Minerały i witaminy w ciąży - na co zwracać uwagę?

Witaminy w ciąży, które trzeba przyjmować – czy wiesz, które? Nie każdy suplement zapewni Ci odpowiednią ilość minerałów. Sprawdź, na co zwrócić uwagę.

 
Minerały i witaminy w ciąży - na co zwracać uwagę?
Witaminy w ciąży, które trzeba przyjmować dla zdrowia swojego i dziecka

Ciąża to czas wyjątkowy, kiedy to kobieta szykuje się na poczęcie najważniejszej dla niej istoty. Przez całe 9 miesięcy musi dbać o swoje zdrowie, bo jest powiązane z życiem nienarodzonego jeszcze dziecka. Nie pije alkoholu, rzuca palenie, nie nadwyręża organizmu. Powinna także przyjmować pewne witaminy w ciąży, które zapewnią jej i maleństwu zdrowie i siłę na nadchodzące, coraz trudniejsze miesiące.

Witaminy w ciąży – rekomendacja Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

Na temat przydatności dodatkowej suplementacji w ciąży trwają zażarte dyskusje. Niektórzy naukowcy twierdzą, że nie jest ona potrzebna i organizm kobiety sam wytworzy i pochłonie ze środowiska wszystkie niezbędne substancje. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne kilka lat temu wydało rekomendację dotyczącą potrzeby dodatkowego brania witamin przez ciężarne. W grupie substancji, które bezwzględnie powinno się suplementować znajdują się:

  • kwas foliowy,
  • jod,
  • witamina D3.

Dostarczane w sztuczny sposób do organizmu minerały można rozszerzyć w przypadku stwierdzonego niedoboru o:

  • żelazo,
  • DHA,
  • magnez,
  • inne w razie konieczności.

Należy pamiętać, by dawki dodatkowo przyjmowanych witamin i minerałów były dostosowane do diety. Co do zasady przyjmowanie w zalecanych proporcjach suplementów i żywienie się odpowiednimi, pełnowartościowymi produktami sprawi, że w naszych organizmach nie pojawią się braki, ani ryzyko nadmiaru danej substancji.

Pełną rekomendację Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego znajdziesz tutaj.

Niezbędny kwas foliowy

Kwas foliowy to substancja niezbędna do prawidłowego rozwoju płodu. Należy go przyjmować zarówno w trakcie bycia w stanie błogosławionym, jak i przed nim. Jeśli więc rozpoczynamy planowanie ciąży, nie zapomnijmy o odpowiedniej suplementacji.

Najlepszą metodą na dostarczenie niezbędnego składnika jest przyjmowanie go w postaci naturalnej, którą znajdziemy w niektórych składnikach codziennej diety. W znacznych ilościach zawierają ją:

  • brukselka,
  • szpinak,
  • sałata,
  • fasolka,
  • ziarna zbóż,
  • banany,
  • sok z pomarańczy.

Obróbki termiczne powodują niestety straty w zawartości kwasu foliowego w podanych wyżej produktach spożywczych. Dodatkowo nasze organizmy przyswajają substancję w bardzo niewielkim stopniu. Jeśli w naszej diecie występują artykuły z listy, wystarczy sztuczna suplementacja w ilości 0,4 mg kwasu foliowego dziennie.

Nie możemy także zapominać, że dzięki odpowiedniej diecie, nasza waga w ciąży także będzie rozsądna i unikniemy nadmiernego tycia.

Minerały i witaminy w ciąży - na co zwracać uwagę? - sałatka

Chrońmy mózg naszego dziecka, czyli pamiętajmy o jodzie

Jod jest substancją, która pełni ważną funkcję zarówno w procesie rozwoju płodu, jak i w utrzymywaniu dobrego zdrowia matki. Jego niedobór może powodować uszkodzenia mózgu dziecka i problemy z tarczycą u ciężarnej. Dobowe zapotrzebowanie na jod dla kobiet w ciąży wynosi ok. 250 µg na dobę. Standardowo do organizmu przyjmowana jest zaledwie połowa tej ilości – i to w głównej mierze przez sól kuchenną.

W trakcie ciąży kobiety często rezygnują z dosalania potraw, a tym samym jeszcze bardziej zmniejszają ilość przyjmowanego jodu. Z drugiej strony zbyt duża dawka przyjmowana na dobę może mieć katastrofalne skutki, dlatego suplementację tej substancji należy wprowadzać ostrożnie. Za nadmierne spożycie uważa się już 500 µg na dobę.

Jod nie występuje standardowo w produktach spożywczych. Możemy go jednak znaleźć w artykułach pochodzących z regionów, gdzie występuje w glebie i w wodzie. Jeśli więc mamy rodzinę nad morzem, koniecznie zaopatrzmy się w domowe:

  • mleko,
  • jaja,
  • warzywa,
  • ryby.

Mimo ryzyka związanego z nadmierną podażą jodu, suplementacja w okresie ciąży i połogu jest jak najbardziej wskazana.

Minerały i witaminy w ciąży - na co zwracać uwagę? - ryba

Najbardziej potrzebna witamina w ciąży, czyli D3

D3 to witamina w ciąży, która pełni bardzo ważne funkcje. Odpowiada za budowę kości, funkcjonowanie narządów, przewodzenie nerwowe, dobrą kondycję serca. Dzienna dawka spożywana w tabletkach powinna wynosić około 1000 j.m. na dobę dla ciężarnych. Tę substancję nasze organizmy mogą produkować także same w czasie ekspozycji na promienie słoneczne.

Niestety, złe samopoczucie ciężarnych często sprawia, że przebywają one zamknięte w domach bez wystarczającego dostępu do światła. W takich wypadkach oraz w zimie niezbędna jest suplementacja. Substancję znajdziemy naturalnie w takich produktach jak:

  • tłuste ryby: makrela, tuńczyk, śledź,
  • żółtka jaj,
  • grzyby, w tym drożdże,
  • tran.

Witaminę D3 bardzo trudno jest przedawkować. Szacuje się, że systematyczne przyjmowanie 10 tysięcy jednostek może okazać się toksyczne. Przy jednorazowym spożyciu, maksymalna dopuszczalna dawka jest o wiele większa.

Minerały i witaminy w ciąży - na co zwracać uwagę? - słońce

Niestraszna anemia w ciąży, czyli suplementacja żelaza

Żelazo odpowiada za wystarczającą liczbę czerwonych krwinek w naszym krwiobiegu, a tym samym za odpowiednie dotlenienie narządów. W trakcie ciąży bardzo duża ilość tego pierwiastka zostaje wchłonięta przez łożysko i płód, dlatego suplementacja może okazać się wskazana.

Ewentualne braki żelaza z pewnością zostaną wykryte przez comiesięczne badania krwi. Zanim więc w wynikach nie dostrzeżemy niedoboru, dodatkowe spożywanie żelaza nie jest wymagane. Zawsze jednak warto urozmaicić dietę za pomocą produktów bogatych w ten pierwiastek, a więc:

  • mięsa i ryb,
  • żółtek jaj,
  • mleka,
  • twarogu,
  • orzechów,
  • warzyw strączkowych.

W szczególności warto odstawić dietę wegetariańską na okres ciąży. Przyswajalność żelaza z mięsa wynosi nawet 25%, kiedy z produktów roślinnych jest to jedynie 2%.

Dowiedz się więcej: Niedobór żelaza – przyczyny, objawy i dieta >>

Minerały i witaminy w ciąży - na co zwracać uwagę? - źródła żelaza

Niedoceniane witaminy B6 i B12

Tych witamin z reguły nie spotkamy na większości rozpisek substancji, które wymagają suplementacji w czasie ciąży, a szkoda. W ścisły sposób współpracują z kwasem foliowym. Szacuje się, że nawet połowa ciężarnych cierpi na ich niedobór. Te witaminy w ciąży potrzebne znajdziemy w:

  • ziemniakach,
  • mięsie,
  • jajkach,
  • mleku,
  • bananach.

Minerały i witaminy w ciąży - na co zwracać uwagę? - banany

Jakie suplementy wybrać?

W każdej aptece dostaniemy mnóstwo różnego rodzaju tabletek i suplementów diety, które pozwolą nam sprawić, że witaminy w ciąży będziemy przyjmować w odpowiedniej ilości. W podstawowym składzie powinniśmy znaleźć takie substancje jak:

  • cholina w ilości 125 mg,
  • foliany w ilości min. 400 µg,
  • żelazo w ilości 60 mg,
  • jod w ilości 200 µg,
  • selen w ilości 60 µg,
  • DHA w ilości min. 600 mg,
  • witamina D3 w ilości 1500 IU,
  • witamina B6 w ilości 1,9 mg.

Na stronie Pana Tabletki (sprawdź tutaj) znajdziemy bardzo spory i wyczerpujący ranking wielu dostępnych preparatów wraz z opisem. Według przeprowadzonej analizy bardzo mało produktów faktycznie ma możliwość spełnić wszystkie wymagania kobiet ciężarnych. Najlepsze witaminy dla kobiet w ciąży to:

  • Doppelherz aktiv Mama PREMIUM,
  • Pregna PLUS,
  • Omega med optima forte,
  • Möller’s Mama,
  • Prenatal Duo,
  • Duphavit Pregna,
  • Composita Mama DHA.

Pełen ranking Pana Tabletki znajdziemy tutaj.

Wszystkie przyjmowane witaminy w ciąży warto konsultować ze swoim lekarzem. Choć przedawkowanie bywa bardzo rzadkie, czasem zdarzają się reakcje uczuleniowe. Dobry ginekolog powinien nam także poradzić, które substancje warto przyjmować na podstawie naszych wyników badań. Nie wszystkie preparaty uzupełnią braki w naszym organizmie. Z drugiej strony często może zdarzyć się, że suplementacja dużą ilością minerałów jest całkowicie zbędna i pozwoli zaoszczędzić nam kilka złotówek, które z pewnością wydalibyśmy gdzieś indziej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
Zobacz również