • ewentualne konsekwencje źle wykonanego bieżnikowania odczujemy szybciej na jednośladach niż w samochodach,
  • jazda motocyklem wymaga dużej przyczepności i niezawodności, a opony bieżnikowane nie zawsze to oferują.

Motocykl a opony wielosezonowe

Podobnie jak w przypadku opon bieżnikowanych co do zasady nie zaleca się użytkowania opon wielosezonowych w jednośladach. Decydują o tym kwestie związane z bezpieczeństwem. Jak wykazują testy (m.in. ADAC), opony wielosezonowe zawsze sprawdzają się gorzej niż opony sezonowe. Dotyczy to zarówno drogi hamowania na suchej, mokrej lub oblodzonej nawierzchni, jak i kwestii dotyczących przyczepności.

 

To jakie opony motocyklowe wybierzemy, powinno być poprzedzone refleksją na temat naszego stylu jazdy oraz naszych potrzeb. Jeżeli preferujemy jazdę motocrossem po bezdrożach, powinniśmy odpuścić sobie opony sportowe. Zagadnienie jest kluczowe, ponieważ nasz wybór będzie decydować w znacznym stopniu o naszym bezpieczeństwie na drodze. Źle wybrane ogumienie może skończyć się poważnym wypadkiem, w którym doznamy uszczerbku nie tylko na zdrowiu, ale często także i życiu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również