Opony letnie - kiedy zakładać?

Kiedy przychodzi czas na to, by założyć opony letnie? Producenci sugerują, że najlepszym moment następuje, gdy temperatury przekraczają 7 stopni Celsjusza. W takich warunkach ogumienie zimowe zaczyna szumieć i szybciej się zużywać. Dowiedz się, co musisz wiedzieć o oponach letnich i ich użytkowaniu.

 
Opony letnie - kiedy zakładać?
Opony letnie - przewodnik

Opony letnie – jak sama nazwa wskazuje – dedykowane są do użytkowania wyłącznie w sezonie letnim. Decyduje o tym ich konstrukcja oraz kształt bieżnika. Producenci zalecają, by opony zimowe na letnie zmieniać w momencie, gdy temperatura powietrza zacznie przekraczać 7 stopni Celsjusza. W taki warunkach zimówki tracą swoje właściwości i jazda na nich staje się niebezpieczna.

Opony zimowe latem – dlaczego jest to ryzykowne?

Lato jest okresem, w którym należy zakładać opony letnie. Nie istnieją kompromisowe rozwiązania, ponieważ jakakolwiek konfiguracja z zimówkami negatywnie odbija się na bezpieczeństwie jazdy.

W sytuacji, gdy założone zostaną cztery opony zimowe, auto zacznie zachowywać się niestabilnie na zakrętach, wydłuży się również droga hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Jeżeli jednak opony zimowe latem zostaną założone tylko na tylną oś, wówczas samochód zacznie charakterystyczne „pływać” w trakcie jazdy, co szczególnie będzie odczuwalne na zakrętach.

W konsekwencji może to spowodować utratę kontroli nad pojazdem, czego wynikiem będzie wypadnięcie z drogi.

Kiedy zakładać opony letnie?

Opony letnie należy zakładać w momencie, gdy już na stałe pożegnamy minusowe temperatury. Zazwyczaj jest to początek lub połowa kwietnia. W tym miesiącu temperatury zaczynają przekraczać 7 stopni Celsjusza, zatem panujące warunki stają się idealne do jazdy na letnim zestawie opon, a jednocześnie jazda na zimówkach staje się niebezpieczna.

Dowiedz się więcej: Wymiana opon – przewodnik >>

Opony letnie – na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Gdy już stare opony letnie nie nadają się do dalszego użytkowania, kierowcy stają przed podstawowym dylematem – kupić nowe czy używane? Na co zwrócić uwagę przy wyborze używanych, a co wziąć pod uwagę rozpatrujące ofertę na nowe zestawy? Zakup taki jest na lata i dlatego tym bardziej warto mieć świadomość, jak poszczególne parametry wpływają na ich użytkowanie.

Dowiedz się więcej: Ciche opony letnie – jak i które wybrać? >>

Opony letnie używane

Warto wiedzieć, że używane opony renomowanych producentów mogą wykazywać się lepszymi parametrami, niż nowe wyroby mniej znanych firm – chociaż i na to nie ma uniwersalnej reguły. Decydując się na takie ogumienie należy zwrócić uwagę przede wszystkim na stan bieżnika. Polskie prawo dopuszcza wprawdzie jazdę, gdy jego wysokość wynosi minimum 1,6 mm. Informuje nas o tym oznaczenie TWI.

Podstawowa zasada jednak jest następująca: im wyższy bieżnik, tym opona stabilniej trzyma się podłoża, a jej użytkowanie będzie dłuższe. Wysokość bieżnika to cecha, która decyduje przede wszystkim o sprawności odprowadzania wody, co z kolei wpływa na lepszą przyczepność i stabilność w trakcie jazdy.

Kupując używane letnie opony należy również zwrócić uwagę na ich ogólny stan oraz datę produkcji, oznaczoną symbolem DOT.

Dowiedz się więcej: Jak czytać oznaczenia na oponach – poradnik >>

Ocena jakościowa opiera się na weryfikacji stanu gumy – jeżeli widoczne są pęknięcia, przetarcia czy deformacje, wówczas lepiej odpuścić sobie zakup takiej opony. Nie może ona być również starsza niż 5 lat. Guma parcieje z biegiem czasu, w wyniku czego szybciej się zużywa, a także może przyczynić się do powstawania pęknięć oraz wybrzuszeń, prowadzących w konsekwencji nawet do wystrzału.

Przy czym warto mieć świadomość tego, że niektórzy sprzedawcy pastują swoje produkty po to, by atrakcyjnie się prezentowały na ekspozycji. Jeżeli opona wygląda podejrzanie dobrze i ma wyjątkowo ładny kolor, pomimo sporego wieku – być może rozsądnie jest poszukać innego wulkanizatora.

Istotną kwestią jest również sposób magazynowania używanych opon. Jeżeli sprzedawca przechowuje je po chmurką i leżą one jedna na drugiej, warto poszukać innego punktu sprzedaży. Tak składowane ogumienie narażone jest na działanie szkodliwych promieni UV, zaś jeżeli nie są trzymane w przeznaczonych do tego stojakach, to narażone są na powstanie dyskwalifikujących deformacji.

Dowiedz się więcej: Ubezpieczenie opon – kiedy warto je wykupić i po co? >>

Nowe opony letnie

Decyzja w sprawie zakupu nowych letnich opon jest nieco łatwiejsza, ponieważ do rozważenia jest znacznie mniej kwestii. Przede wszystkim kluczowe są deklarowane przez producenta parametry. Zazwyczaj na etykiecie podawane są informacje dotyczące oporu toczenia, hamowania na mokrej powierzchni oraz generowanego hałasu. Równie istotne są także oznaczenia na oponach, informujące nas m.in. o indeksie prędkości i nośności, zastosowaniu rantu ochronnego, dacie i miejscu produkcji oraz o tym, czy opona jest wzmacniana.

Przed zakupem nowego zestawu opon warto zawczasu zapoznać się z testami konkretnych modeli i marek. Są one szeroko dostępne w Internecie i na ich podstawie sporządzane są rankingi. Warto przy tym mieć świadomość, że część z tych raportów oraz rankingów może być sponsorowana przez określonych producentów. Dlatego dla własnej pewności lepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie kilku takich artykułów i porównanie, czy pojawiają się w nich interesujące nas modele.

Dowiedz się więcej: Najlepsze marki opon samochodowych – TOP 5 >>

Opony letnie, opony bieżnikowane czy opony wielosezonowe?

W razie konieczności zakupu nowego ogumienia warto zastanowić się czy zakupić opony letnie, opony bieżnikowane czy opony wielosezonowe. Każdy z tych rodzajów posiada swoje wady i zalety. Jeżeli nie mamy problemu z budżetem, wybór jest prosty – wybieramy produkty sezonowe, dostosowane odpowiednio do jazdy zimą lub latem. Jednak jeżeli taki zakup jest zbyt dużym obciążeniem dla budżetu domowego, zaczynamy szukać innych możliwych rozwiązań.

Jednym z nich są opony bieżnikowane. Wbrew powszechnej opinii, nie są to wadliwe produkty. Niskie oceny wśród kierowców wynikają z tego, że gdy były one wprowadzane na rynek, nie istniały odpowiednie możliwości technologiczne, które by zapewniały ich wysoką jakość. Obecnie sytuacja uległa zmianie. Sami producenci opon część swoich wyrobów dostosowują do tego, by można było je bieżnikować. Warto zatem wybierać te marki i te modele, które są oferowane przez firmy zajmujące się także ich późniejszym uzupełnianiem.

Opony wielosezonowe mogą być dobrym rozwiązaniem dla mieszkańców takich regionów, w których zimy są stosunkowo łagodne. Nie zaleca się ich zakładania np. w górach. W okresie intensywnych opadów śniegu może bowiem pojawić się problem z podjechaniem pod górkę. W efekcie, nie będziemy mogli korzystać z samochodu, dopóki służby drogowe nie przywrócą czarnej nawierzchni.

Najlepszym jednak rozwiązaniem wydaje się zakup używanych letnich opon. Jak napisano powyżej, lekko zużyte wyroby renomowanych producentów mogą mieć nawet lepsze parametry użytkowe, niż ich nowe odpowiedniki, ale mniej znanych firm. Należy jednak zachować dużo ostrożności przy zakupie i mieć świadomość tego, na co zwrócić szczególną uwagę, by być zadowolonym z ich użytkowania.

Opony letnie są dedykowane jedynie do jazdy w letnich warunkach. Ciepłe miesiące to zdecydowanie nieodpowiedni moment, by używać zimówek. Te tracą swoje właściwości, gdy temperatura powietrza zaczyna przekraczać 7 stopni Celsjusza. Gdy zakup nowego ogumienia przekracza nasz budżet, warto rozważyć opony wielosezonowe, opony bieżnikowane lub używane. Każde z tych rozwiązań posiada zarówno swoje wady, jak i zalety, zaś wiele z nich związanych jest m.in. z kwestiami użytkowymi, kosztami eksploatacji oraz przydatnością.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Michał Nielub Michał Nielub [+ info]

Z wykształcenia marketingowiec, z doświadczenia przedsiębiorca. Prowadzi własną firmę B&M Outsources, poza tym wspiera projekty inwestycyjne m.in. producenta mebli dla statków, hoteli, biur oraz gastronomii. Od 2014 roku jako wiceprezes zarządza Stowarzyszeniem Kreacje Innowacje, zajmującego się rozwojem przedsiębiorczości oraz kultury. Funkcję wiceprezesa pełni również w Stowarzyszeniu Pasażerów Kolejowych Siemianice. Poza pasjami biznesowymi, prywatnie podróżnik i stały bywalec festiwali, na które zabiera zarówno żonę oraz o ile okoliczności pozwalają - również dzieci. Ulubione miejsca? Kaszuby, Kraków oraz Toskania.

Zobacz również