Opony chińskie - alternatywa dla opon producentów europejskich?

Rozważasz zakup tanich opon z Chin? Dowiedz się, jaka jest ich jakość i czy warto kupić opony chińskie zamiast ich europejskich odpowiedników.

 
Opony chińskie - alternatywa dla opon producentów europejskich?
Czy warto kupić tanie opony chińskie? / źródło zdjęcia: Getty Images / GeorgeRudy

Od kilku lat w Polsce i innych krajach europejskich można kupić opony chińskie, które kuszą kierowców niskimi cenami, niekiedy niższymi nawet od cen opon budżetowych europejskich marek. W Polsce opony azjatyckie stały się tak popularne, że ich udział w rynku przekroczył już 20%. Czy szukając oszczędności, warto kupić komplet takich opon bez obawy o ich jakość i bezpieczeństwo jazdy?

Opony chińskie – które marki są rzeczywiście chińskie?

Choć na wielu oponach widnieje napis „made in China”, nie wszystkie są rzeczywiście w 100% chińskimi oponami. Wiele z nich oznaczona jest logo znanych zachodnich producentów, którzy po prostu mają swoje fabryki w Chinach.

Oponami chińskimi powinno się więc nazywać opony producentów chińskich, które zostały zaprojektowane i wyprodukowane w Chinach, a także są sprzedawane pod nazwą i logo chińskiej firmy.

Opony chińskie – marki najczęściej spotykane w Polsce to:

  • opony Goodride – najpopularniejsze opony z Chin produkowane przez Zhongce Rubber Group Co., największego producenta opon w Chinach,
  • opony Ling Long,
  • opony PowerTrac,
  • opony Autoguard,
  • opony Chengshan,
  • opony Sailun,
  • opony FullWay,
  • opony Excelon,
  • opony Gencotire,
  • opony Leao.

Niektórzy pod pojęciem opon chińskich rozumieją także opony produkowane w innych azjatyckich krajach np. Tajwanie, Korei, czy Tajlandii.

  • opony Nexen – ich producentem jest firma z Południowej Korei,
  • opony Zeetex – produkowane przez firmę ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich,
  • opony Accelera – produkowane w Indonezji,
  • opony Nankang – produkowane na Tajwanie.

Tak naprawdę istnieje dzisiaj tak wiele marek opon niskobudżetowych, że wiele osób myli je z chińskimi. Tymczasem często są one produkowane przez znane koncerny np. opony Dayton to ekonomiczna linia opon japońskiego koncernu Bridgestone.

Opony chińskie – czy są dużo tańsze od europejskich odpowiedników?

Opony chińskich producentów zyskały w Polsce popularność głównie ze względu na niską cenę. Rzeczywiście są to obecnie najtańsze opony nowe na rynku – ich ceny są konkurencyjne nawet w stosunku do cen opon ekonomicznych marek europejskich.

Oto porównanie cen opon letnich (rozmiar: szerokość 205, profil 55, średnica 16). Porównanie dotyczy cen najniższych za jedną sztukę według danych z popularnej porównywarki cen Ceneo.pl z lutego 2019 roku – wybraliśmy najtańsze opony danej marki bez uwzględniania dodatkowych parametrów:

  • chińskie opony letnie marki PowerTrack – 114,39 zł,
  • opony belgijskiej marki Fortuna Ecoplus (prod. w Chinach) – 127 zł,
  • chińskie opony marki Linglong – 130 zł,
  • chińskie opony marki Goodride – 130,12 zł,
  • chińskie opony marki Sailun – 134 zł,
  • opony marki Nankang z Tajwanu – 154 zł,
  • opony amerykańskiej marki Dayton (produkowane m.in. w Polsce) – 154,62 zł,
  • opony amerykańskiej marki Cooper – 160 zł,
  • opony belgijskiej marki Uniroyal (należy do Continental) – 161,35 zł,
  • opony polskiej marki Kormoran – 163 zł,
  • opony polskiej marki Dębica – 167,90 zł,
  • opony czeskiej marki Barum (należy do Continental) – 169,90 zł,
  • opony marki Zeetex ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich – 176,96 zł,
  • opony niemieckiej marki Fulda – 190 zł,
  • opony holenderskiej marki Vredestein – 193 zł,
  • opony amerykańskiej marki Goodyear – 197 zł,
  • opony amerykańskiej marki Firestone – 202 zł,
  • opony japońskiej marki Bridgestone – 207 zł,
  • opony włoskiej marki Pirelli – 210 zł.

Powyższa lista obejmuje wyłącznie najtańsze opony w danej kategorii, co oznacza, że poszczególne marki mają w swoim katalogu także droższe produkty. Najdroższą propozycją w zestawieniu okazały się opony klasy premium francuskiej marki Michelin (model Collection Pilot SX MXX N2), których cena za sztukę wynosiła na dzień sporządzania listy 1196 zł.

Jak widać, różnice w cenach są spore – za komplet najtańszych 4 opon chińskich marki PowerTrac zapłacimy około 457 zł, natomiast za komplet markowych opon Pirelli będziemy musieli wydać niemal dwa razy tyle, bo 840 zł.

Warto pamiętać, że nawet marki chińskie oferują opony o wyższych cenach, wszystko bowiem zależy od specyficznych parametrów ogumienia. Jednak według porównywarki cen najtańsze nowe opony do samochodu oferują wyłącznie chińscy producenci, którzy cenami wygrywają nawet z budżetowymi markami polskimi.

Opony chińskie cenowo nie przebijają jedynie opon bieżnikowanych (czyli po regeneracji) – komplet 4 takich opon można kupić już za około 370-400 zł.

Z kolei markowe opony używane (np. Goodyear, Michelin, czy Bridgestone) można kupić już za około 160-200 zł za komplet, choć najwięcej ofert rozpoczyna się od kwot 500-600 zł.

Dowiedz się więcej: Opony na raty – gdzie kupić i dla kogo to dobry pomysł?

Czym się różnią opony chińskie od opon znanych marek?

Powszechnie uważa się, że produkty „made in China” są niskiej jakości. Rzeczywiście, wykonane często z gorszych materiałów i w przestarzałej technologii odznaczają się wysoką awaryjnością i krótką żywotnością. Choć nie jest to regułą, kupione w chińskim markecie buty wytrzymują zaledwie jeden sezon, natomiast akcesoria kuchenne psują się najczęściej już po kilku miesiącach.

Właśnie dlatego wiele osób zastanawia się, czy warto oszczędzać, kupując tanie opony z Chin, skoro ogumienie w aucie ma bardzo duże znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Kwestia jakości chińskich opon jest mocno dyskusyjna. Z jednej strony, większość chińskich fabryk jest dokładną kopią fabryk europejskich i amerykańskich, w których w dodatku stosuje się te same linie technologiczne oraz produkuje niemal identyczne opony. Chińczycy znani są z tego, że potrafią świetnie skopiować niemal każdy produkt, jednak podróbka zawsze pozostanie podróbką, a nie oryginałem.

Opony chińskie zwykle są więc łudząco podobne w swojej konstrukcji do swoich markowych zachodnich odpowiedników, szczególnie pod względem bieżnika.

Różnice dotyczą przede wszystkim składu gumowej mieszanki, która w największym stopniu wpływa na właściwości jezdne opony. Składy takich mieszanek w oponach markowych znanych koncernów oponiarskich są nieustannie udoskonalane i zwykle utrzymywane w tajemnicy przed konkurencją. Chińscy producenci mają dostęp jedynie do starszych „receptur” mieszanek gumowych, dlatego ich opony co prawda spełniają podstawowe normy bezpieczeństwa, ale nie są w stanie mieć tak dobrych parametrów jezdnych jak nowsze modele opon znanych marek.

Dowiedz się więcej: Ciche opony letnie – jak i które wybrać?

Jaką jakość mają opony chińskie?

Chińskie opony nie dorównują swoim markowym i najdroższym odpowiednikom głównie pod względem energooszczędności i przebiegu. Najlepsze i najnowocześniejsze opony na rynku wpływają na mniejsze zużycie paliwa, zapewniają krótszą drogę hamowania w trudnych warunkach i wystarczają nawet na przejechanie 220 tysięcy kilometrów.

Tanie opony chińskie zwykle mają przebiegi do 150 tys. km, a także dużo słabsze osiągi w kategorii zużycia paliwa czy drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Właśnie dlatego nie zawsze dobrym wyborem będą chińskie opony zimowe. Na polskich zaśnieżonych i śliskich drogach lepiej sprawdza się wysokiej jakości ogumienie o lepszych właściwościach jezdnych, ponieważ w ekstremalnych warunkach potrafi nawet uratować życie.

Wielu ekspertów podkreśla jednak, że opony z Chin odznaczają się podobnymi parametrami co budżetowe opony europejskich marek, ale są od nich dużo bardziej wytrzymałe pod względem zużycia.

W wielu przypadkach polecane są również jako lepsza alternatywa dla równie tanich opon bieżnikowanych lub używanych – sam fakt, że są to opony nowe, o nie nadwyrężonej konstrukcji, decyduje o większej ich wytrzymałości i bezpieczeństwie.

Jak kupić bezpieczne i dobrej jakości opony chińskie?

Aktualnie na polskim rynku obserwuje się prawdziwy zalew wyrobów oponiarskich z Azji, dlatego nawet trudno wymienić wszystkie sprzedawane aktualnie marki. Niestety wiele z nich sprowadzanych jest przez importerów nawet bez obowiązkowych etykiet energetycznych, które choć w minimalnym stopniu informują o podstawowych parametrach jezdnych według norm obowiązujących w Unii Europejskiej.

Wszystkie opony wyprodukowane od lipca 2012 roku i sprzedawane na terenie UE muszą mieć obowiązkowo etykiety zawierające następujące informacje:

  • efektywność energetyczna (opór toczenia opony w skali od A do G),
  • przyczepność na mokrej powierzchni w skali od A do G (A to najkrótsza droga hamowania, F najdłuższa),
  • poziom hałasu emitowany przez opony.

Dowiedz się więcej: Jak czytać oznaczenia na oponach – poradnik 

Etykiety informują więc o podstawowych parametrach opony i są na terenie Unii obowiązkowe, dlatego eksperci przestrzegają przed kupowaniem opon z Chin bez takich etykiet. Ich brak może świadczyć nie tylko o niespełnianiu przez opony najważniejszych norm dotyczących bezpieczeństwa i ochrony środowiska, ale także o wątpliwym pochodzeniu opon.

Opony chińskie najlepiej kupować od znanych dystrybutorów, którzy współpracują wyłącznie ze sprawdzonymi producentami, spełniającymi podstawowe normy jakościowe. Wielu dystrybutorów wymusza wręcz od swoich chińskich dostawców wdrażanie odpowiednich standardów produkcji i kontroli jakości, a także stosowania gwarancji dla swoich produktów.

Rozważając zakup chińskich opon, warto wcześniej zapoznać się z opiniami na ich temat w Internecie, a także sprawdzić, jak te konkretne produkty wypadają w rankingach i testach opon. Należy również wziąć sobie do serca rady ekspertów, którzy tanie chińskie opony polecają głównie osobom używającym auta okazjonalnie lub w stopniu umiarkowanym i w bezpiecznych warunkach.

Kierowcy, którzy jeżdżą często w dalekie trasy, również podczas ekstremalnych warunków atmosferycznych, a do tego mają samochód z mocnym silnikiem, powinni wybrać lepszej jakości ogumienie. Szczególnie ryzykowne wydają się tanie opony zimowe, które po prostu mogą nie spełnić swojego zadania podczas jazdy nawet po zaśnieżonych ulicach miasta.

ZOBACZ ROWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Katarzyna Zet Katarzyna Zet [+ info]

Ekonomistka z wykształcenia, która na co dzień także zawodowo związana jest z branżą finansową. Od kilku lat zajmuje się także pisaniem poradników i artykułów przybliżających ludziom skomplikowany świat finansów m.in. w serwisie Pozyczasz.pl. W wolnych chwilach uwielbia jeździć na rowerze i słuchać audiobooków. Jej największą pasją są jednak podróże, z których zawsze przywozi mnóstwo pięknych wspomnień i zdjęć.

Zobacz również