Meldunek w Danii - to musisz wiedzieć!

Meldunek w Danii może sprawiać wiele problemów i być czasochłonny. Zobacz, jakie formalności trzeba spełnić i z czym wiąże się życie w tym pięknym kraju.

 
Meldunek w Danii - to musisz wiedzieć!
Jak wygląda meldunek w Danii? / źródło zdjęcia: Getty Images / A-Basler

Dania to państwo, w którym stopa bezrobocia jest bardzo niska, a warunki do życia bardzo dobre. Nic więc dziwnego, że coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazd właśnie do tego kraju. O czym musimy pamiętać, chcąc się tam osiedlić? Jak wygląda meldunek w Danii? A jak wygląda praca za granicą w tym kraju? Czy wynajęcie mieszkania jest trudne i czy życie w Danii to sielanka? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy poniżej.

Meldunek w Danii od strony formalnej

Meldunek w Danii jest bardzo ważny. Nie obowiązuje w przypadku pobytu w Danii do 3 miesięcy. Osoby, które poszukują pracy, mogą przebywać w Danii do 6 miesięcy bez zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu. Zarówno trzymiesięczny, jak i sześciomiesięczny okres pobytu liczymy od dnia wjazdu.

Jeśli nasz pobyt w Danii będzie trwał powyżej 3 miesięcy, musimy zarejestrować się w Urzędzie Administracji Państwowej (Stastforvaltning) w okresie 3 miesięcy od przyjazdu do Danii. Otrzymane tam zaświadczenie stanowi dowód, że mamy prawo do pobytu na terenie tego kraju.

Kiedy otrzymamy już zaświadczenie, mamy obowiązek zarejestrować się w Civil Registration System (CPR, czyli Centralny Rejestr Osób) w nieprzekraczalnym terminie 5 dni od jego otrzymania. Rejestracji tej dokonuje się przez zgłoszenie się w Urzędzie ds. Ewidencji Ludności w gminie miejsca zamieszkania. Należy więc udać się do Urzędu wraz z kompletem dokumentów, tj.:

  • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu,
  • dokument ze zdjęciem,
  • dokument potwierdzający miejsce zamieszkania (umowę najmu, rachunek za prąd, gaz),
  • akt małżeństwa,
  • akty urodzenia dzieci,
  • studenci muszą donieść także Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (tzw. niebieską kartę).

Podczas takiej wizyty wybieramy również swojego lekarza, gdyż na podstawie nr CPR (certyfikatu rezydenta unijnego) otrzymujemy ubezpieczenie zdrowotne oraz prawo do korzystania z usług medycznych na tych samych zasadach jak obywatele Danii.

Po otrzymaniu nr CPR Urząd wydaje tzw. żółtą kartę (karta ubezpieczenia zdrowotnego), na której znajduje się nasz indywidualny nr CPR wraz z danymi kontaktowymi do wybranego przez nas lekarza.

Jeśli chodzi o meldunek w Danii, możemy liczyć na pomoc w wypełnianiu formularzy, a także otrzymanie wszelkich dodatkowych informacji. Wystarczy zgłosić się do wyspecjalizowanych biur w obsłudze cudzoziemców zamieszkujących na terenie Danii – International Citizen Service. Usługi świadczone są w języku angielskim.

Dowiedz się więcej: Wyjazd za granicę do pracy – jak się przygotować?

Meldunek w Danii - co trzeba wiedzieć?

źródło zdjęcia: Getty Images / mirsad sarajlic

Praca w Danii – wymagana do meldunku

Praca w Danii jest mocno specyficzna, ponieważ duński model rynku pracy bardzo różni się od systemów obowiązujących w innych krajach europejskich. Nie ma tutaj jednego aktu prawnego regulującego kwestie związane z zatrudnieniem jak kodeks pracy w Polsce. Nie ma też jednej instytucji, która chroni interesy pracowników niebędących członkami związków zawodowych.

Warto zatem przed przyjazdem do Skandynawii poznać specyfikę tutejszego rynku pracy. To równie ważne jak meldunek w Danii.

Aby pracować w Dani, nie wystarczy mieć prawo do pobytu i nr CPR. Musimy również zawnioskować o TAX kartę (karta podatkowa), dzięki której pracodawca widzi nasze dane i może wypłacić nam wynagrodzenie.

Formularz wraz z kopią paszportu/dowodu osobistego i aktu ślubu (jeśli trzeba) należy złożyć do biura Urzędu Podatkowego SKAT, gdzie wystawiona zostanie elektroniczna TAX karta.

Pozwolenie na pobyt wydawane jest na podstawie umowy o pracę. Aby więc dostać prawo do pobytu trzeba mieć pracę. Aby dostać pracę, należy mieć nr CPR, a z kolei jego przyznanie jest uzależnione od pobytu i koło się zamyka.

W skrócie zatem podpowiadamy, jak ogarnąć duńską biurokrację, a mianowicie po przyjeździe:

  1. szukajmy w pierwszej kolejności pracy, ogłaszając się na lokalnych grupach polonijnych,
  2. wnioskujmy o TAX kartę oraz o nr CRP,
  3. wnioskujmy o pobyt.

Dowiedz się więcej: Agencja pośrednictwa pracy za granicą – na co uważać

Praca w Danii się opłaca

Zarobki w Danii są więcej niż atrakcyjne – tutejsi pracodawcy oferują najwyższe stawki w całej Europie. Średnia pensja w Danii wynosi ok. 20-30 tys. koron/miesiąc (ponad 10 tys. zł) – są to zarobki pracowników fizycznych. W sektorze rolniczym i ogrodniczym zarabia się najmniej, ok. 80-100 koron za godzinę (1 korona to ok. 0,59 zł).

Natomiast pracownicy branży mięsnej mogą już liczyć na stawkę 115 koron/godzinę. Ślusarz, pielęgniarka czy hydraulik mogą liczyć (w przeliczeniu na złotówki) ok. 11 tys. zł. Informatyk czy sekretarka mogą liczyć na 15-16 tys. zł na miesiąc.

Dowiedz się więcej: Oferty pracy w Danii – gdzie szukać?

Wynajem mieszkania w Danii

Załatwiając meldunek w Danii, musimy zatroszczyć się o miejsce do mieszkania. Restrykcyjne prawo meldunkowe wprowadza pewne ograniczenia, a mianowicie każdy lokal ma limit zameldowań (w zależności od powierzchni). Dużo jest więc takich mieszkań, w których nie możemy legalnie zgłosić swojego pobytu.

Szukać mieszkania możemy sami, przeglądając ogłoszenia na forach Polonii duńskiej. Możemy również zamieszczać ogłoszenia, że szukamy lokum do wynajęcia. Świetnie sprawdzą się tutaj wspomniane fora, jak również strony Polonii duńskiej, np. Polacy w Danii czy polonia.dk.

Możemy również zapisać się na listę oczekujących na mieszkanie ze spółdzielni mieszkaniowej. Minusem tego rozwiązania jest bardzo długi czas oczekiwania. Zapytajmy w gminnym biurze mieszkaniowym, które dysponują określoną liczbą mieszkań dla zakwaterowania takich osób, które pilnie potrzebują lokum.

Pamiętajmy, że sami musimy dokonać meldunku/rejestracji we właściwym urzędzie. Ponadto wynajmujący nie ma prawa zabronić najemcy meldunku pod adresem wynajmowanego lokalu.

Mieszkanie bądź dom możemy wynająć na czas nieograniczony z ustalonym terminem wypowiedzenia lub na czas ograniczony, bez terminu wypowiedzenia.

Możemy również wynająć mieszkanie lub dom od innego najemcy. Tego typu podnajem może trwać maksymalnie 2 lata. Musi również zostać zaakceptowany przez głównego wynajmującego.
Jeżeli jednak chcielibyśmy kupić w Danii mieszkanie lub dom, możemy to zrobić, jeśli:

  • jesteśmy obywatelami jednego z państw członkowskich UE,
  • jesteśmy zatrudnieni w Danii lub prowadzimy tu działalność gospodarczą,
  • mieszkamy na terenie Danii 5 lat bądź dłużej.

Wynajem mieszkania w Danii to koszt rzędu 7000-9000 koron (dot. dwupokojowego mieszkania średniej wielkości poza stolicą). O połowę mniej wyniesie nas wynajem mieszkania od komuny, niemniej standard będzie dużo niższy. Pamiętajmy również, że wynajmując lokum samodzielnie, będziemy musieli wpłacić kaucję, która wynosi średnio trzykrotność miesięcznego najmu.

Dowiedz się więcej: Wynajem mieszkania w Niemczech krok po kroku

Meldunek w Danii - wynajęcie mieszkania najdroższe jest w stolicy

źródło zdjęcia: Getty Images / MissPassionPhotography

Życie w Danii

O czym jeszcze warto wiedzieć, chcąc mieszkać w Danii?

  1. Legalna praca w Danii wiąże się z obowiązkiem płacenia podatków, których wysokość wynosi 36% (procent naliczany jest od wynagrodzenia).
  2. Po otrzymaniu TAX karty jak najszybciej należy udać się do banku celem założenia konta. Jest ono niezbędne, by pracodawca mógł wypłacać nam wynagrodzenie. Formalności są czasochłonne, trwają nawet do 3 tygodni.
  3. Kiedy pracujemy legalnie w Danii, warto zapisać się do A-kassy – organizacji, która pomaga nam w razie utraty pracy. Opłacając comiesięczną składkę, w razie utraty zatrudnienia mamy gwarancje otrzymywania co miesiąc 80% naszej poprzedniej wypłaty.

Praca i życie w Danii może być świetnym rozwiązaniem dla wielu fachowców. Warto jednak przed wyjazdem zapoznać się ze specyfiką duńskiego rynku pracy, tak by nie dać się zaskoczyć biurokracji. Obowiązek meldunkowy odgrywa tutaj istotną rolę, by móc korzystać ze wszystkich przywilejów, jakie czekają na nas w tym skandynawskim kraju.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

 
  • O autorze
  • Ostatnie artykuły
Elzbieta Tchorowska Elzbieta Tchorowska [+ info]

Absolwentka Politechniki Wrocławskiej na kierunku Informatyka. Zawodowo zajmuje się Project Managementem i prowadzi niewielką agencję marketingową Numnet zajmująca się kreacją contentu na strony internetowe. Interesuje się tematyką finansów i oszczędzania oraz wszystkim, co pozwala usprawnić nadzór nad budżetem domowym. Prowadzi autorski blog Wszystko o Pieniadzach.

Zobacz również